- Hjem
- Forum
- Fór og fóring
- Klekking av artemia i sjøvann
Klekking av artemia i sjøvann
Postet 16.10.10 kl 01:03
Postet 16.10.10 kl 01:28
Postet 16.10.10 kl 01:28
Postet 16.10.10 kl 01:30
Postet 16.10.10 kl 01:58
Saltinnhold
jeg bruker en toppet spiseskje med havsalt i som jeg rører ut i ca 1 liter lunkent vann i en 1,5 liters brusflaske med avkuttet topp sånn at åpningen blir stor nok til å slippe en luftestein opp i flaska. tilsetter så artemia egg å lar det stå i vinduskarmen et døgn. Har meget høy klekkerate med denne metoden.|
in efaring er at setter du flaska i vinduet så trenger du ikke ekstra lys heller. kun salt, flaske, vann og luftpumpe. Jeg tipper at havvann må være helt topp
Wobbler
in efaring er at setter du flaska i vinduet så trenger du ikke ekstra lys heller. kun salt, flaske, vann og luftpumpe. Jeg tipper at havvann må være helt topp
Wobbler
Postet 16.10.10 kl 10:01
Det ene utelukker ikke det andre, det er ingen fare ved å tilsette salt til sjøvann for å få det tilstrekkelig salt.
Sjøvann vil inneholde alger og plankton som kan brukes om du ønsker å drette artemiaen opp til voksen størrelse som for eller prøve å lage egne artemia egg/ få de til å yngle.
wobbler: du mener en sånn rund luftestein?
Sjøvann vil inneholde alger og plankton som kan brukes om du ønsker å drette artemiaen opp til voksen størrelse som for eller prøve å lage egne artemia egg/ få de til å yngle.
wobbler: du mener en sånn rund luftestein?
Postet 16.10.10 kl 10:41
Jeg bruker en liten luftestein på en par cm, som er grei å stappe opp i flaska. Er nok ikke så farlig med størrelsen men pass på at du får dyttet steinen helt ned i bunnen av flaska sånn at du får best mulig lufting og sirkulasjon i vannet. Jeg setter ofte en tape på slangen / flaska sånn at jeg er sikker på at luftesteinen blir liggende der den bør. Eggene vil da sveve rund i flaska uten å legge seg som et lag på bunnen. Klumper eggene seg sammen på bunnen så får du mye dårligere klekking og det har lett for å begynne å lukte fort. Med bra sirkulasjon så klekkes nesten alle eggene og de klekkede artemiaene gjerne et par døgn.
Postet 17.10.10 kl 12:09
mye brae innspill her
blir å gjøre et forsøk, fikk tilbud fra en butikk å kjøpe to bokser a 60g artemiaegg til prisen av en (100,- ca) fordi disse er gått ut på dato. skal jeg slå til å bruke disse til å eksperimentere litt?
eller skal jeg vente noen uker å kjøpe "ferske"? har jo hørt at disse eggene kan ligge gaaanske lenge så lenge de ikke blir fuktige.
er det eventuelt noen her som har bra tilbud på artemiaegg?
blir å gjøre et forsøk, fikk tilbud fra en butikk å kjøpe to bokser a 60g artemiaegg til prisen av en (100,- ca) fordi disse er gått ut på dato. skal jeg slå til å bruke disse til å eksperimentere litt?
eller skal jeg vente noen uker å kjøpe "ferske"? har jo hørt at disse eggene kan ligge gaaanske lenge så lenge de ikke blir fuktige.
er det eventuelt noen her som har bra tilbud på artemiaegg?
Postet 17.10.10 kl 12:47
Hvis du kun skal ha nyklekte artemianaupiler og ikke skal fore de opp til voksne fôrdyr er det mindre arbeid å bruke en spiseskjed havsalt (fåes på kiwi i 3-kilos pose til under 20kr) og natron (for å få opp ph), enn å styre med å hente inn sjøvann.
Dårlige egg er nøkkelen til nedtur. Selv kjøper jeg alltid egg med 95% klekkerate.
Gå på ebay og søk etter 'brine shrimp 95%HR' eller se på utvalget hos http://myworld.ebay.com/bbssales/ (jeg kjøper alltid fra Joe i Taiwan).
Dårlige egg er nøkkelen til nedtur. Selv kjøper jeg alltid egg med 95% klekkerate.
Gå på ebay og søk etter 'brine shrimp 95%HR' eller se på utvalget hos http://myworld.ebay.com/bbssales/ (jeg kjøper alltid fra Joe i Taiwan).
Postet 17.10.10 kl 13:43
Postet 17.10.10 kl 14:41
Postet 18.10.10 kl 14:39
Det pleier å ta litt over en uke.
Når det gjelder toll er det bare å passe på at du ikke handler for over NOK200 pluss porto. Da skal det være tollfritt. Tollvesenet benytter egne omregningskurser.
Når det gjelder toll er det bare å passe på at du ikke handler for over NOK200 pluss porto. Da skal det være tollfritt. Tollvesenet benytter egne omregningskurser.
Postet 18.10.10 kl 16:04
HumunukuDet pleier å ta litt over en uke. Når det gjelder toll er det bare å passe på at du ikke handler for over NOK200 pluss porto. Da skal det være tollfritt. Tollvesenet benytter [URLBLOCK1].
Vært heldig her før jeg, siden Joe setter "gift" på pakken har fått tilsendt 2 kasser av 12 bokser fra ham tollfritt, men desverre den siste gangen fikk vi regning.
Postet 18.10.10 kl 18:17
Postet 18.10.10 kl 18:39
Postet 18.10.10 kl 18:42
Postet 18.10.10 kl 18:47
Postet 19.10.10 kl 21:55
Postet 22.10.10 kl 12:35