Hvor stort akvarium?

Hei jeg skal kjøpe 2 gullfisk og lurer på:
1.Hvor stort akvarium bør den ha(jeg har et lite)
2.Kan den lett få unger?
3.Hvor ofte burde jeg vaske akvariumet?
4.Er ca.25 L for lite til dem?

Plizz svar,jeg vil ha masse svar!
Gullfisk blir store og produserer mye avfall, så det anbefales å ha dem i et akvarium på minst 200 liter og å ha god filtrering. Har hørt at det skal være veldig vanskelig å drette disse i akvarium.

Du trenger ikke vaske akvariet i det hele tatt. Slamsuging av bunnen av og til samt skraping av alger på glasset holder i massevis. Såpe skal du hvertfall aldri finne på å vaske hverken akvarium eller ting som skal oppi akvarium med.
siden en gullfisk kan bli 38cm trenger den rimelig stor plass, i fiskebasen er den anbefalt minimum 200L
Husk at det er mange andre fine fisker enn gullfisk!
Jeg tror jeg ville undersøkt mulighetene for å få et større akvarium (gjerne brukt - se annonsene her), og sett om det er noen andre fisker som ville kunne fungert fint. Gjerne noen som er hardføre, og kan spise alger.

Hva synes du om platy? Da kan du få yngel..
Kansje jeg skal gå for en mindre fisk foreks. guppy.
Trenger de mye plass?
Hvilke fisker kan jeg ha i det jeg har fra før?
Min mening er at 25l kan du enten bruker til bare en kanpfisk,
eller som jeg selv gjør, bruker 25l til yngelkar. detter er det mange meninger om så du får nok flere forslag.
Plussmedlem
Jeg har faktisk selv et akvarium på 225 liter til gullfisk hovedsakelig. Hvis du skal ha gullfisk, skaff deg minst et på 200 liter!

Disse har faktisk lekt og lagt egg for meg, men den kan nok være litt vanskelig om den ikke får god nok plass eller ikke trives best mulig. Leken foregår særlig på våren.
hvorfor lager de 25 liters akvarium hvis ingen fisker kan være oppi?
Jeg har 2 maller nå og det ser ikke ut som de kjeder seg.
Plussmedlem
Poenget er at mange maller blir kjempestore, og for store til akvariet. Det er det samme med annen fisk, de får ikke nok svømmeplass.

Dessuten lager de små akvarier for å tjene penger..
Ja du sier noe der. Ikke vet jeg. Men du sier du har 2 maller. jeg lurer på om du vet hvilken maller du har?
Har du mulighet til og få lagt ut et bilde av dem?
Nå så jeg at du har et veldig lite akvarium..
Og det er for lite for fisk, etter min og sikkert de aller fleste her sin mening. Jeg foreslår at du går over til reker.. Og det tror jeg kan være artig også.

Og spørsmålet om hvorfor det i hele tatt lages så små akvarier er ikke lett. Kanskje noen kjeder/butikker satser på at de som kjøper små akvarier kommer tilbake og vil kjøpe større?
Det finnes noen yderst få fisk som til nød kan holdes i så små akvarier, et søk i fiskebasen etter fisk til akvarier mellom 20 og 20 liter gir noen få arter. Det som er viktig å huske da er at selv om en fisk kan holdes i så små akvarier så kan man fortsatt ikke ha mange av dem. Klovnkilli står f-eks på listen, og disse trives vist nok best som stim. Men 10 klovnkillier i 25 liter blir nok veldig trangt, dessverre. Men et par (hann og hunn) med nigeria killi skal kunne gå.

Men uansett vil nok det meste av fisk trives best i større akvarier, selv om de kan klare seg i små akvarier. Jeg kan bo på en liten celle om jeg må, men jeg trives best i en stor leilighet.
Et annet viktig punkt om små akvarier er at de er veldig vanskelige å holde. Det skal svært lite til for at vannverdiene svinger for mye, så er man ny så er et stort akvarie mye enklere enn et lite.

Ellers er det jo særdeles mange morsomme dvergreker å få tak i, de vil nok ha det veldig fint i et så lite akvarie.
Der sa dere noe. Det hørtes gøy ut med reker! Men det er vel lov til å bare fange noen små i vannet for de blir vel ikke sånn store spise reker? Uansett hva spiser reker?
Plussmedlem
Du må huske at du må ha ferskvannsreker, da!

Reker spiser mye rart. Bittesmå partikler, alger, vanlig fiskefor og fortabletter og masse mye mere rart. De er ikke kresne
Hvor får man tak i reker da?
Lillian Tuen
Hvor får man tak i reker da?

De fleste dyrebutikkene har de vanligste typene, og så kan du jo sjekke rubrikk her inne
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap