- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Uvitende om vannverdier
Uvitende om vannverdier
Inaktiv bruker
Hei. Nå er jeg i oppstartfasen med mitt nye akvarium. Jeg fikk med test strips når jeg kjøpte det, og de har jeg prøvd et par ganger.
Dette er JBL Easy Test 5 in 1.
Så lurer jeg på, hva er GH, KH, NO2 og NO3?
NO2 og NO3 er lik null. På GH har jeg et surt smilefjes, det har jeg også på KH. pH var litt i høyeste laget, men ikke helt på vidda.
Det er ingen fisker i enda, siden det har stått ca 1-2 uker. Kommer ikke nitritten før man tilsetter fisk eller fiskemat? Evt av døde planter?
Er det noen som kan forklare meg litt om dette?
Vil GH endres av seg selv eller må jeg gjøre noe? Sliter litt her siden jeg kun vet hva pH og nitritt er, men ikke kan den kjemiske formelen for nitritt(må jo være enden NO2 eller 3) ''klør meg i hodet''
Har null peiling om hva de andre verdiene er for noe.
Huffameg^^,
Takker og bukker for alle som svarer!
Hilsen Malin
Dette er JBL Easy Test 5 in 1.
Så lurer jeg på, hva er GH, KH, NO2 og NO3?
NO2 og NO3 er lik null. På GH har jeg et surt smilefjes, det har jeg også på KH. pH var litt i høyeste laget, men ikke helt på vidda.
Det er ingen fisker i enda, siden det har stått ca 1-2 uker. Kommer ikke nitritten før man tilsetter fisk eller fiskemat? Evt av døde planter?
Er det noen som kan forklare meg litt om dette?
Vil GH endres av seg selv eller må jeg gjøre noe? Sliter litt her siden jeg kun vet hva pH og nitritt er, men ikke kan den kjemiske formelen for nitritt(må jo være enden NO2 eller 3) ''klør meg i hodet''
Har null peiling om hva de andre verdiene er for noe.
Huffameg^^,
Takker og bukker for alle som svarer!
Hilsen Malin
Postet 21.11.10 kl 16:27
NO2 og nitritt er det samme. Nitrat er NO3. I akvariet oppstår det ammoniakk fra forråtnelsen av avfallstoffer (avføring, matrester, råtne planter), dette omdannes til nitritt av filterbakterier, og nitritt omdannes til nitrat av andre filterbakterier. Ammoniakk og nitritt er giftig for fisken i små mengder, nitrat er giftig for fisken om det blir for mye av det. Det er hovedsakelig ved vannbytte vi blir kvitt nitrat. Ellers er dessverre strips kjent for å gi unøyaktige svar, så om du er i tvil om målingene kan stemme (om fiskene viser tegn på at noe er galt uten at testene gjør det) bør du nok løpe og kjøpe dråpetester. Resten av det du spurte om tror jeg noen som kan litt mer om det skal få svare på, men jeg håper dette gjorde deg litt klokere ihvertfall.
Postet 21.11.10 kl 16:49
Kan jo prøve å gjøre det litt forståelig..
I et akvarium oppstår det diverse avfallsstoffer. Råtnende plantedeler, råtnende fiskefor, og ikke minst - det som fiskene skiller ut som tiss.
Dine hjelpere er bakteriene, som bor i filteret. Derfor er det omtrent slik at jo flere (riktige) bakterier du har i filteret, jo bedre vil fiskene få det. Og derfor bør man ta vare på bakteriene, også når man vil fjerne alt annet gørr som samler seg der. På Rio 125 løfter du bare ut den ene beholderen med filterinnsats og skyller filtermaterialet i det akvarievannet som du tar ut. Neste gang du bytter vann kan du gjøre tilsvarende med den andre filterinnsatsen. Men dette er avhengig av hvor mye gørr som er i dem, og hvor ofte du bytter vann. Det er ikke nødvendig å gjøre dette hver gang du bytter vann, om du bytter vann ukentlig eller hver fjortende dag f.eks.
Det du venter på nå er at bakteriene skal etablere seg. Og da er saken den at det "farlige tisset" til fiskene skyldes ammoniakk (NH3) som heldigvis omdannes ved bakterier raskt til nitritt (NO2-) som er giftig og kan ta livet av fiskene, de blir forgiftet.
Heldigvis vil hjelperne - de nitrittspisende bakteriene - spise nitritten. Og da blir nitritten omdannet til et nytt avfallsstoff - nitrat (NO3). Det fine er at nitrat ikke er så giftig som nitritt. Ved oppstart av et nytt akvarium, som du gjør nå, så handler ventetiden om å vente til det blir flere nitrittspisende bakterier. Disse bakteriene deler seg ved celledeling, de deler seg rett og slett i to. Og slik fortsetter det.
Om du skulle putte oppi mange fisk for raskt, så ville du ha for få hjelpere i filteret ditt. Det vil være for få nitrittspisende bakterier, og de vil ikke klare jobben med å få spist nok nitritt. Derfor vil mengden med nitritt i vannet øke, og det kan føre til forgiftning.
Så bli glad i filteret ditt, og bakteriene der. Husk - ALDRI såpe...
http://www.saltvannsakvariet.no/ammoniakk,_nitritt_og_nitrat.htm
Dine hjelpere er bakteriene, som bor i filteret. Derfor er det omtrent slik at jo flere (riktige) bakterier du har i filteret, jo bedre vil fiskene få det. Og derfor bør man ta vare på bakteriene, også når man vil fjerne alt annet gørr som samler seg der. På Rio 125 løfter du bare ut den ene beholderen med filterinnsats og skyller filtermaterialet i det akvarievannet som du tar ut. Neste gang du bytter vann kan du gjøre tilsvarende med den andre filterinnsatsen. Men dette er avhengig av hvor mye gørr som er i dem, og hvor ofte du bytter vann. Det er ikke nødvendig å gjøre dette hver gang du bytter vann, om du bytter vann ukentlig eller hver fjortende dag f.eks.
Det du venter på nå er at bakteriene skal etablere seg. Og da er saken den at det "farlige tisset" til fiskene skyldes ammoniakk (NH3) som heldigvis omdannes ved bakterier raskt til nitritt (NO2-) som er giftig og kan ta livet av fiskene, de blir forgiftet.
Heldigvis vil hjelperne - de nitrittspisende bakteriene - spise nitritten. Og da blir nitritten omdannet til et nytt avfallsstoff - nitrat (NO3). Det fine er at nitrat ikke er så giftig som nitritt. Ved oppstart av et nytt akvarium, som du gjør nå, så handler ventetiden om å vente til det blir flere nitrittspisende bakterier. Disse bakteriene deler seg ved celledeling, de deler seg rett og slett i to. Og slik fortsetter det.
Om du skulle putte oppi mange fisk for raskt, så ville du ha for få hjelpere i filteret ditt. Det vil være for få nitrittspisende bakterier, og de vil ikke klare jobben med å få spist nok nitritt. Derfor vil mengden med nitritt i vannet øke, og det kan føre til forgiftning.
Så bli glad i filteret ditt, og bakteriene der. Husk - ALDRI såpe...
http://www.saltvannsakvariet.no/ammoniakk,_nitritt_og_nitrat.htm
Postet 21.11.10 kl 17:03
Her er en artikkel med mye fin startinfo om vannverdier: Vannverdier
Noen raske "små" svar om du ikke har tid til å lese hele artikkelen:
"Kommer ikke nitritten før man tilsetter fisk eller fiskemat? Evt av døde planter?"
Nitritt (og før det ammoniakk) kommer av alt mulig av avfall i akvariet, planterester, for, fiskebæsj (og ikke minst den ammoniakken fisken skiller ut via gjellene istedet for å tisse slik vi gjør). I et akvarie uten fisk må du langsomt bygge opp bakteriekulturen du trenger for å fjerne ammoniakk (NH3/NH4+) og nitritt (NO2-), siden disse er giftige. Først vil du gradvis få bakterier som omdanner fra ammoniakk til nitritt, så kommer nitritt til nitrat bakteriene. Dette tar omtrent 4 uker, pluss minus litt. Denne prossessen kan du gjøre litt raskere ved å tilsette litt ammoniakk slik at du slipper å vente på at planterester og annet skal bli omgjort til ammoniakk i utgangspunktet. Salmi fra lilleborg er fint til det, siden den ikke inneholder andre stoffer som kan være giftige.
Det finnes en veldig fin og detaljert artikkel om innkjøring med salmi her. Den er svært detaljert, og kan fort skremme folk bort fordi det er gjort svært grundig arbeid i artikkelen. Men man trenger ikek være fult så grundig for å få en positi effekt, prinsippet er det samme uansett, og selv en liten tilsettning av Salmi uten alle disse målingene vil nok hjelpe de fleste med å komme litt raskere i gang med en litt større bakteriekultur. Så har du en skvett Salmi i skapet så ville jeg uten å nøle hatt en liten kork over i akvariet
"Vil GH endres av seg selv eller må jeg gjøre noe? "
GH vil ikke endres uten at du gjør noe. Her må du velge litt alt etter hvilken fisk du ønsker å ha i akvariet, surt smilefjes på stripsene ville jeg ikke brydd meg så mye med siden den ikke sier noe om hvilken fisk som ikke liker slik GH. Sjekk heller hvilket tall du får opp.
Mange fisker vil gjerne ha en GH tilnærmet 0, mens andre vil heller hat en høy GH, f.eks. guppy som vil ha GH mellmo 9 og 19. Om man har lav GH i kravnvannet så bruker folk da å tilsette GH+pulver. Mange dyrebutikker selger slikt, men sjekk produktene nøye før du kjøper dem, mange ansatte i dyrebutikkene har lite styring på GH/pH og slikt, og du kan fort få noe om endrer annet enn GH i tillegg.
"Sliter litt her siden jeg kun vet hva pH og nitritt er, men ikke kan den kjemiske formelen for nitritt(må jo være enden NO2 eller 3)"
Ammoniakk: NH3 og ammonium: NH4+
Disse er begge svært giftige, men NH3 er værst. Heldigvis forekommer mesteparten som NH4+ når pH er under 7.
Nitritt: NO2
Også svært giftig, er et produkt av NH3/NH4+
Nitrat: NO3
Ikke giftig i seg selv, men usunt i store konsentrasjoner. Produktet av NO2. Siden dette er sluttproduktet av NH3 og NO2 reaksjonene så vil denne hope seg opp, derfor bytter vi vann i akvariene jevnlig for å tynne ut NO3.
Noen raske "små" svar om du ikke har tid til å lese hele artikkelen:
"Kommer ikke nitritten før man tilsetter fisk eller fiskemat? Evt av døde planter?"
Nitritt (og før det ammoniakk) kommer av alt mulig av avfall i akvariet, planterester, for, fiskebæsj (og ikke minst den ammoniakken fisken skiller ut via gjellene istedet for å tisse slik vi gjør). I et akvarie uten fisk må du langsomt bygge opp bakteriekulturen du trenger for å fjerne ammoniakk (NH3/NH4+) og nitritt (NO2-), siden disse er giftige. Først vil du gradvis få bakterier som omdanner fra ammoniakk til nitritt, så kommer nitritt til nitrat bakteriene. Dette tar omtrent 4 uker, pluss minus litt. Denne prossessen kan du gjøre litt raskere ved å tilsette litt ammoniakk slik at du slipper å vente på at planterester og annet skal bli omgjort til ammoniakk i utgangspunktet. Salmi fra lilleborg er fint til det, siden den ikke inneholder andre stoffer som kan være giftige.
Det finnes en veldig fin og detaljert artikkel om innkjøring med salmi her. Den er svært detaljert, og kan fort skremme folk bort fordi det er gjort svært grundig arbeid i artikkelen. Men man trenger ikek være fult så grundig for å få en positi effekt, prinsippet er det samme uansett, og selv en liten tilsettning av Salmi uten alle disse målingene vil nok hjelpe de fleste med å komme litt raskere i gang med en litt større bakteriekultur. Så har du en skvett Salmi i skapet så ville jeg uten å nøle hatt en liten kork over i akvariet
"Vil GH endres av seg selv eller må jeg gjøre noe? "
GH vil ikke endres uten at du gjør noe. Her må du velge litt alt etter hvilken fisk du ønsker å ha i akvariet, surt smilefjes på stripsene ville jeg ikke brydd meg så mye med siden den ikke sier noe om hvilken fisk som ikke liker slik GH. Sjekk heller hvilket tall du får opp.
Mange fisker vil gjerne ha en GH tilnærmet 0, mens andre vil heller hat en høy GH, f.eks. guppy som vil ha GH mellmo 9 og 19. Om man har lav GH i kravnvannet så bruker folk da å tilsette GH+pulver. Mange dyrebutikker selger slikt, men sjekk produktene nøye før du kjøper dem, mange ansatte i dyrebutikkene har lite styring på GH/pH og slikt, og du kan fort få noe om endrer annet enn GH i tillegg.
"Sliter litt her siden jeg kun vet hva pH og nitritt er, men ikke kan den kjemiske formelen for nitritt(må jo være enden NO2 eller 3)"
Ammoniakk: NH3 og ammonium: NH4+
Disse er begge svært giftige, men NH3 er værst. Heldigvis forekommer mesteparten som NH4+ når pH er under 7.
Nitritt: NO2
Også svært giftig, er et produkt av NH3/NH4+
Nitrat: NO3
Ikke giftig i seg selv, men usunt i store konsentrasjoner. Produktet av NO2. Siden dette er sluttproduktet av NH3 og NO2 reaksjonene så vil denne hope seg opp, derfor bytter vi vann i akvariene jevnlig for å tynne ut NO3.
Postet 21.11.10 kl 17:28
Endret: 21.11.10 kl 17:29
Ser at jeg glemte KH, så her komemr en kjapp en om det også:
KH er bufferen til pH, altså det som holder pH stabil. om du har en svært lav KH (tilnærmet 0) så kan pH rase opp ogg ned svært raskt, noe fiskene tåler dårlig.
KH kan økes ved å bruke litt natron, men natron vil også øke pH endel, så om pH i stor grad er stabil hos deg (sammenlign testresultatene dine for pH over noen uker) så ville jeg ikke bekymret meg veldig mye for det.
Skulle du plustelig en dag få store problemer med pH-verdiene dine så vet du ihvertfall hva som er din hovedmistenkte, KH
KH er bufferen til pH, altså det som holder pH stabil. om du har en svært lav KH (tilnærmet 0) så kan pH rase opp ogg ned svært raskt, noe fiskene tåler dårlig.
KH kan økes ved å bruke litt natron, men natron vil også øke pH endel, så om pH i stor grad er stabil hos deg (sammenlign testresultatene dine for pH over noen uker) så ville jeg ikke bekymret meg veldig mye for det.
Skulle du plustelig en dag få store problemer med pH-verdiene dine så vet du ihvertfall hva som er din hovedmistenkte, KH
Postet 21.11.10 kl 18:53
siandeDet finnes en veldig fin og detaljert artikkel om innkjøring med salmi [URLBLOCK1]. Den er svært detaljert, og kan fort skremme folk bort fordi det er gjort svært grundig arbeid i artikkelen. Men man trenger ikek være fult så grundig for å få en positi effekt, prinsippet er det samme uansett, og selv en liten tilsettning av Salmi uten alle disse målingene vil nok hjelpe de fleste med å komme litt raskere i gang med en litt større bakteriekultur. Så har du en skvett Salmi i skapet så ville jeg uten å nøle hatt en liten kork over i akvariet:)
Kan underskrive på det Siande skriver, men med et lite forbehold for mengden Salmi. En kork tilsvarer 10 milliliter og det gir en konsentrasjon på 2 ppm i mitt 530 liters kar. Ettersom Malin har en 125 liter vil det tilsvare ca 8 ppm hos henne. Jeg ville gitt bare halvparten, eller 5 milliliter. Jeg ville nok også foretatt målinger hvert fall hver annen dag for å se på utviklingen. Hvis ammoniakk øker med hver tilsetting av salmi, ville jeg ta en pause til nedbrytingen kommer i gang og deretter tilsette nok til å få konsentrasjonen opp i 5 ppm hver dag. Nitritt følger etter av seg selv så det er ikke noe problem de første par ukene. Først når prosessen nærmer seg slutten er det viktig å sjekke nitritt, og nitrat. Dette for å se når man er kommet så langt at både ammoniakk og nitritt er null dagen etter siste dose Salmi
Hold øye med pH underveis, den har en tendens til å synke. Kommer den under 6 forsinkes prosessen og ned mot pH 5 stopper den opp. Øk pH igjen med noe du kan kjøpe i akvariebutikken, pH+.
Lykke til.
Postet 21.11.10 kl 20:20
Inaktiv bruker
Ok,nå føler jeg at jeg kan litt mer om vannverdier! Tusen takk!
Er litt usikker på om jeg tør å bruke salmiakk, hvordan blir det med plantene? Tåler de det?
Er litt usikker på om jeg tør å bruke salmiakk, hvordan blir det med plantene? Tåler de det?
Postet 21.11.10 kl 20:30
[QUOTE=530Jeg ville nok også foretatt målinger hvert fall hver annen dag for å se på utviklingen. Hvis ammoniakk øker med hver tilsetting av salmi, ville jeg ta en pause til nedbrytingen kommer i gang og deretter tilsette nok til å få konsentrasjonen opp i 5 ppm hver dag.
Jeg mente mest at det å hjelpe det hele i gang med en kork er bedre enn ingenting Da uten å fylle på med mer etterhvert. Men vi er vel egentlig enige uansett
Malin: Plantene tåler ammoniakk godt, det skal veldig store mengder til før det blir giftig for dem, så det er bare å kjøre på
Jeg mente mest at det å hjelpe det hele i gang med en kork er bedre enn ingenting Da uten å fylle på med mer etterhvert. Men vi er vel egentlig enige uansett
Malin: Plantene tåler ammoniakk godt, det skal veldig store mengder til før det blir giftig for dem, så det er bare å kjøre på
Postet 21.11.10 kl 20:45
Inaktiv bruker
Må jo bare si at det er veldig mye å sette seg inn i ved oppstart av akvarium! For min egen del, jeg synes det er vanskelig! Jeg har aldri vært flink i naturfag, og dette er noe man virkelig kan kalle naturfag! Jeg prøver så godt jeg kan å forstå meg på alle disse vannverdiene, og det er veldig interessant når man først forstår, akkuratt som når det gikk opp et lite lys i naturfagen, det var gøy=)
Jeg har tid å tar meg skikkelig god tid med denne innkjøringsperioden. Jeg tror derfor at jeg vil unngå å bruke salmiakk.
Det blir liggende små deler av røttene til plantene både på bunnen og på øverste delen på filteret(filtervatten). Hvor gir det best effekt? Øverst på filteret eller på bunnen i akvariumet?
Jeg har også en elektrisk slamsuger jeg har brukt litt. Bør jeg la være å bruke denne i oppstarten, siden planterestene ligger å lager amoniakk som fyrer i gang bakteriekulturen i filteret(Correct me if I'm wrong)?
Føler jeg sitter med 1000 spørsmål, kommer nok til å spørre å grave mye!
Uansett, takk for svar. Det hjalp veldig! (Føler meg nesten litt erfaren når jeg nå vet alt dette) Hihi:p Jeg er veldig spent på hvordan dette skal gå!
Jeg har tid å tar meg skikkelig god tid med denne innkjøringsperioden. Jeg tror derfor at jeg vil unngå å bruke salmiakk.
Det blir liggende små deler av røttene til plantene både på bunnen og på øverste delen på filteret(filtervatten). Hvor gir det best effekt? Øverst på filteret eller på bunnen i akvariumet?
Jeg har også en elektrisk slamsuger jeg har brukt litt. Bør jeg la være å bruke denne i oppstarten, siden planterestene ligger å lager amoniakk som fyrer i gang bakteriekulturen i filteret(Correct me if I'm wrong)?
Føler jeg sitter med 1000 spørsmål, kommer nok til å spørre å grave mye!
Uansett, takk for svar. Det hjalp veldig! (Føler meg nesten litt erfaren når jeg nå vet alt dette) Hihi:p Jeg er veldig spent på hvordan dette skal gå!
Postet 21.11.10 kl 21:33
Om planterestene sitter i filteret så er det helt greit nå i starten. men på sikt så er det greit å fjerne slikt så filteret ikke går seg tett så fort.
Ingen grunn til å bytte vann før innkjøringen er over, da tynner du bare ut næringstoffene som bakteriene trenger for å formere seg.
Mye morro med akvarier, det er som det meste annet av hobbyer, jo mere man lærer jo mer interessant blir det Man kan ha gullfisk i en bolle, aldri bytte vann og ikke bruke filter OG tro det er greit, på samme måte som folk kan ha feite og mistfornøyde hunder uten noen som helst oppdragelse, eller man kan lære seg litt om det man driver med og få en hund i god form, god oppdragelse og mye morro.
Selv studerer jeg realfag og alt dette kjemi-opplegget ting jeg har vært innom i grunnfagene på universitetet, så jeg synes det er morsomt å få brukt det til noe. Også er det veldig, veldig gøy å få pene fisk som viser deg at de har det bra ved å viser fram flotte farger, naturlig oppførsel og kanskje til og med yngel
Ingen grunn til å bytte vann før innkjøringen er over, da tynner du bare ut næringstoffene som bakteriene trenger for å formere seg.
Mye morro med akvarier, det er som det meste annet av hobbyer, jo mere man lærer jo mer interessant blir det Man kan ha gullfisk i en bolle, aldri bytte vann og ikke bruke filter OG tro det er greit, på samme måte som folk kan ha feite og mistfornøyde hunder uten noen som helst oppdragelse, eller man kan lære seg litt om det man driver med og få en hund i god form, god oppdragelse og mye morro.
Selv studerer jeg realfag og alt dette kjemi-opplegget ting jeg har vært innom i grunnfagene på universitetet, så jeg synes det er morsomt å få brukt det til noe. Også er det veldig, veldig gøy å få pene fisk som viser deg at de har det bra ved å viser fram flotte farger, naturlig oppførsel og kanskje til og med yngel
Postet 21.11.10 kl 21:51
Endret: 21.11.10 kl 22:08
Postet 21.11.10 kl 22:22