Hvordan påvirker hornblad forholdene for andre planter?

Jeg har et akvarium på 429 l der jeg har plantet diverse planter. Sverdplanter, anubias, cryptocoryner, vallisneria osv. I tillegg har jeg hornblad, som vokser best av alle sammen. Både de som fungerer som flyteplanter og de som jeg har festet til steiner.

Det jeg lurer på er om hornblad er så effektiv i sin vannrensing at de kan ta helt næringen, og livsgrunnlaget, fra de andre plantene i akvariet. Noen som vet noe om det? Jeg har fire T8 lysrør som belyser akvariet, og ellers skulle forholdene være greie nok.

Hvis andre har slike "negative" erfaringer med hornblad, er jeg takknemlig for
svar
Inaktiv bruker
Det vil kanskje påvirke næringen ja,
så jeg ville uansett gitt rotplantene gjødselkuler i bunnlaget. Særlig anubias og sverdplanter trives bedre med det enn næring gjennom vann. Det er slett ikke alle akvarieplanter som tar opp næring gjennom vannet en gang. Gjødselkulene er slett ikke dyre ift. hvor lenge de varer. Hos meg gir de næring til plantene i flere måneder før de er forsvunnet.
I kar hvor jeg har mye flyteplanter pleier jeg ellers også å tilføre flytende gjødsel for akvarieplanter. Plantene blir helt klart finere på den måten.
thankthefishtank
Jeg har et akvarium på 429 l der jeg har plantet diverse planter. Sverdplanter, anubias, cryptocoryner, vallisneria osv. I tillegg har jeg hornblad, som vokser best av alle sammen. Både de som fungerer som flyteplanter og de som jeg har festet til steiner. Det jeg lurer på er om hornblad er så effektiv i sin vannrensing at de kan ta helt næringen, og livsgrunnlaget, fra de andre plantene i akvariet. Noen som vet noe om det? Jeg har fire T8 lysrør som belyser akvariet, og ellers skulle forholdene være greie nok. Hvis andre har slike "negative" erfaringer med hornblad, er jeg takknemlig for svar:-)

Hva er så dine negative erfaringer? At hornblad vokser bra?

Det som er poenget med hurtigvoksende planter er å benytte dem på rett sted og tid. Skal man lykkes med planter som er mere krevende kan man ikke ha hurtigvoksende planter som stikker av med all næringen. Disse vokser så fort at de også vil stikke av med lys også.

Etterhvert som man setter inn krevende planter må man balansere med næring samt sørge for at de hurtigvoksende ikke vil skygge for de krevende. Kryptokoryne og Anubias er takksomme fordi de kan godt stå litt i skygge.

Etter hvert som de krevende plantene vokser frem fjerner man de hurtigvoksende som man mere har benyttet som nytteplanter enn som dekorasjon.
Takk for tips!
Jeg har forresten gjødselkuler som ligger under, og jeg ønsker meg mer fres i veksten hos mine planter. Så i den forbindelse lurer jeg på om det kan tenkes at hornblad stikker av med for mye av den oppløste næringen i de frie vannmassene...

Ellers synes jeg hornblad er en fin plante, og hos meg vokser den raskt og danner hele tiden nye sideskudd som greiner seg ut.

Men når jeg har fått mer vekst hos sverdplantene og de andre, så får jeg vurdere å tynne mer...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap