Juwel 240 liter - pumpe

Jeg vurderer å kjøpe et juwel 240 liter. Her er det med en stor innvendig pumpe. Er dette nok??

Jeg tar ikke sjangsen på utvendig pumpe pga gulv og små barn.

Har dere forslag på eventuelt andre pumper som jeg kan kjøpe til om jeg må ha en pumpe til
siden ingen har svart så kan jeg prøve å svare på spørsmålet ditt.
Jeg har selv 3 juwell kar på 120 L, 190 L og 450 L jeg bruker juwell sin løsning men jeg har oppgradert juwell pumpene så i 450 L fulgte det med pumpe på 1000L i timen og den byttet jeg ut med 1500. så satte jeg 1000L pumpa i 190 L for der fulgte det med mener det er 700 L og så satte jeg 700 L pumpa i 120 L så alle fikk større pumpe enn det som fulgte med karene. Jeg har også en innvendig pumpe til i alle karene og da har jeg gått for fluval , så i 120L har jeg fluval 2 , 190L har jeg fluval 3 det er bare for å være sikker. Så jeg rengjør bare den ene pumpa omgangen så jeg alltid har en skikkelig innkjørt pumpe i karene.

Praktisk spm
Når du har to pumper i et akvarie. Har du de da på samme side/ved siden av hverandre eller på hver sin side i akvariet?

Estetisk spm
jeg har de på hver sin side i karet så jeg får vanngjennom strømning rundt i hele karet.
Omtanke
En god natts søvn, gjør at det kommer flere spm.- Kanskje vil det lønne seg å kjøpe utvendig filter pga biomasse. Har du eventuelt noen gode forslag som ikke koster skjorta?

Jeg synes egeim blir for dyr. Har du erfaring med amtop og trenger jeg den for inntill 250 liter eller 500?
Ville gått for det inntill 500l, da får du ett filter som fungerer fint.
Plussmedlem
Hvis du skal ha et lite antall fisk/lite belasting så skal det holde med det originale filteret.
Hvis du vil være sikker på at du har god nok filtrering når fiskeantallet øker så kan du beholde det originale filteret og samtidig ha filteret som du nevner for et 250 liters kar.
Skal du fjerne det innvendige Juwel-filteret så bør du gjøre som sarping foreslår.
Pumpe og fisker
Jeg har egentlig ikke tenkt å fjerne pumpa som står der. Har bygd den delvis inne i samme som bakgrunnen vår. Har tenkt å ha endel fisk oppi. Både jeg og ungene synes det er flott med masse fisk og vil heller ha flere små enn få store.

Prismessig er det nesten ikke forskjell på am-top sin for 250 og 500liter. Kan jeg bruke den på 500 i tillegg til den som står i?

Plussmedlem
Ja, det kan du.
Er det Am-top 3336 og 3338 du har kikket på?
Hvilken butikk har du sett dem i? Det er ikke alle som selger de komplett med filtermateriale.
Larsdog
Jeg tar ikke sjangsen på utvendig pumpe pga gulv og små barn.


Larsdog
En god natts søvn, gjør at det kommer flere spm.- Kanskje vil det lønne seg å kjøpe utvendig filter pga biomasse. Har du eventuelt noen gode forslag som ikke koster skjorta? Jeg synes egeim blir for dyr. Har du erfaring med amtop og trenger jeg den for inntill 250 liter eller 500?


Finner det litt ironisk at du er redd for gulvet ditt, men samtidig jakter etter de billige løsningene...
ironisk er det nok, men men
jeg har 275l juwel hjørnekar. Bruker det orginale pumpehuset med god erfaring ihvertfall. Har en sirkulasjonspumpe gående i karet også.

Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap