Rekeakvarium i en 28 cm høy ikea-vase?

Jeg kjøpte en IKEA-vase i helga. den er 28 cm høy og har en diameter på 20 cm. Kjøpte også noen fine blanke, glatte steiner og en vannplante.

Foreløpig har jeg fylt opp vasen med stein, plante, vann og et stort tomt snelgehus. Tenkte å ha det til pynt slik.

Leker med tanken om ha noen kirsebærreker inni der etterhvert.

Bør de ha filtrering, ekstra lys og varme om de står på et bad?

Andre som har erfaringer med dette. Mener å ha sett en her inne som hadde gjort omtrent det samme som jeg nevner her!
kansje det var denne eller denne du mente?

hadde en sånn vase med noen kirsebær reker oppi i noen uker det gjekk ganske bra.alle blei røde og fine oppi her.og ingen døde.skiftet en kopp med vann hver dag.men så kjøpte eg et til akvarie så da var det ikke vits i denne vasen.

men den siste linken her.han tilsetter bare det som fordamper i gang i uken.
:-)
Det var nettopp en av de jeg mente. Har så lyst på kirsbærreker!
har mange kirsebær reker som du kan kjøpe:p
men må hentes..er for kaldt
:-)
Skulle gjerne kjøpt noen, men det hørtes langt ut til Gjesdal. Vet ikke hvor det er en gang :p Jeg bor 10 mil vest for Krsand.

Er muligens interessert i å kjøpe noen når det blir plussgrader hvis jeg ikke har fått tak i i nærområdet. Har ikke sett noen av de lokale butikkene som har solgt kirsebærreker. Det er ikke så mange lokale heller... :p
Jeg holder også på med et slikt prosjekt.

Siden vasen er såpass høy, bør du nok ha sirkulasjon i vannet. Ellers kan det bli for lite oksygen.

Du trenger ikke varmekolbe. Siden mange har det ekstra varmt på badet, kan det heller bli problemer med varme.

Om du tenger eget lys eller ei, vil jo avhenge av hvor den er plassert i forhold til lyskilder og om lyset er på det meste av dagen.

Jeg er nesten ferdig med en glassplate til å ha på toppen. Den er kuttet til ved hjelp av en sirkel-glasskjærer(eller hva det nå heter) fra Ebay. Har en diamantfil jeg må finne for å gjøre den helt ferdig.

BTW: Kom fram til at den holder ca 30L
hva trenger du glassplaten til? tror ikke rekene hopper over.
Reker spretter da så fryktelig! Med plante som forhåpentlig vokser...
Luftpumpe?
Hva foreslår du som luft i en vase (for ikke at det skal dominere så fryktelig)?
Du trenger en luftpumpe av minste sort, en brusestein, slange, og for sikkerhets skyld en tilbakeslagsventil. Selv en vase inneholder nok vann til å skade gulvet...

Selv har jeg valgt en litt kraftigere pumpe og satt på grenuttak, slik at jeg får luft i to kar med samme pumpe. Det er jo så moro :o)
Glassplaten er for at det ikke skal bli for mye fordampning.

Jeg bruker et lite powerhead som er "begravd" i et dypt bunnlag som består av små stein som minner om pimpstein.

Siden vannstrømmen går rett opp, blir det bevegelse i overlaten, så vannet får rikelig med oksygen. Dette betyr også at fordampningen øker.
ville bare informere om at du får bestillt reker på denne siden:
Dem sender, men kan bli litt dyr frakt nå om vinteren for bare eit par reker da.
sia det må sendes express over natt, + heatpack.
Ikea-vasen min

Slik ble resultatet. Foreløpig bor det ikke noe levende vesener oppi (kun planten da - den lever jo da...).
Vil reker få yngel i en sånn vase?
Dan a
Vil reker få yngel i en sånn vase?

Hei Dan
om du leser på linken over forrige innlegg før deg, kan du følle utviklingen i vasen, som nå er lagt ned for å si det slik. Det yngler der, som i et vanlig kar ;- =)
Er det noen andre vaser/plastbokser man kan ha reker i?
Dan a
Er det noen andre vaser/plastbokser man kan ha reker i?

Hvorfor vil du ha det absolutt i plastbokser? Plast blir fort ripete, stygge og kjapt vanskelig å se gjennom. Hvorfor ikke skaffe deg et lite kar til rekene?
Ser at det koster mye for småe kar, rundt 1000 lappen

Er det noen tips hvor man kan få kjøpt billige og småe kar?
Dan a
Ser at det koster mye for småe kar, rundt 1000 lappen:-( Er det noen tips hvor man kan få kjøpt billige og småe kar?

Til reker holder med et kar på 20-40L og om du må betale 1000 kr for dette kaller jeg det et ran. Om jeg ikke husker feil koster komplett 54L rundt 600 kr på Dahls dyrerike.
Men det finnes vel billige små kar her i rubrikk annonsene antar jeg.

Hadde du bodd nærmere skulle du fått et passe kar av meg, gratis. Det er bare å kikke i annonsene så finner du sikkert noe nærmere Nesodden ;- =)
Takk for det LOFFA! og takk for den hyggelige tanken din!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap