Hvitprikk i akvariet mitt.

Hei, i går opp daget jeg masse hvitprikk på den ene platyen min :/
Hatt den i 5 mnd( 6mnd siden jeg stårtet opp akvariet) og den nærmer seg vel 4cm i lengden.

Vi snakker her om en 210 liters akvarium.
Vannverdier: ph mellom7.5-8.(springvannet har ph 8, får i morgen eikebark ekstrakt, hurra!! endelig ph ned til 7, har prøvd eikeblader og co² alt for å få ned ph`n).
kh: 7
Gh: 8
Målte nititt i går kveld og fader..! over 0.3ml bruker tetra dråpetester.
har ikke vært nitritt på flere mnd.

Har også :
1stk Ancistrus (Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´)
1stk Marmorert øksefisk, Stripet øksefisk (Carnegiella strigata)
4stk Metallpansermalle (Corydoras aeneus)
3stk Vanlig øksefisk (Gasteropelecus sternicla)
5stk Kinesisk algespiser (Gyrinocheilus aymonieri)
3stk Seilfinnemolly (Ferskvann) (Poecilia kykesis)
10stk Guppy (Poecilia reticulata)
5stk Molly, Black Molly (Poecilia sphenops)
1stk Endlers levendeføder (Poecilia wingei)
3stk Sverddrager (Xiphophorus hellerii)
6stk Platy (Xiphophorus maculatus)
10stk Kirsebærreke (Neocaridina heteropoda ´red´)
4stk Tigersnegle (Neritina sp.)

Og mange yngel(16++ molly yngel, 8 platy yngel og guppy yngel..som jeg ikke har fått oversikt over.).

Hvet det er altfor mye fisk
Til bursdagen min(24.oktober) fikk jeg av min snille samboer 2stk nye akvarium, 375L og 60L. di har vært i gang i 3 uker nå.
så planen er å ha stor flytting av fisk, når disse er klare

For 46 dager siden kom 6 corry og 5 kinesiske algeslukere oppi akvariet(den ene corryen døde, så har 5 nå ).

Jeg bytter 30% vann i gang i uken hvor jeg også slamsuger(har biltemasand).
jeg har et innvendig eheim filter..har postet bilder av det før her, men ingen som hvet hva slags det er. bare en eldre tye.( kjøpte akvarie brukt for 6mnd siden).det gir god utblåsning og bryter vannflaten godt. jeg har hatt nitritt topper hvor filtret har gjordt jobben sin.
filtret kan forresten sees på profilen min, er bilde av akvariet har et ehein 2028 som jeg har fått og skal start opp til akvariet.
Det innvendige filtret renser jeg i en bøtte akvarievann når utblåsingen blir dårlig.

Di andre fiskene svømmer rundt og er glade, leker og parrer hele tiden. di er glupske og har god apetitt.
Den platyen(hunfisk) med hvitprikk har gjemt seg oppi hjørnet ved varmekolben i 1.5 uker.
finnen på ryggen en klappet sammen(det er det på den andre hoplatyen også).
finnen under buken er også klappet sammen og halen
sånn har det vært den siste uken.og hun klør masse, hun spiser bittelitt.

jeg har flakfor, artemia, og sorte mygglarver og spinat erter som jeg veksler på å gi dem.

Nå kan det være at jeg hvet grunnen til hvitprikken.
for en uke siden var jeg dum nok til å putte di to hunn platyene og 6 ho guppyer oppi 375L som da bare hadde stått i 2 uker uten fisk
veldig dumt, men ville bare teste hvordan di trivdes.. :/
etter en dag klødde di veldig(ammoniac kanskje) fikk angst og puttet dem tilbake i 210L igjen.
det var ei ho guppy der som slet masse i 375L, hun døde om mandagen, svømte med hode ned og halen opp.

bestemte i går for å prøve varmebehandling, krysse fingre for at fisken tåler varmen..gradene er nå på 30..
skal øke mer etterpå (32 tilslutt) samt ta et bilde av platyen med hvitprikk.
Har satt inn en luftpumpe med brusestein så di får ekstra o².

i går natt var graden på 29, den ene hoguppyen og han guppyen slet masse!
hun var i toppen av vannflaten og pustet hurtig, og hanguppyn, var i halvkoma på toppen av pynteborgen min.
di andre fiskene er ikke plaget, svømmer like fornøyde rundt.
og den ene seilfinne mollyen begynte å svømme med hode ned og halen opp :/

jeg fikk panikk for dem og satte di over i 375L (26GRADER DER).
nå svømmer guppyene kjempe fornøyde der( plagene dems gikk over med engang!!)
mens mollyen så jeg i dag svømmer framdeles opp ned ?????
tenker samme tanke som dere nå..at det var kanskje litt dumt og nå har jeg hvitprikk i 375L også??
jeg håper det går bra og at det ikke var parasitter på dem.
selv om di er vel i vannet på hele 210L?

men at mollyenen svømmer opp ned er rart hva kommer det av..kan det være at det var kommer litt nitrit i akvariet også? han har ikke nært i slosskamp, og sjønner ikke hva som kan ha ødelagt svømmeblæra??
før jeg økte temperaturen i vannet..var han helt fin.

det er også rart at det bare er den ene platyen som har fått hvitprikk og ingen andre?
lurte litt på om det kunne vært sopp, men..det ser ut som saltkorn fra saltstenger som er drysset over henne, på finner og kroppen, så trur sterkt at det er hvitprikk.

siden det er nitritt i vannet, så skal jeg bytte vann nå og suge opp driten på toppen av sanda, virvle litt i sanda, og se om det kommer opp noe usynlige egg, og suge opp.. haha.

bilde kommer nå snart.
håper noen kan komme med litt råd, veiledning, og rettelser på ting som er galt eller jeg har gjordt feil

ble langt dette, men håper å ha fått med alt.
mvh: camilla
Stakkars deg...

Har desverre ikke så mye å bidra med, men vil vise at noen føler med deg... Håper virkelig at noen kompetente akvarister kan hjelpe deg.

Mener å ha lest at det er de svake som blir syke først, og at de som er sterke gjerne slipper unna hele greia. Har vel noe å gjøre med imunforsvar på fisk også skulle jeg tro...
Bilde av platy
her er det bilde av plattyhunnen med hvitprikk.

Faktisk litt rart..men di 3 begynte plutselig å leke sammen..og da struttet finnene på alle sammen..

men så la den syke platyen di ned igjen, og klemte dem fast.
Flere bilder..
på di 2 første bildene synes ikke hvitprikken..men du kan se hvordan den klemmer sammen finnene
Elisabeth
Takk Elisabeth
Jeg har lest den tråden før..og mange andre sider, opp og ned

Tenkte på tanker rundt det jeg har gjordt, og om hva som kan være galt med mollyn min, og 375L som jeg puttet tre av fisken min i
De har kanskje dratt med seg sykdom oppi 375 liter'n din? Jeg vet ikke jeg men hører veldig ofte om skralle mollyer og guppyer...skal være hardfør fisk men har inntrykk av av det er de som blir byttet ut mest i akvarier rundt om kring. Det at de klødde i det nye karet kan være sykdommen men det KAN også være fordi det er nystartet og kanskje du har fått med noe oppi der som ikke skal være der? Kan du ha kobber i vannet? Prøv Aquasafe ved vannbytte. Mange som blåser av den men jeg tror faktisk den kan forebygge noe, + at den binder metaller. Men uansett...lykke til med bekjempelsen..!
Glemte å si at du må behandle begge karene dine nå så lenge du har puttet syk fisk i det nye..
Takk for svar Elisabeth
Nei, har ikke kobber i vannet..lurer på om di havnet oppi der mitt i amoniakk toppen?
fiskene som er der nå klør ikke
nå har endelig gradene nådd di fantastiske 32 gradene
har et aqua pro (trixie) flyte termometer med sugepropp.
håper den er nøyaktig.
har en elektronisk termometer oppi også, som viser 32.6 grader..men den er jo ikke beregnet på vannbruk trur jeg(den viser inne og ute temp), så hvet ikke hvor øyaktig den er.

og takk for lykke ønskningene
di kommer godt meg
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap