Hvor stort akvarium?
Postet 20.11.10 kl 19:26
Gullfisk blir store og produserer mye avfall, så det anbefales å ha dem i et akvarium på minst 200 liter og å ha god filtrering. Har hørt at det skal være veldig vanskelig å drette disse i akvarium.
Du trenger ikke vaske akvariet i det hele tatt. Slamsuging av bunnen av og til samt skraping av alger på glasset holder i massevis. Såpe skal du hvertfall aldri finne på å vaske hverken akvarium eller ting som skal oppi akvarium med.
Du trenger ikke vaske akvariet i det hele tatt. Slamsuging av bunnen av og til samt skraping av alger på glasset holder i massevis. Såpe skal du hvertfall aldri finne på å vaske hverken akvarium eller ting som skal oppi akvarium med.
Postet 20.11.10 kl 19:30
Postet 20.11.10 kl 19:32
Husk at det er mange andre fine fisker enn gullfisk!
Jeg tror jeg ville undersøkt mulighetene for å få et større akvarium (gjerne brukt - se annonsene her), og sett om det er noen andre fisker som ville kunne fungert fint. Gjerne noen som er hardføre, og kan spise alger.
Hva synes du om platy? Da kan du få yngel..
Hva synes du om platy? Da kan du få yngel..
Postet 20.11.10 kl 19:36
Postet 21.11.10 kl 11:35
Postet 21.11.10 kl 12:12
Jeg har faktisk selv et akvarium på 225 liter til gullfisk hovedsakelig. Hvis du skal ha gullfisk, skaff deg minst et på 200 liter!
Disse har faktisk lekt og lagt egg for meg, men den kan nok være litt vanskelig om den ikke får god nok plass eller ikke trives best mulig. Leken foregår særlig på våren.
Disse har faktisk lekt og lagt egg for meg, men den kan nok være litt vanskelig om den ikke får god nok plass eller ikke trives best mulig. Leken foregår særlig på våren.
Postet 21.11.10 kl 12:57
Postet 21.11.10 kl 20:21
Postet 21.11.10 kl 20:22
Endret: 21.11.10 kl 20:23
Postet 21.11.10 kl 20:26
Endret: 21.11.10 kl 20:27
Nå så jeg at du har et veldig lite akvarium..
Og det er for lite for fisk, etter min og sikkert de aller fleste her sin mening. Jeg foreslår at du går over til reker.. Og det tror jeg kan være artig også.
Og spørsmålet om hvorfor det i hele tatt lages så små akvarier er ikke lett. Kanskje noen kjeder/butikker satser på at de som kjøper små akvarier kommer tilbake og vil kjøpe større?
Og spørsmålet om hvorfor det i hele tatt lages så små akvarier er ikke lett. Kanskje noen kjeder/butikker satser på at de som kjøper små akvarier kommer tilbake og vil kjøpe større?
Postet 21.11.10 kl 21:41
Det finnes noen yderst få fisk som til nød kan holdes i så små akvarier, et søk i fiskebasen etter fisk til akvarier mellom 20 og 20 liter gir noen få arter. Det som er viktig å huske da er at selv om en fisk kan holdes i så små akvarier så kan man fortsatt ikke ha mange av dem. Klovnkilli står f-eks på listen, og disse trives vist nok best som stim. Men 10 klovnkillier i 25 liter blir nok veldig trangt, dessverre. Men et par (hann og hunn) med nigeria killi skal kunne gå.
Men uansett vil nok det meste av fisk trives best i større akvarier, selv om de kan klare seg i små akvarier. Jeg kan bo på en liten celle om jeg må, men jeg trives best i en stor leilighet.
Et annet viktig punkt om små akvarier er at de er veldig vanskelige å holde. Det skal svært lite til for at vannverdiene svinger for mye, så er man ny så er et stort akvarie mye enklere enn et lite.
Ellers er det jo særdeles mange morsomme dvergreker å få tak i, de vil nok ha det veldig fint i et så lite akvarie.
Men uansett vil nok det meste av fisk trives best i større akvarier, selv om de kan klare seg i små akvarier. Jeg kan bo på en liten celle om jeg må, men jeg trives best i en stor leilighet.
Et annet viktig punkt om små akvarier er at de er veldig vanskelige å holde. Det skal svært lite til for at vannverdiene svinger for mye, så er man ny så er et stort akvarie mye enklere enn et lite.
Ellers er det jo særdeles mange morsomme dvergreker å få tak i, de vil nok ha det veldig fint i et så lite akvarie.
Postet 21.11.10 kl 22:01
Endret: 21.11.10 kl 22:01
Postet 23.11.10 kl 21:18
Postet 23.11.10 kl 21:22
Postet 24.11.10 kl 18:14
Postet 24.11.10 kl 18:22