Trygt akvarie?

Jeg er litt usikker på om dette er rett plass, men jeg prøver.
Kan noen hjelpe meg?
Jeg er nå litt bekymret. Grunnen til dette er at jeg har blitt litt bitt av litersyken, og har gått til innkjøp av en reol på 2x112 liter.
Det er i seg selv ikke en bekymring, men min samboer mener at det kan være fare for vann lekasje da han mener det muligens burde være noe (en plate?) under/inni/rundt akvariene.
Nå skal jeg prøve å forklare hvordan denne reolen ser ut:
Den har en lett sort ramme i to høyder hvor akvariene passer akkurat inn i. Under akvariene ligger det en tykk brunbeiset treplate (ca 1,5 cm), og det er en plate på toppen, (dvs at man kan vel i prinsippet ha enda et lite akvarie på toppen, men det blir upraktisk i forhold til vannbytter vil jeg tro). Jeg har sett litt på bilder her inne, men kan ikke si at jeg ble noe klokere.
Vi har to Juwel akvarier fra før, et 60 l som har en tykk sort ramme i bunnen og et 180 l hjørne møbel akvarie som også har denne kanten rundt hele bunnen.
Nå skal det jo sies at samboeren min ikke er veldig glad for at jeg har kommet med denne reolen, men jeg er jo ikke særlig hippen på en vannlekasje jeg heller, men jeg har ikke lyst til å bære de ut igjen uten at jeg har fått bekreftet det ene eller det andre....
Er det noen som kan fortelle meg om dette er trygt eller om jeg må gjøre noe i forhold til denne reolen?
På forhånd takk.
Plussmedlem
Da regner jeg med at det er to helglassakvarier du har.
Hvis det her en slags ramme så kalles det et rammeakvarium/rammekar.

Det like liten (like stor) sjanse for lekkasje fra helglass som fra ramme skulle jeg tro.

Hvis helglasskaret står på et noe ujevnt underlag så er det anbefalt at man legger noe under karet. Eksempelvis isoporplate, ligge-/sitteunderlag o.l.
(Du kan søke på forumet etter helglassakvarium underlag...)
Ellers er bilder susen ......
Trygt akvarie?
Hjelp, ja det er et hel-glass akvarie, og jeg har fylt det opp med vann, sand, stein, planter og røtter......
Da må jeg tømme alt igjen for å legge en matte under om jeg har forstått det rett. Og det bør vel skje litt fort, for om det skulle bli en lekasje så dekker vel neppe forsikringen en slik vann skade vil jeg tro....?
Takk for hjelpen.
Plussmedlem
Bluppy
Da må jeg tømme alt igjen for å legge en matte under om jeg har forstått det rett.

Hvis underlaget er ujevnt så er det anbefalt, ja.
Du ikke.

Men hvorfor fylte du opp karet før du leste eventuelle svar på tråden din?
Trygt akvarie?
Sukk. Det har seg slik at jeg ofte handler før jeg vet konsekvensen av ting.....
Jeg fylte opp akvariene for 10 dager siden, men så sa samboeren min at jeg kanskje måtte ha ei matte under dem..... etter at jeg var ferdig med å innrede, og så begynnte jeg å lete etter svar på dette.
Svaret har jeg nå fått og takk for det, men det var jo ikke det jeg håpte på..... Men slik er det, hasverk er lastverk. Men jeg gledet meg slik og trodde at alt var i skjønneste orden da forige eier ikke hadde et slik underlag....
Men takk igjen
Bluppy
Sukk. Det har seg slik at jeg ofte handler før jeg vet konsekvensen av ting..... Jeg fylte opp akvariene for 10 dager siden, men så sa samboeren min at jeg kanskje måtte ha ei matte under dem..... etter at jeg var ferdig med å innrede, og så begynnte jeg å lete etter svar på dette. Svaret har jeg nå fått og takk for det, men det var jo ikke det jeg håpte på..... Men slik er det, hasverk er lastverk. Men jeg gledet meg slik og trodde at alt var i skjønneste orden da forige eier ikke hadde et slik underlag.... Men takk igjen

Du må jo ikke renske det helt? Tapp ut å mye vann som du kan og test om du og samboeren klarer å løfte det.
Takk skal du ha.
Nå har jeg fått underlaget på plass og innredet litt anderledes, så nå kan jeg bare sette meg ned å vente igjen, for det er en ting jeg ikke er veldig god på... he-he.
Har fått i 40 l akvarie vann fra andre akvarier i dag så jeg håper ikke det blir så lange ventetida nå........
Akvarievann hjelper ikke så veldig, du trenger "guffe" fra et innkjørt filter, siden det er der de gode bakteriene er

Og så vil jeg absolutt anbefale deg artikkelen om innkjøring med salmi ;D

Lykke til!
Hadde bare ca to liter guffe, men det hjelper vel litt. Det var ikke så kos å slå den i det klare rene vannet da, men det syntes ikke en gang....
Håper det ikke trenger å stå så veldig lenge for nå er jeg utolmodig nå.....
Men en uke håper jeg holder, for jeg bor langt unna dyrebutikken og håper jeg kan kjøpe dem tirsdagen til uka. Får mate liksomfiskene mine litt og håpe på det beste.
Takk for alle gode råd.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap