Vannkvalitet i kirkenes, sør-varanger. hva slags fisk?

Har akkurat kjøpt meg et lite akvarium på 20 liter. Sjekket vannkvaliteten i kranen og oppdaget at den var:
pH: 7
gH: 0
kH: 0

For å få gH opp drysset jeg litt korall sand over. Ikke mye, men et par SS. Dette har gjort at jeg har klart å få gH opp til 14 og kH til 8 pH til 7,3. Har 3 sverdragere som koser seg sammen med litt javamose og en voksen javabregne.

Bytter vann ca 1 liter 2 ganger i uken.

Har fått et snev av litersyken og har lyst å skaffe meg et på ca 150 L. Dette også fordi jeg skal på ferie og da synes jeg at fisken skal få det bedre og mer plass..

Jeg bruker også Tetra aquasafe, for jeg er ikke sikker på kvaliteten på kobberrørene her i huset.

Hvilken type fisk trives i denne vannkvaliteten, som kommer i fra kranen?
Blir for mye til å nevne, fryktelig mye fisk som trives med de vannverdiene der. Det er heller ikke noe kjempeproblem på øke eller senke pH, eller å øke gH og kH, spesielt siden de jo er på null fra før av.
Vannkvalitet og fisk.
Så jeg kan egentlig bare velge og vrake om jeg klarer og holde vannkvaliteten stabil? Er det noe fisk som trives og yngler uten at jeg gjør noe med vannet? Det er jo det letteste..
Jepp, det kan du. Det som er viktigst er at du bestemmer deg for noen fisk du har lyst til å ha som liker samme vannverdier, såklart.

Fisk som yngler lett og som du kan ha uten å gjøre noe med vannet inkluderer mollyer og guppyer, sebrafisk, ancistrus sp. osv. De er meget vanlige og rimelige fisk også.
Tilfeldig bekjentskap
© Høyer'n
Reklame for plussmedlemskap