Ledningskaos - trenger tips til hvordan jeg kan løse kaoset

Har hatt ferksvannsakvarie i mange år, og føler det er noe jeg mestrer greit. Men en ting jeg ikke har helt fått taket på er hvordan man organiserer alle de ledningene som hører med et stort akvarium. Skammer meg litt når jeg sier at stort sett ligger alle ledningene i en kaotisk haug like ved akvariet, noe som er hverken vakkert å se på eller, kanskje mest viktigst, den mest sprutsikre løsningen.

Problemet er at det er snakk om så mange ledninger. Dette er et påkostet 530 liter med stort strømbehov. Det er f.eks. 2 ledninger for lysamaturet, 1 for varmekolben, 2 til for de to filtrene jeg har, en for co2anlegget, enda en for varmekabelen, etc. I tillegg kommer også co2-slangen til co2anlegget, ledningen til temperaturmåleren, samt co2-måleren. Og jeg har sikkert glemt noe..

Altså snakker vi om litt av et ledningskaos.

En av utfordrigene er også at endel av disse ledningene er ganske korte, noe som gjør det å la den anbefalte "sløyfen" (slik at evt vann som renner ned kabelen fra akvariet havner på gulvet og ikke i støpselet) ikke blir mulig uten skjøteledning. Og en del ledninger kan ikke skjøtes (f.eks. CO2-måleren som har sin spesielle kabel).

Det jeg ønsker er tips til hvordan man best løser dette. Hvordan man organiserer ledningene slik at det blir penere å se på samt at alle ledningene blir bedre sikret mot vannsøling.

Alle innspill settes pris på (gjerne med bilder av ditt ledningsopplegg)
Jeg får komme med litt reklame jeg da, som jobber på elko...

Vi kommer med en stikk som kan hjelpe en del, men ikke det med korte kabler.
Den har 6stk eurostikk og 2 stk vanlig jordede punkter. Denne har samme størreslse som den gamle 4veis påvegg og kalles FatBottomGirl Det slites litt med plasten i dem så det er utsatt litt, men kommer nok snart.

Dem kan man jo f.eks skru litt høyt oppe inne i skapet til akvariet også koble en gummikabel til den som du stikker i nærmeste kontakt, da kummer du unna det med korte ledninger også.

Du kan også bruke slike buntebånd rundt alle kablene for å samle dem, da ser det hvertfall bedre ut=)
Jeg har stripset sammen alle ledningene som ligger å lager kaos bakom tv-bordet mitt. Da ble det plutselig mye enklere å støvsuge og vaske bort hybelkaniner Samt at strips ikke koster all verden, så når jeg må koble om noe på tv'n f.eks (som skjer veldig sjeldent) så er det bare klippe de av, koble om, og stripse sammen igjen med nye.
Det ser jo samtidig mye penere ut, mitt tv-bord står litt ut i rommet (ikke inn mot veggen), så ledningene vises jo litt, og da føler jeg jeg måtte gjøre noe med disse ledningene!
Ikea har jo også noe som kalles for ledningssamler. Jeg har ikke prøvd disse, jeg bor desverre altfor langt fra en Ikea, men ønsker meg en slik:
Anbefaler denne. Slipper du å klippe å styre om du vil gjøre om noe.

http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Kabelklips-og-isolasjon/Kabelsamler-spiralformet/

Vet ikke hvordan jeg lager hyperlink jeg:P
Min erfaring med ledninger
Bruker løsningen som vist her ved både datamaskin, bak tv, og ved akvarium.
Enkelt og meget billig. Problemet ditt med korte ledninger ville jeg løst ved å feste grenuttak fra skjøteledningen med patentbånd under akvariemøbel/bord. Patentbånd er solid og tåler mer belastning over tid enn strips og plastikk. Hvis ikke dette passer dit problem, kan du kanskje hente litt mer inspirasjon her.

Lykke til
Tilfeldig bekjentskap
© Leif E. Johansen
Reklame for plussmedlemskap