"pergo" gulv ?

Er der noen som har erfaringer med "pergo" gulv, eller parkett gulv i rom med akvarie søl ?
Mvh. Roland Dreinø
Jeg har slikt gulv under 2 akvarier og er svært forsiktig med vannsøl på dette. Det er veldig begrenset hva disse gulvene tåler av vann;trekker det inn i skjøtene vil det svulme opp rimelig fort. Da er gulvet ødelagt. Så det gjelder å tørke opp eventuelt søl umiddelbart.
Var litt nervøs for dett jeg. Er dett uansett, om det er de dyre eller de billige ?
Plussmedlem
Her må det vel skilles litt...

Et laminatgulv med "åpne" skjøter, uansett om det er klikksystem (som vel er vanligst nå) eller limt, vil kunne svelle i skjøtene om det trenger vann ned der. Og jeg regner nesten med at billige vil være LITT mer utsatt enn dyre...
Et parkettgulv som er lakket vil jo være helt forseglet, unntatt ved lister. Her regner jeg med at det vil være ganske trygt med litt vannsøl.
Et slikt parkettgulv vil jo være vesentlig dyrere da.....

Forøvrig har jeg billig laminat på stua mi, der er det ca 1500 liter vann og jeg går med hånkle over skuldra når jeg ordner med kar...
Trekker det vann ned i/inn i skjøtene så er det gjort. Uansett dyrt eller billig. Skjøtene er vel noe bedre/tettere i de dyre sortene men blir vann stående over litt tid så trekker det nok inn uansett. Parkett/laminat er jo ikke konstruert for "våtrom".
Jeg syntes, jeg har hørt. At de dyrere er behandlet med noe ? Silicone, ell ? Så de kan tåle litt vann. Men ellers er tanken min, som din Milo. Parkett og så lakere, så skjøterne blir tette.
Selvfølgelig,er det et hellakkert gulv så tåler det nok litt bedre et kortvarig vannsøl. Men blir det liggende over litt tid så blir lakkflaten ødelagt.
Skjønner dett. Men det ska ikke ligge over lengere tid. Tenker bare på, hvis jeg søler litt når jeg skjifter vann.
At laminatgulv ikke tåler vann er en sannhet med modifikasjoner, og kommer alt ant på hva det er man kjøper.

Jeg har laminat klikkgulv, uten lim, i yttergangen. Jeg har tre barn og de har 4 søskenbarn i samme alder, som daglig tråkker inn med sølete sko eller en kilo med snø. Mange ganger tar det tid før det tørkes opp, eller vannet tørker inn av seg selv.

Gulvet er en 5-6 år gammelt og har ingen vannskader. Betungen under var ikke 100%, så skjøtene er heller ikke 100% over alt.

Dette gulvet hadde jeg ikke vært redd for å ha under et akvarium, men jeg hadde ikke valgt det på badet for å si det sånn.

Når det gjelder dyrt eller billig gulv er dette i hovedsak regulert av tykkelsen på toppcoatingen, eller laminatlaget. Tykt topplag = bedre slitestyrke. I tillegg må man se på hvilke bruksområder de er beregnet på.
Http://forbrukerportalen.no/artikler/2006/1151935143.73
Tåler ikke vann
Et laminatgulv består av en hard fotografisk plastflate montert over sammenpresset cellulosemasse, altså en slags hard papp. Ulempen med dette materialet er at det sveller opp hvis det blir fuktig.

Særlig de såkalte klikkgulvene er utsatt, fordi skjøtene er mindre tette enn på eldre gulv med limte skjøter. Laminatgulv må derfor ikke vaskes med våte mopper, viser testen. De bør heller ikke legges på steder med mye fukt og vannsøl som entréer og kjøkken.

Selv om en del produsenter hevder at gulvene tåler å legges i fuktige omgivelser, sveller de fleste gulvene opp når testingeniørene slår til. For når det trenger fukt ned i sprekkene, kan laminatplankene svelle med inntil 18 prosent. Dette gjør at plastlaget på toppen presses opp i skjøtene. Dette gjør skjøtene svært synlige, gulvet blir ujevnt og i verste fall ødelegges det.

Laminatgulvene er testet ved å måle hvor mye vann gulvbordene suger til seg gjennom en skjøt ved en vannsøyle på 75 millimeter og en vannmengde på 150 ml. Vurderingen er gjort ved at absorbert vannmengde er målt etter henholdsvis fire minutter og fire timer. Kun tre av 10 gulv får bra karakterer for vanninntrenging. Disse er Alloc Original, Parador Cleverclick og Pergo Classic Plus.

elwaro, vil det sige, at jeg kan bruke en, av de tre. Hvis jeg bare ikke la noe vann ligge for lenge ? Egentlig, er det jo ikke meningen der skal vere noe vann. Vil bare ikke bruke en masse penge og energi unødigt.
Syntes jeg har hørt, at noen av de bedre merker er smurt med noe i skjøterne, for at det ikke skal komme vann inn ?
Roland Dreinø
elwaro, vil det sige, at jeg kan bruke en, av de tre. Hvis jeg bare ikke la noe vann ligge for lenge ? Egentlig, er det jo ikke meningen der skal vere noe vann. Vil bare ikke bruke en masse penge og energi unødigt. Syntes jeg har hørt, at noen av de bedre merker er smurt med noe i skjøterne, for at det ikke skal komme vann inn ?

Ja,skjøtene er behandlet med noe slik at det skal tåle litt! Men blir vann stående over tid så holder ikke dette. Litt lett sprut/noe dråpesøl som tørkes vekk iløpet av noen minutter går helt greitt,ihvertfall på Alloc'en. Men som sagt, står det fuktig over lengre tid så trekker vannet ned i skjøtene.
Vannsølproblematikken er slik jeg ser det sterkt overdrevet i denne sammenheng.

De fleste av disse gulvene tåler stort sett normal bruk fint. Dette gjelder også om man for eksempel søler ut et glass vann på stua. Da henter du en klut, tørker opp, og alt er vell.

Det er snakk om mengder og tid. Jeg går ut i fra at du ikke har planer om et akvarie som står og lekker? Knuses glasset slik at 200l + flyter utover kan du riktig nok få problemer, men da også med andre ting.

Om det drypper litt fra utstyr, eller du søler en liten skvett under vannskifte, så skal ikke dette ha noen negativ innvirkning på gulvet.

Så har man de gulvene som jeg beskriver ovenfor, som tåler enda mer. Jeg tror at en yttergang jevnt over utsettes for mer fukt enn du klarer å få til med ditt akvarie, og jeg har som sakt ikke noe problem med fuktskade.

Problemene oppstår når man vasker mye og ofte med mye vann, eller lar vanndammer ligge lenge over en skjøt. Da kan du være uheldig å få et problem, spesielt på enkelte typer laminat.
Der står et 900L som jeg skjifter ca 200L i uken på. Med en hageslange, dette går av og til litt kjapt så der kan komme litt vann. Men dett skal egentlig ikke komme vann.
Roland Dreinø
Der står et 900L som jeg skjifter ca 200L i uken på. Med en hageslange, dette går av og til litt kjapt så der kan komme litt vann. Men dett skal egentlig ikke komme vann.

Jeg har mitt på 430l stående på billig laminatgulv, og jeg sølte masse før jeg fikk litt rutine på slangestyret, men jeg har også tørket opp etter hvert. Ser ikke noe galt med gulvet så langt.
Da er dett gjort.
Kjøper laminatgulv.
Takker alle for svar.
Mvh. Roland Dreinø
Roland Dreinø
Da er dett gjort. Kjøper laminatgulv. Takker alle for svar. Mvh. Roland Dreinø

Det virker som du ikke brydde deg om den uavhengige testen som er gjort på dette av profesjonelle. Deg om det. Synsing kan bli kostbart i lengden
Vanndråper som blir tørket opp relativt raskt vil ikke medføre skader. Vann som blir stående i noen tid og som får mulighet til å trekke ned i skjøtene vil "løfte" skøtene dine relativt raskt. Og jeg snakker utfra erfaring og med en viss kompetanse.
Sorry.
Hvis du mener dett. Jeg har netopp lest alle innleg. Og tatt min konkusion utt ifra dett. Er veldig glad for alle svarene.
Og som du selv skriver:
Vanndråper som blir tørket opp relativt raskt vil ikke medføre skader.
Og dett er hva jeg tror kan komme, så da er dett greit med laminat.
Der skal jo ikke STÅ vann. Bare at risikoen er der.
Mvh. Roland Dreinø
Roland Dreinø
Sorry. Hvis du mener dett. Jeg har netopp lest alle innleg. Og tatt min konkusion utt ifra dett. Er veldig glad for alle svarene. Og som du selv skriver: Vanndråper som blir tørket opp relativt raskt vil ikke medføre skader. Og dett er hva jeg tror kan komme, så da er dett greit med laminat. Der skal jo ikke STÅ vann. Bare at risikoen er der. Mvh. Roland Dreinø

Da er vi enige.Da kan du gå for laminat. Men du kan jo også forhøre deg i butikken før du kjøper. De vil sikkert kunne gi deg gode råd.
Plussmedlem
Om noen dager kan jeg sikkert gi et bedre svar på hva billig laminatgulv tåler, prøvde nemlig å fylle opp 375 liter vann i dag...
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap