Akvariet sprakk!

Hei
Jeg opplevde i går kveld at akvariet ga fra seg en knakende lyd også sprakk glasset på kryss og tvers så alt vannet rant utover parketten. (64 liter)
Alle fiskene ble reddet over i et mindre ekstra-akvarie som jeg heldigvis hadde stående.
Spørsmålet mitt er om det er en vanlig ting som kan skje med akvarier?
Jeg har nettopp blitt angrepet av fiskedilla, men får nå litt betenkeligheter med å ha så mange liter vann stående i stua.
tenker med gru på hvis jeg ikke hadde vært hjemme, da hadde jeg ikke fått reddet fiskene.
Også lurer jeg på om fiskene får varige men og traumer av å bo sammen i ett knøttlite akvarie i ett døgn?
det kan vel egentlig ikke kalles akvarie engang, det er bare på 20 liter, og har blitt brukt som kortvarig oppbevaring til fiskene når jeg har gjort om i karet.
Jeg har 13 tetra, to cory og en liten ancistrus som må bo der frem til jeg får hentet nytt akvarie i kveld.
Får håpe det gikk bra med gulvet også da. 60 liter utover parketten er ikke bare,bare.
Nei, det er sant
jeg brukte fryktelig mange badehåndkler for å suge opp mesteparten av vannet, og fikk tørket opp så fort som det er mulig å få gjort det, så det ser ut som gulvet skal klare seg.
Men samboeren ble ikke blid og kjeftet en del og lurte på hva i alle dager jeg skal ha akvarie for.
Blid igjen nå da, det er han som kjøper nytt akvarie til meg i dag
Hjelp...blir alltid engstelig når jeg leser sånt. Det skal vel egentlig ikke skje da, akvariene er jo bygget for å tåle trykket. Men vi hører stadig om det for det. Spørs om det var en liten svakhet i følge av slag eller noe når du fikk det. Kjøpte du brukt eller nytt?
Jeg kjøpte brukt så det kan jo hende det har fått noe skader under flyttinga, syns bare det er så rart at det kan stå urørt å gå i stykker av seg selv.
Det har vært i bruk i en mnd.
Når akvariet ble satt opp, ble det satt i vater da?
Bruk filteret fra det ødelagte karet så redder du fiskene fra ammoniakkforgiftning og filterbakterene fra å dø ut.

Pass på at det nye akvariet står i vater og at det står på et stabilt underlag som ikke bøyer seg.
Å skrekk og gru! Mitt store skrekkscenario! Venter for tiden på å få hjelp til å få karet mitt i vater, samt sette opp en støttebjelke i kjelleren for å unngå skjevheter før jeg fyller opp med vann (400 L) Jeg sølte en halvfull bøtte med vann på parketten her om dagen (var i ferd med å gjøre rent karet og klatret ned fra lille trappa jeg bruker for å rekke opp, og greide å tråkke på kanten av bøtta så den veltet.) Det var altså minimalt med vann egentlig, men det virket så mye når det var på gulvet! Tenkte da med skrekk på hva jeg kunne gjøre hvis alt gikk til h... og 400 liter plasket ut.....
Håper alt gikk bra med gulvet ditt!
Tror kanskje svaret ligger der ja, kommoden den sto på ser litt skjev ut.
Da ble det vel for mye trykk på den ene enden.
Neste akvarie skal vatres opp nøye
Marita Ekdahl Lønning
Tror kanskje svaret ligger der ja, kommoden den sto på ser litt skjev ut. Da ble det vel for mye trykk på den ene enden. Neste akvarie skal vatres opp nøye :)

Solig plassering og gjerne med liggeunderlag under. Pluss vater. Da blir det bra.
Inaktiv bruker
Skrekk og gru...Går alt bra eller? blir nervøs av å lese sånt..Lykke til med neste kar
Sprekker 600 liter'm min hjelper det neppe med noen håndklær
Godt at innboforsikringen iallefall dekker vannskadene.
Joda, det gikk bra med parketten og fiskene, og nytt akvarie er på vei nå så da blir det orden her igjen
ja uff, hvis jeg hadde hatt 600 liter vann som begynte å renne ut så hadde det garantert blitt skader på mye. gjelder forsikring vannlekkasje fra akvariet altså?
Tenkte på det i sted, men ble litt usikker.
Marita Ekdahl Lønning
Joda, det gikk bra med parketten og fiskene, og nytt akvarie er på vei nå så da blir det orden her igjen :) ja uff, hvis jeg hadde hatt 600 liter vann som begynte å renne ut så hadde det garantert blitt skader på mye. gjelder forsikring vannlekkasje fra akvariet altså? Tenkte på det i sted, men ble litt usikker.

Det kan sikkert være forskjeller fra selskap til selskap men mitt seklskap dekkeer iallefall vannskader fra et akvarie. Jeg anbefaler å ta en tlf. og spørre slik jeg selv gjorde. Det kan være greitt å vite om uhellet er ute.
Kan jeg spørre hvilket selskap du er forsikret hos, elwaro?
Ingjerd
Kan jeg spørre hvilket selskap du er forsikret hos, elwaro?

Det har jeg ikke lyst til å remlamere for her inne(offentlig) men det vil forundre meg om de har andre betingelser enn selskaper flest. jeg tok en tlf. og fikk dette bekreftet. Er du i tvil anbefaler jeg deg å gjøre det samme.
Det var nettopp det jeg gjorde (ringte altså) for et par uker siden, og jeg fikk vite at innboforsikringen ikke dekket akvarieskader, men at muligens bygningsforsikringen (eller hva det nå er) kunne gjøre det. Men den er det borettlaget som har, og lenger har jeg ikke kommet i prosessen. Det er egentlig utrolig at jeg sover om nettene... At det skal være så komplisert, jeg lurer av og til på om de gjør det med vilje. Men jeg har full forståelse for at du ikke vil legge ut navn på selskapet her, sånn når du nevner det.
Ingjerd
Det var nettopp det jeg gjorde (ringte altså) for et par uker siden, og jeg fikk vite at innboforsikringen ikke dekket akvarieskader, men at muligens bygningsforsikringen (eller hva det nå er) kunne gjøre det. Men den er det borettlaget som har, og lenger har jeg ikke kommet i prosessen. Det er egentlig utrolig at jeg sover om nettene... At det skal være så komplisert, jeg lurer av og til på om de gjør det med vilje. Men jeg har full forståelse for at du ikke vil legge ut navn på selskapet her, sånn når du nevner det.

Dette er jo interessnt for alle som driver med akvarier. Kan du ikke lage en egen tråd hvor du stiller spørsmålet åpent til alle her inne for å få frem erfaringer og hvilke oppfatninger andre har om dette? I mellomtiden skal jeg forsøke å få skriftlig dokumentasjon fra mitt selskap.
Ingjerd

Her fant jeg det:

6.4 VANN OG ANNEN VÆSKE
Sikkerhetsforskrift, se punkt 1.2.7
6.4.1 Skade erstattes når den skyldes:
1. Utilsiktet utstrømning av gass, vann, slokkemiddel eller annen væske fra bygnings rørledning med tilknyttet utstyr - ved brudd, lekkasje eller oversvømmelse.
2. Vann eller annen væske som trenger inn i bygning utenfra når den kommer fra bygnings avløpsledning eller tilførselsledning for vann eller fyringsolje.
3. Vann som plutselig trenger inn i bygning fra terreng eller grunn, når det fører til synlig frittstående vann over laveste gulv. Vann i oppforet gulvkonstruksjon regnes ikke som frittstående.
4. Utstrømning av vann fra vannseng og akvarium ved brudd, lekkasje eller oversvømmelse.
Da har jeg startet en ny tråd om forsikring. Den er [URL=http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=58055&message_id=470052&sr=1][/her].

Det er bra du fant det skriftlig elwaro, sånne ting er viktig å ha på stell. En slik del finnes altså ikke i mine forsikringspapirer. Det står derimot spesifisert at "Dyr, fugl og fisk er ikke omfattet av dekningen. Damen som jeg snakket med hos selskapet var dog enig i at kostnadene for nye fisk var det minste problemet om jeg får 160 liter akvarievann utover i stuen...
Tilfeldig bekjentskap
© Linda Widente
Reklame for plussmedlemskap