Filtersammensetning. nitratfilter?

I går henta jeg et Juwel vision 180 liter kar. Brukt. Pumpa som fulgte med er en Juwel 600, beregna for 300 liter etter hva som står på embalasjen han sendte med. Han jeg kjøpte det av sa filterne lå i rett rekkefølge som de lå nå. Han jobba med fisk til daglig, og virka forsovet som han viste hva han snakka om.

Når jeg kommer hjem og plukker det fra hverandre ligger det nederst tre blå filtersvamper i tre forskjellige grovheter. Skal det fineste ligge nederst? Oppå der ligger det et grønn/turkist filter som ligner veldig på noen ekstra filter jeg fikk med som heter juwel Nitrax (regner med at de skal fjerne nitrat?), så et kullfilter og på toppen en liten dott med bommull.

Jeg fikk med mange ekstra kullfilter og nitratfilter, så jeg satte inn et nytt kullfilter, men lot det jeg tror er nitratfilter stå. Kullfilteret tenker jeg ta ut for godt om et par uker og sette inn et blått isteden. Hvor grovt skal det blå være?

Og hva med dette nitratfilteret? Er det noe poeng? Kan det være lurt å sette inn et nytt nitratfilter i innkjøringa? Jeg fikk med mange. Og må det fjernes/byttes etter en stund, som kullfilteret, eller går bare effekten gradvis over og det kan bli stående som et vanlig kullfilter?

Og hva med den hvite bommullsdotten? Hva er den godt for?

Oooh jeg gleder meg til å komme igang! Skal ut å kjøpe noen planter og en skjøteledning i dag
Heto air pump
Jeg fikk også med en luftpumpe. En liten dings som blåser luft ut gjennom en lang gjennomsiktig slange. Er denne noe poeng å bruke, eller er det bare for å få luftbobler til pynt ut gjennom forskjellige gjenstander?
Ligger en ganske lang diskusjon fra før om dette her på AF, fant den ikke i farten.
Men det tillfører litt oksygen i vannet.
Lang var den ikke, men her er den: bobler
At luftestein kan fungere som back-up er jo greit nok. Ellers kommer ikke alt fram i tråden det linkes til.
Det er forsåvidt greit nok at gassutvekslingen henger sammen med den totale overflaten. Og som det kommer fram, har du luftestein, kan du legge til boblenes overflate og evt ekstra krusninger i vannet.
Det som ikke kommer fram så tydelig er at gassutvekslingen også har sammenheng med konsentrasjonen. Er sirkulasjonen lav i akvariet vil det oppstå en større gradient. Mest oksygen ved overflaten, mest karbondioksid lengst nede i vannet. I slike områder vil en luftestein ha langt større effekt enn bare det økte gassarealet skulle tilsi, fordi gassutvekslingen er mer effektiv.
Det blir da mer oksygen i vannet, men også mindre karbondioksid. Derfor bør du også tenke på plantene. Har du planter som krever mye CO2 kan en luftestein ødelegge for dem.
Men luftpumper er jo greie til så mange ting... Artemiaklekking... Drive svampfilter i yngelkar.. Så det er jo kjekt å ha uansett..
Det grønne fiteret kan bare bli stående, det det måtte fange opp vil bli nedbrutt før det evt begynner å vaskes ut i akvariet igjen.
Gammelt mettet kull kan som kjent begynne å slippe løs stoffer det har fanget opp tidligere. Dette er mest et problem med høyaktivt kull som har fanget opp stoff som nedbrytes sakte. Mitt inntrykk er at det ikke skaper problemer om en sort kullsvamp blir stående i et filter. Noen vil nok kanskje være uenig, men har selv aldri opplevd problemer med dette. En helt annen sak er etter medisinering, da bør kullet tas ut slik at ikke medisin og nedbrytningsprodukter av dette, som f.eks kobber, havner i vannet igjen.
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Erik Telnes
Reklame for plussmedlemskap