Forstoppelse? bilde

Ja, så må jeg poste en tråd her da...

Kampfisken min har i løpet av helgen blitt seende ut som en ballongfisk. Så kanskje antydning til dette på fredagen, men da jeg kom hjem på søndag var han skikkelig ille, som på bildet. Spiser ikke noe særlig ved foring, ser ut som han begynner å spise, men fort finner ut at det ikke går.

Vannverdier: PH 7, lav gh og kh. 50% vannbytte i uka. Få fisker som selskap, kun maller. 100liter.

Er alt håp ute for denne? eller er det noe jeg kan gjøre hvis det er forstoppelse f eks?
Enten har den spist masse når du ikke har sett det(annen død fisk f.eks),ellers så ser det ikke helt bra ut for fisken der den svømmer med megamage.
Tror ikke det er så mye å gjøre om det skulle være forstoppelse(det er ikke bakterielt),du får bare avvente og se om det kanskje bedrer seg -selv om det ikke ser slim ut nå.

Noen andre som har andre erfaringer?
Forer du mallene dine med tablettfor? Guramien min kaster seg over både algetabletter og coryfor, selv når jeg slukker lyset. Den så slik ut for noen dager siden. La vær å fore den noen dager og for heller mallene dine med spinat/squash..
Kan det vara det som på svenska heter bukvattensot? På engelska är det nog dropsy, se bilder här
Svulst?
Søk på "kjempetykk kampfisk, hva kan det være?" Har startet en tråd tidligere der det viste seg at kampfisken hadde svulst.. ligger også et bilde i tråden av en kampfisk med svulst.. Skal ikke se bort ifra at det kan være det som feiler fisken din.....
Plussmedlem
Jeg er enig med at dette kan være en svulst. Har hørt om flere tilfeller med kampfisker og svulster, så ikke se helt bort i fra det.

Hvis dette er tilfelle, er dessverre håpet ute for kampfisken din.
Takk for svar alle!

Det er et godt forslag du kommer med ElisabethS, men hadde det vært det som var problemet så hadde jeg nok ikke postet denne tråden.. Han har vært i dette karet ganske lenge, og de lekte flere ganger i uka inntil for et par uker siden, da de brått stoppet. Jeg trodde det hadde med å gjøre at jeg luket i karet og tok bort en del av flyteplantene, men nå begynner jeg å lure på om det kan være fordi han er syk.

Jeg synes han helt tydelig skranter nå, henger bare i overflaten og bygger ikke rede mere.. Er nok ikke lenge igjen

Og uansett om det er forstoppelse eller bukvannsott så er det vel ikke stort jeg kan gjøre da... Hadde ikke lyst å avlive med samme heller.. Vil liksom vente litt å se det an.

Jettæ: Det ligner veldig på det bildet som Mona la ut i den tråden, men synes det er litt rart at en svulst skal vokse så fort.. Synes det mest logiske er forstoppelse, men skal aldri si aldri...
Plussmedlem
Jo, det er sant at det er litt rart at svulsten har vokst så fort. Så forstoppelse kan det selvsagt være.
Da var fisken avlivet. Han spsite ikke og hang bare i overflata så jeg så ingen annen utvei.

Jeg åpnet magen på han for å se hva det var som var problemet. Fant en stor, væskefylt hinne som fylte hele fisken. Så ut som det bare var vann inni den. Tror nok ikke det er noe som hadde gått over av seg selv. Så jeg får trøste meg med at han ikke hadde det noe godt og at jeg gjorde det riktige..

Tok et bilde av denne væskefylte hinna, men vil ikke legge det ut med fare for å støte noen med et mindre vakkert bilde. Hvis et er noen som har stor interesse av å se det så ta kontakt.

Lurer på hva et kunne vært?

Tror ikke jeg vil ha kampfisk mere nå, har litt for mye erfaring med dårlig helse på dem.
Tilfeldig bekjentskap
© Per Erik Sviland
Reklame for plussmedlemskap