Corydoras egg

Hallo !
jeg lurer på om en corydoras av uansett slag vil legge egg i en 70 l tank ? hvor legger de egg og hvor stor er de?
Plussmedlem
Det er nok ikke alle coryer du kan få til å drette. Dessuten krever mange artskar for å legge egg.

Eggene er ganske små, og blir ofte klistret på glasset, og på planter.

Det er veldig forskjell på corydoras og vanskelighetsgrad når det gjelder oppdrett, også.
hvilke arter er lettest å få egg på?
er det mulig å få på flekkete pansermalle?
Plussmedlem
Jepp

Flekket pansermalle er en av de lettere å få i lek. Jeg har selv fått egg på dem.
Plussmedlem
Ønsker deg lykke til!

Men har du allerede flekket pansermalle, og hvilke andre fisker er i akvariet?
Inaktiv bruker
Jeg har en sverddrager, en gibbiceps (men den skal jeg selge), og vurdere kuhlii og kongotetra
-Margrethe
Plussmedlem
Endre dette innlegget til "ingenting". Jeg trodde det var du som skrev, men så var det Dagny
Jeg skreiv ifra dagny sin profil
Plussmedlem
Åja..

Jo, det jeg skulle si, var at mine paleatuser lekte og la egg da jeg tok kampfisken og flyttet til et annet akvarium. Så de liker seg nok best alene når de skal legge egg
okei, da legger jeg fra meg tanken om kampfisk hvordan gjør jeg det best mulig for dem når de legger egg?
Margrethe Nilsen
Hallo ! jeg lurer på om en corydoras av uansett slag vil legge egg i en 70 l tank ? hvor legger de egg og hvor stor er de?:)


Det er flere cory arter som også vil leke i et selskaps kar, eggene er ca. 1-1,3 mm store,avhengig av art, og vil bli lagt på alle flater som er tilgjengelige,men glasset og under store planteblader er ofte favoritt steder.Noen arter sprer eggene utover hele karet, mens andre legger alt i store klaseret par steder.
Inaktiv bruker
okei
Hilsen Margrethe
hei pansermallene mine har lagt egg, men noen er hvite, andre er gjennonsiktige er noen av de befruktet da.
De som er hvite og "ugjennomsiktig" blir det ihvertfall ikke noe av, om de er befruktet eller ei. De blanke eller "frostet glass"-hvite kan det bli noe av. Noen egg blir også hvite etter en dag eller flere. Alt etter type corydoras vil de friske eggene gjerne endre farge i løpet av dagene frem til de klekker, mine sterbaiegg blir litt lys gule. Habrosuseggene, som er litt mindre, har jeg ikke sett så mye fargendring på enda, er litt ny på dette. Legger også til at jeg har ikke funnet yngel i akvariet mitt enda, bare egg som jeg har latt være i akvariet, og noe som jeg regner med er eggeskall, det ser ut som tomme egg som henger igjen der eggene var. Og hvem vet hva som befinner seg inni javamosen
"rydda" i går i et kar , lot 3 corys og 5 platy bli igjen 60L (skulle være karantene tank), bytta gus til sand å bytta 50% vann og jammen meg var det egg på glasset i morres , å de holdt på ihvertfall 3 timer tempen er nå 24 grader . dette var flaks ! har for mange små kar å for mye fisk ! egga er snart 7 timer gamle å ser ikke at platys eller corys tar av dem.

Hun har putta egg alle veier ,på glasset,pumpa,planter og dekor. det må være flere hundre egg.

vet ikke om noe kommer til å vokse opp da jeg ikke har flere ledige kar !
siste bilde ble tatt nå , slik ser egga på glasset ut nå 7 timer etter de ble lagt ca da.

slik ser egga ut etter ca 24 timer (de helt hvite er døde) nå plukke dem ut.
(valgte å rydde plass til egga , flytta foreldrene til selskapskar , å fylte på der med sand!)
slik jeg ser det er det nok 30% dødlighet hos meg på egg. (men det var ikke planlagt å drette på dem)(for mye fisk å for lite plass)

Vannbytte er tingen!
Det er helt typisk at coryer leker etter vannbytte, gjerne med litt kjølig vann, jeg har hatt oppdrett på Flekket pansermalle, Pandamalle og Metallpansermalle i selskapsakvarium. Plutselig har det dukket opp små cm. ungfisk blant plantene. Jeg har bare lett det gå sin gang uten å samle opp eggene, men det er klart at da berger en ikke så mange.
Så klart er de små avhengige av mange planter om dette skal lykkes av seg selv.
Ja det er sikkert , bytta vann (ca30%) i selskapskaret i går å jammen la de rogn igjen i dag (produktive fisker) har ikke plass så jeg putter de nye rogna sammen med de som nå er ca 2mm fra sist gang .
Mine leker som regel etter ca hvert vannbytte og ca hver gang de får røde mygglarver. Sikkert bedre å leke med en mage full av godis.:P
Tilfeldig bekjentskap
© Per Gunnar Stenersæter
Reklame for plussmedlemskap