Samojed!

Hei, har en nydelig samojedjente på nesten to år, hun er en perfekt hund med ett lite unntak - å gå på tur i bånd. Vi har prøvd alt, men ikke noe virker (annet enn godbiter, da ser hun bare på meg hele tiden). Har noen her på forumet noen erfaring med samojed, og som kan svare meg på om det er i genene hennes (trekkhund), eller feil dressur?

På forhånd takk
Tror du hadde fått mer respons i et hundeforum, her er tross alt de fleste interessert i fisk
Jeg har ikke erfaring med samojed, men siden jeg etter hvert ønsker en polarhund har jeg lest en del om emnet i det siste. Det skal være fullt mulig å trene også trekkhunder til å gå pent i bånd, men det er en fordel at man starter tidlig, som med all annen trening av hund. Sannsynligvis går det helt fint å starte med båndtrening nå også, men det kan nok ta lenger tid enn om du hadde startet allerede når hun var valp.

For bedre svar angående hvordan du trener henne (og siden dette er et forum for akvarier) vil jeg anbefale deg dette polarhundforumet og også evt canis.no. Lykke til!
Selv om jeg har fisk, så har jeg jo også hund

Drar hun i båndet når dere er på tur? Er hun sånn ellers òg, at hun alltid er først (ut/inn dører o.l?)
Da kan det hende at hun er "lederen" og vil gå først for å passe på....
Venter hun, hvis dere står rolig, eller stresser hun og MÅ røre på seg?
Eller så kan hun ha veldig mye energi, kanskje det kan hjelpe å faktisk la henne trekke? (på denne tida er akebrett o.l fint)
Eller la henne gå med kløv så hun må bruke seg litt mer.
Dette skal det kunne gå an å trene bort, men med noen hunder kan det gå lang tid. Min er fire, og er bare halvt trekkhund (husky), og er ikke alltid like lett å få henne til å gå rolig og ikke maaange meter foran meg.....
De er brukshunder, og trenger mye trening for å være fornøyde,som oftest.
Hva har dere prøvd,forresten?

Så enten må dere finne ut om det er levelig,sånn som det er nå, eller om dere vil bruke mye tid på trening.
Et kurs kan kanskje være hjelpsomt og lærerikt, særlig om du har problemer med at hun reagerer på andre hunder, og da trekker voldsomt i båndet
Janne
Tror du hadde fått mer respons i et hundeforum, her er tross alt de fleste interessert i fisk ;-)

Hei Janne! Har nå snoka litt på forumet, og fått med meg at det er mange her som også har hund. Og siden det er et Off-Topic-forum her, tenkte jeg hvorfor ikke.
Buska
Selv om jeg har fisk, så har jeg jo også hund :-) Drar hun i båndet når dere er på tur? Er hun sånn ellers òg, at hun alltid er først (ut/inn dører o.l?) Da kan det hende at hun er "lederen" og vil gå først for å passe på.... Venter hun, hvis dere står rolig, eller stresser hun og MÅ røre på seg? Eller så kan hun ha veldig mye energi, kanskje det kan hjelpe å faktisk la henne trekke? (på denne tida er akebrett o.l fint) Eller la henne gå med kløv så hun må bruke seg litt mer. Dette skal det kunne gå an å trene bort, men med noen hunder kan det gå lang tid. Min er fire, og er bare halvt trekkhund (husky), og er ikke alltid like lett å få henne til å gå rolig og ikke maaange meter foran meg..... ;-) De er brukshunder, og trenger mye trening for å være fornøyde,som oftest. Hva har dere prøvd,forresten? Så enten må dere finne ut om det er levelig,sånn som det er nå, eller om dere vil bruke mye tid på trening. Et kurs kan kanskje være hjelpsomt og lærerikt, særlig om du har problemer med at hun reagerer på andre hunder, og da trekker voldsomt i båndet ;-)

Oi, her var det mye å svare på!
For det første, ja hun drar når vi er på tur (konstant). Etter å ha fulgt sånn halvveis med på et hundeprogram (hundehvisker elns) har vi fått henne til å alltid gå sist ut dører/porter, og hun holder dette. Hun blir som regel litt "gal" når hun tror vi skal på tur, men dette tror jeg bare skyldes at hun har så mye energi
Når det kommer litt mer snø på veiene her skal vi ta finne frem sparken igjen, og den elsker hun å dra. Har tenkt til å kjøpe kløv snart, så hun kan bruke litt mer energi på turene. Hun blir jo aldri sliten! (bare etter heldagsturer på ski, når hun drar). Har holdt på å prøve å holde hun ved siden av meg på turer siden hun var bare ett par måneder gammel, men først trodde vi jo at det var riktig at de gikk et par meter foran oss.. Men det rare er at hun går perfekt med en gang vi fjerner båndet. Det gir meg litt dårlig samvittighet, det at hun vet åssn hun egentlig skal gå, men at hun har tvangstanker eller noe, som gjør at hun bare MÅ dra..

Vi har prøvd forskjellige metoder å dra i båndet på, stoppe opp hver gang hun drar, evnt. å gå et par skritt tilbake, bli ordentlig sur på henne, og godbiter når hun går fint, - som bare fører til at hun bryr seg om meg hele turen, ikke koselig. Men hun er litt av et matvrak Og huskyer e så utrolig flotte, skal definert få meg en sånn senere. Hvilken farge er pelsen og øynene på din? (-:

Det er levelig, men lite trivelig å lufte hun, med mindere jeg er i et eksjepsonelt godt humør. Har tidligere prøvd litt agility, men ikke noe spesifikt for bånd. Og hun er veldig glad i alle andre hunder, og selv om hun drar (ekstra) i båndet når vi passerer andre hunder gjør det egentlig ikke noe for meg, fordi hun vil jo bare leke
Judosola
Jeg har ikke erfaring med samojed, men siden jeg etter hvert ønsker en polarhund har jeg lest en del om emnet i det siste. Det skal være fullt mulig å trene også trekkhunder til å gå pent i bånd, men det er en fordel at man starter tidlig, som med all annen trening av hund. Sannsynligvis går det helt fint å starte med båndtrening nå også, men det kan nok ta lenger tid enn om du hadde startet allerede når hun var valp. For bedre svar angående hvordan du trener henne (og siden dette er et forum for akvarier) vil jeg anbefale deg [URLBLOCK1] og også evt [URLBLOCK2]. Lykke til! :)

Takk for flott svar, Judo. Anbefaler polarhund på det sterkeste, de er fantastiske! I hvertfall samoyed, har egentlig ikke erfaring med noet annet slag..
Skal snoke litt på linkene nå, tusen takk! Skal gjøre mitt beste!
Bare hyggelig. Det blir nok polarhund ja (har fryktelig lyst på malamute, men samojed vurderes også, de er nydelige hunder), men ikke før jeg er ferdig med studiene og har en jobb- og bosituasjon som funker med et sånt hundehold. Jeg er ikke ferdig med masteren før om 3 år, så jeg har i alle fall god tid å lese meg opp på.
Judosola
Bare hyggelig. :) Det blir nok polarhund ja (har fryktelig lyst på malamute, men samojed vurderes også, de er nydelige hunder), men ikke før jeg er ferdig med studiene og har en jobb- og bosituasjon som funker med et sånt hundehold. Jeg er ikke ferdig med masteren før om 3 år, så jeg har i alle fall god tid å lese meg opp på. :)

Ja, ønsker deg lykke til, på forhånd
Malamute-hunden var jo nydelig da, googla den
Takk!
Den er nydelig ja, og det kombinert med størrelsen, bruksegenskapene og at den trives utmerket ute i -20 gjør at det er den hunden jeg har aller mest lyst på. Så får tiden vise om jeg klarer å tilby den gode nok forhold til at det blir en sånn hund eller ikke.
Judosola
Takk! Den er nydelig ja, og det kombinert med størrelsen, bruksegenskapene og at den trives utmerket ute i -20 gjør at det er den hunden jeg har aller mest lyst på. Så får tiden vise om jeg klarer å tilby den gode nok forhold til at det blir en sånn hund eller ikke.

Tviler på at du blir en "dyremishandler".. Tror nok at din fremtidige hund kommer til å bli veldig lykkelig hos deg Og er det ikke ganske kalt i Tromsø, eller der du bor? Her nede i sør er det for varmt for min hund i sommer-halvåret, men det er jo veldig greit å bo rett ved et avkjølende vann C:
Takk for det.
Det er ikke så kaldt i Tromsø på vinteren sammenlignet med innlandet (nå er det feks +3 grader og det blir sjelden kaldere enn -10). Middeltemperatur på sommeren ligger vel på 7-8 grader, og det er ikke ofte det er over 15 grader, så det er jo absolutt en fordel om man skal ha polarhund.

Jeg har forresten hørt om folk som har malamute og andre polarhunder på Hawaii (tror jeg det var), og hvordan de får seg til det skjønner jeg ikke. Mulig det er "grei" temperatur for dem på vinteren, men det kan da umulig være bra for en hund som må brukes å kun ligge inne under airconditionapparatet hele sommeren... Stakkars dyr sier jeg bare!
Ikke lest alt som sto her, men å dra i bånd er det vanskligste å lære en hund fordi det er instinkt som sier at de må dra hvis de sitter fast. I tillegg er jo samojed avlet frem for å dra ting i likhet med husky osv.

Eneste jeg har fått til å fungere på mine hunder er å rygge når de drar fordi de bare vil fremover.
Hvis jeg rygger så blir hunden usikker å slakker båndet, da roser jeg hunden belønner og går fremover igjen.
Hunden kommer til å dra igjen og naboene vil se rart på deg, men dette funker etter en stund med litt tålmodighet har gjort på hundene jeg har hatt.

De vil tilslutt ikke dra fordi da tar det tid å komme fremover.
Du kommer nok sjeldent til å få henne til å bli sliten av fysisk trening, trekkhunder er avlet for utholdenhet....
Det som er bedre, er å slite henne ut mentalt, som søke-leker, leke med andre hunder o.l. Sleng ut en masse små godbiter på plenen,mens hun står og ser på, og få henne til å søke de opp,husk å spar en bit til hun er ferdig så du kan belønne søkingen.
Det er også mye enklere å trene bånd gåing hvis de ikke har fullt opp med energi, de kan konsentrere seg bedre da.
Det å rygge hver gang en hund drar kan fungere veldig bra, eller å rett og slett snu hver gang hun drar. Kan hende du blir fryktelig svimmel til å begynne med, men det blir bedre til slutt, for de vil framover, ikke måtte snu støtt...

Hvis du begynner med trekk-trening, prøv å skille mellom "jobb" og "tur". Så kanskje hun skjønner at det er en forskjell til slutt.

Forresten, min er svart med brune avtegninger (er rottweiler i henne også), og med knall isblå øyne. Er så vakker så Men veldig husky i alt annet, både kropp og sinn...
Buska
Du kommer nok sjeldent til å få henne til å bli sliten av fysisk trening, trekkhunder er avlet for utholdenhet.... Det som er bedre, er å slite henne ut mentalt, som søke-leker, leke med andre hunder o.l. Sleng ut en masse små godbiter på plenen,mens hun står og ser på, og få henne til å søke de opp,husk å spar en bit til hun er ferdig så du kan belønne søkingen. Det er også mye enklere å trene bånd gåing hvis de ikke har fullt opp med energi, de kan konsentrere seg bedre da. Det å rygge hver gang en hund drar kan fungere veldig bra, eller å rett og slett snu hver gang hun drar. Kan hende du blir fryktelig svimmel til å begynne med, men det blir bedre til slutt, for de vil framover, ikke måtte snu støtt... Hvis du begynner med trekk-trening, prøv å skille mellom "jobb" og "tur". Så kanskje hun skjønner at det er en forskjell til slutt. Forresten, min er svart med brune avtegninger (er rottweiler i henne også), og med knall isblå øyne. Er så vakker så :-) Men veldig husky i alt annet, både kropp og sinn...

Jeg syntes de er så fantastisk flotte med sånne øyne! :o
Du vil vel ikke legge ut bilde av den? )

Hun får ofte besøk av en annen hund, og da leker de konstant ute i hagen
Skal prøve den med godtbitene i hagen, og med en ekstra god ein til slutt
Kan gjenoppta ryggingen, men føler meg så dum da D:

Når vi skal begynne å stå litt på ski (er litt skummelt), har hun på seg sele, og da oppfordrer jeg henn til å dra, så tror ikke det blir så vanskelig for henne. Tror du hun kan assosiere sele med trekking? Det hadde jo vært flott
Tusen takk C:
Avataren min er henne Hun er flott, men er en god håndfull hund... Kan snike inn noen bilder etterhvert , kanskje når hun står ved siden av akvariene, så er fisken representert også

Ja, en sele og kommando ord du bare (viktig!) bruker når du vil at hun skal trekke, hjelper.

Hvis du velger "helomvending-marsj-hver gang dyret drar"- metoden vil du ikke føle deg noe lurere, men det er lurt å legge til en advarsel etterhvert. Som f.eks at du rister i båndet når du ser hun er på vei til å dra, en advarende murring elns, slik at hun rekker å tenke seg om FØR hun drar, og kan korrigere seg selv. Reagerer hun ikke, snu tvert. Da kan du slippe unna noen helomvendinger. Jeg vet at mange mennesker drar tilbake med båndet hver gang hunden drar, men det pleier å virke mot sin hensikt, særlig med trekkhunder.

Har hørt,men vet ikke med sikkerhet om det er sant, at konstant draing i båndet utløser endorfiner i hjernen på hunden, og at den derfor drar enda mer, særlig om man holder tilbake. Og at det da blir en ond sirkel.
Håper at du finner noen tips her, som du kan prøve og som vil hjelpe deg og hunden din, så dere begge nyter å gå tur
Buska
Avataren min er henne :-) Hun er flott, men er en god håndfull hund... Kan snike inn noen bilder etterhvert , kanskje når hun står ved siden av akvariene, så er fisken representert også ;-) Ja, en sele og kommando ord du bare (viktig!) bruker når du vil at hun skal trekke, hjelper. Hvis du velger "helomvending-marsj-hver gang dyret drar"- metoden vil du ikke føle deg noe lurere, men det er lurt å legge til en advarsel etterhvert. Som f.eks at du rister i båndet når du ser hun er på vei til å dra, en advarende murring elns, slik at hun rekker å tenke seg om FØR hun drar, og kan korrigere seg selv. Reagerer hun ikke, snu tvert. Da kan du slippe unna noen helomvendinger. Jeg vet at mange mennesker drar tilbake med båndet hver gang hunden drar, men det pleier å virke mot sin hensikt, særlig med trekkhunder. Har hørt,men vet ikke med sikkerhet om det er sant, at konstant draing i båndet utløser endorfiner i hjernen på hunden, og at den derfor drar enda mer, særlig om man holder tilbake. Og at det da blir en ond sirkel. Håper at du finner noen tips her, som du kan prøve og som vil hjelpe deg og hunden din, så dere begge nyter å gå tur :-)

Hun var jo skjønn da )
Skal begynne med det etterpå ja, det blir jo konstant draing ellers :P
Tusen takk for tips og råd
Judosola
:) Takk for det. :) Det er ikke så kaldt i Tromsø på vinteren sammenlignet med innlandet (nå er det feks +3 grader og det blir sjelden kaldere enn -10). Middeltemperatur på sommeren ligger vel på 7-8 grader, og det er ikke ofte det er over 15 grader, så det er jo absolutt en fordel om man skal ha polarhund. Jeg har forresten hørt om folk som har malamute og andre polarhunder på Hawaii (tror jeg det var), og hvordan de får seg til det skjønner jeg ikke. Mulig det er "grei" temperatur for dem på vinteren, men det kan da umulig være bra for en hund som må brukes å kun ligge inne under airconditionapparatet hele sommeren... Stakkars dyr sier jeg bare! :(

Åh ja! Ser ikke akkurat på polarhunder som Hawaii-hunder ._.
Oi, her er det sånn nesten minus 10! Men om sommeren blir det fort over 25 grader eller noe.

Ble litt surrete med svar nå, så ikke to av innleggende :P
Finn Tore Gulbrandsen
Ikke lest alt som sto her, men å dra i bånd er det vanskligste å lære en hund fordi det er instinkt som sier at de må dra hvis de sitter fast. I tillegg er jo samojed avlet frem for å dra ting i likhet med husky osv. Eneste jeg har fått til å fungere på mine hunder er å rygge når de drar fordi de bare vil fremover. Hvis jeg rygger så blir hunden usikker å slakker båndet, da roser jeg hunden belønner og går fremover igjen. Hunden kommer til å dra igjen og naboene vil se rart på deg, men dette funker etter en stund med litt tålmodighet har gjort på hundene jeg har hatt. De vil tilslutt ikke dra fordi da tar det tid å komme fremover.

Ja, det høres jo logisk ut! Får vel passe på å ikke gå når mange andre går :P
Tar det lang tid?
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap