Hjelp! hvit prikk i akvariet mitt :( hva gjør jeg??

Slo på lyset i dag, og da så jeg at den ene platyen min var fuuull av hvit prikk.
så en prikk på den andre platyen.
Ser på fiskene mine flere timer hver dag, men så det ikke i går
Har lest om hvit prikk, flere steder før..men nå har jeg totalt hjerneteppe.
Tenker bare at jeg vil dra rett ned på dyrebutikken å kjøpe medisin.

En tanke som slo meg var å isolere di 2 som jeg ser er angrepet..di andre fiskene mine er uten prikker
men vil det hjelpe..parasittene er kanskje i vannet og sanda alt??
Har det noe for seg?
vil ikke salte vannet, for har corrydoraser der også, og di er jo ikke glade i salt :/
tenkte på å skru tempen opp til 32 grader, men er redd for at ikke allfisken og yngelen vil tåle det.
Har en god blanding i akvariet mitt, kan sees på profilen min
har en 60 liter og 375 liters akvarium..men di er under oppstart stått i 3 uker bare..uten fisk.
putter jeg platyene oppi der så di er alene vil jo det komme parasitter oppi der..og det vil jeg ikke

Så hjelp..hva skal jeg gjøre???
medisin..hva slags?
snufs..blir helt ute av meg her :s
Prikkene du ser er "skallet" etter larvene som er sluppet ut i vannet, så da er det nok lite hjelp i å flytte dem desverre...

Les denne artikkelen, den vil nok hjelpe http://akvaforum.no/text.cfm?id=1710

Et søk på hvitprikk vil nok også gi deg mange gode tips. Desverre mange som har hatt problemet før deg... Lykke til!!!
Har roet meg litt ned nå, og lest rundt.
nå har jeg fått igjen litt pust..og lest litt rundt.
har bestemt meg for å prøve varmebehandling først, og krysse fingrene for at fiskene tåler det..

men det står skrevet at di skal ha 32 grader i alt fra 48 timer og helt til 14 dager!!!
14 dager var da voldsomt lenge syntes jeg.
Har funnet frem luftpumpa og brusestein..så di får godt med O² etterhvert som varmen økes
Varmekolbe
ja, i alle mine tre kar så var det ikke en eneste av dem som gikk høyere enn 30 grader :/
så da blir det å dure ut å kjøpe en ny
så at eheim varmekolbene skulle være bra?
di gikk opp til 34 grader.
Hvite prikker på sanda
så foresten at det her og der lå hvite prikker på toppen av sanda også?
eggskkal fra papasitter..eller er det parasitter?
eller kanskje bare ikke noe..har ikke vært det før.
Tilfeldig bekjentskap
© Arild Magnussen
Reklame for plussmedlemskap