Lek på corydoras trilineatus - trenger tips for å få de i gang!

Vi er to tromsøværinger som kom i snakk om våre vanskelige C. trilineatus i min personlige tråd.

Her er hva som ble skrevet:

Lisa-S: Ser du skriver at du sliter med å få egg på dine C.trilineatus.
Det gjøre jeg også! Har hatt de i 7-8 mnd nå og de har ikke lagt egg en eneste gang.
Har mer eller mindre gitt opp og få disse i lek.

Anna U:Ja, hva skal vi gjøre med disse umulige fiskene? Jeg har for lenge siden fått et inntrykk av fra andre her inne av triliene skal være ganske lette å få i lek. Kjøpte jo adolfoiene mine først, men da jeg kjøpte triliene tenkte jeg at disse blir hvertfall ikke vanskeligere. Så feil kan man ta...

Litt fakta om mine så det ikke er noen tvil: Gruppe på fem stk. Hatt dem i over et halvt år, om ikke ett, husker ikke helt. Noen store, feite hunner, og jeg har sett hvertfall en hann. De holder til bakerst i 100 literen, og jeg ser dem sjelden, så usikker på fordelingen av kjønn, men sikker på at begge kjønn er representert.

Kjøpt to til som tilskudd til gruppa nå nylig, men disse er ikke kjønnsmodne enda. Kanskje jeg skulle håper på at begge disse to er hanner? Kanskje lettere å få dem i gang hvis hanner er godt representert i gruppa?

Men du har vel mange flere enn meg så det stemmer ikke med din erfaring da i så fall.

Mine vannverdier er PH: rundt 7: 6,8 - 7,2. Gh: 1. Har ikke målt nitrat og KH på veldig lenge, kanskje det er en ide å gjøre det, sånn i tilfelle. Har jo slitt med PH-dropp i karet de går i i lengre tid nå, men den ser ut til å stabilisere seg for tiden. L-mallene har lekt hele veien i dette karet, så jeg har hele tiden vært av den oppfatning at vannkvaliteten er god nok.

Hva har du gjort, evt ikke gjort, for å få dine i lek? Hvilke vannverdier har du? Hvordan er temp. hos deg før og etter vannskift? Jeg bytter med vann av samme temp. pga at jeg enda har noen ancistrusyngel gående der. Når disse blir litt større skal jeg forsøke med skikkelige kaldtvannsbytter, med mindre det kommer L201 yngel da. Jeg har altså ikke gjort så veldig mye av de kjente triksene for å få de i gang.

Når det er sagt så gjør jeg ingenting for å få adolfoiene i gang heller. Denne høsten startet de bare opp helt av seg selv og det virker som de har kommet inn i en rutine nå med lek oftere enn en gang i uka. Vet ikke nøyaktig, kanskje jeg skulle begynne å føre logg over når de leker slik at jeg kan vite mer om hva som evt trigger dem. En ting er sikkert, og det er at vannbytte er ikke noe som setter adolfoiene i gang. De leker gjerne rett før neste vannbytte de Som f eks i går; da lekte de og jeg hadde byttet vann på torsdag. Så vannbytter er ikke nødvendigvis noe som setter i gang. Men det kan jo være annerledes for triliene sin del da.

Ble sikkert rotete dette, men håper på en liten meningsutveksling her. Kom gjerne med innspill hvis det er noen som leser dette som kjenner til arten og har hatt lek på den!

Lisa-S:Ja, hva har jeg ikke prøvd, for å si det sånn.
De gikk tidligere i 375 literen sammens med annen fisk, men har nå fått en 120 liter for seg selv uten at det hjelper noe særlig på.
Jeg forer med mye variert for, og er nøye med vannbyttene siden jeg har hørt det skal kunne trigge de til lek. Men det ser ikke ut som om de bryr seg større med mine anstrengelser der. :P

Neida, jeg har ikke så stor en gruppe, bare 6 stykker, men jeg lurer på om jeg ikke skal øke gruppen for og se om det hjelper.. Er sikker på at jeg har begge kjønn fordelt i den gruppen jeg har, og jeg er helt sikker på at minst to av de er hunner, hvilket jo vil si at hvis det stemmer, så har jeg flertall av hanner uten at det har hjulpet noe.

Ph ligger på rundt 6,5 hos de, Gh på 3. Jeg har tempraturen på jevnt 24 grader hos de, med et tempraturfall på 1-1,5 grader når jeg har vannbytte.
Men som sagt, jeg har mer eller mindre gitt opp lek på disse, så de får bare gå der i sin ensomhet.


Er det noen som kan komme med tips til oss om hva vi kan gjøre for å få disse til å leke?
En stor fordel er å ha et godt overtall av hanner Anna. Hjelper ikke med 10 talls huer og bare en han om han f.ek skulle være steril. Det blir det ikke barn av, hehe.
Hos coryer generelt skal det være motsatt i kjønnsfordelings antallet i forhold til ciklider og levendefødere for å nevne et par.

Artskar er også for meg en lettere måte å drive oppdrett om en ønsker det. Generelt har jeg kaldtvannsbytter med 30-40% på cory, litt avhengig av hva de tåler, og om det er ungfisk i karet.

Samme kveld som jeg har vannbytter har jeg oppi godt med røde mygglarver, og da mener jeg godt. Slamsug heller det som skulle bli liggende.

Har inntrykk av at det er enklere å få til cory i mindre kar med litt flere individer (har mine grupper i 100 og 120L artskar) Har også mine Aspidoras C125 (15 stk) i et 120L artskar.

Få individer i et stort kar mener jeg ut fra erfaring gjør oppdrett noe vanskligere, og enda vanskligere med annen fisk som "forstyrrer".

Ønsker deg lykke til Anna U ;- =)
Takk for svar Leif!

Tror det første jeg bør gjøre er å kjøpe enda flere av disse da. De har bare L-maller som selskap, og disse ligger konsekvent i huler og utgjør liten forstyrrelse vil jeg tro. Men skjønner absolutt hva du mener. Er en grunn til at jeg har få arter i forhold til antall liter

Men tror nok abslutt det hadde vært enklere å få dem til hvis de hadde hatt et mindre kar helt for seg selv. Det lar seg ikke løse med det første, selv om jeg gjerne skulle fått til oppdrett på disse. Gjerne samtidig med adolfoiene slik at jeg hadde hatt et stort antall yngell å fore opp, istedetfor bare noen få.

Mulig det hadde vært en løsning å flytte de inn til adolfoiene i 60 literen. De leker som bare det, og gjorde det da de også var i 100 literen sammen med triliene. Men kunne jo vært verd et forsøk, omså bare for flyttingen sin skyld..
Har sett ved flytting av grupper her fra et kar til et annet at det ofte har resultert i leik og plukking av egg dagen derpå. Så av og til er ikke det noen dum tanke om en ønsker oppdrett.

Kanskje gruppene dine vil "dra" hverandre opp til leik? Tja, et forsøk verdt
Jeg blir litt overrasket over å høre at triller skal være vanskelige å få til å leke. De er blant de mestlekende her i huset, og skviser ut egg i hytt og pine. Det jeg har lagt merke til er at de foretrekker å leke i "skittent" vann, dvs. like før vannbytte.

Ellers er lekstriggere for coryer kaldtvannsbytte, senket PH og økt sirkulasjon/mer strøm i vannet. Jeg opplever særlig økt sirkulasjon i vannet som noe som setter coryer i gang. Trillene mine liker det godt. Alle coryene mine liker det godt, og for mange er det startskuddet til lek.
Inger Anne
Jeg blir litt overrasket over å høre at triller skal være vanskelige å få til å leke. De er blant de mestlekende her i huset, og skviser ut egg i hytt og pine. Det jeg har lagt merke til er at de foretrekker å leke i "skittent" vann, dvs. like [I]før[/I] vannbytte. Ellers er lekstriggere for coryer kaldtvannsbytte, senket PH og økt sirkulasjon/mer strøm i vannet. Jeg opplever særlig økt sirkulasjon i vannet som noe som setter coryer i gang. Trillene mine liker det godt. Alle coryene mine liker det godt, og for mange er det startskuddet til lek.


Hehe, ja nettop! Det har jeg og hørt....
Men mine og Anna sine leker alså ikke. :/
Jeg har satt inn ekstra powerhead i karet for nettop og øke sirkulasjon, så det er prøvd det også. Jeg skal forsøke og øke gruppen i størrelse nå som neste forsøk.
Alt annet som er nevnt her er forsøkt uten hell hos meg.
De liker det "dirty"? (SORRY - KUNNE IKKE DY MEG....)
Hei Lisa S og Anne U hvorfor ikke ta alle deres triller sammen i et eget kar?
Så kunne dere gå sammen å prøve og få det til?
Jeg har en 30 + som går i et 250 lt sammen med 11 VF L-104 og 9 stk VF L-015 og jeg tar ordentlige kaldvanns bytter hver uke og her gjør jeg ikke noe annet en og samle egg (blir en del på neontetrane også).
Jeg har en PH på 7.0 og temp på en 26 grader og den detter ned til en 23 grader ved vannbyttene.
Røde mygglarver og Frossen artemia får dem hver lørdag.
Ønsker dere lykke til..
Buskiz
Hei Lisa S og Anne U hvorfor ikke ta alle deres triller sammen i et eget kar? Så kunne dere gå sammen å prøve og få det til?


Hehe, jeg ville kanskje vurdert det om Anna og jeg var naboer, men det er lite praktiskt gjennomførbart føler jeg når vi ikke bor i umiddelbar nærhet.
Da ville jo den som hadde hele gruppen hatt hele jobben med fiskene, mens den andre satt igjen med tomt kar.. :/

Ellers så ville jo gruppen være så blandet at når "eksprimentet" var over, så ville det jo bli mer eller mindre umulig og dele gruppen tilbake til de to orginale gruppene.

Tror vi får fortsette med forsøkene på hver vår kant i fremtiden også.
Takk for alle svar!

Jeg ser at jeg har flere muligheter til forbedring der de går nå. Bl.a. sirkulasjon. Den utvendige pumpa gir ingen sirkulasjon i karet. Har en fluval 2+ stående å gå der for øyeblikket, men det gir ikke noe særlig mere sirkulasjon.

Har egentlig mest lyst å flytte dem til adolfoiene. Nesten lettere det enn å måtte investere i ei pumpe/sirkulasjonspumpe som jeg egentlig ikke har lyst på siden jeg liker at det er rolig vann i dette karet. På den annen side har jeg jo L-maller også der og de liker jo også strøm, som kanskje jeg skulle vurdere det. Må tenke litt her, også på hvor mye innsats jeg skal legge ned i det.
Lisa-S
[QUOTE=Buskiz]Hei Lisa S og Anne U hvorfor ikke ta alle deres triller sammen i et eget kar? Så kunne dere gå sammen å prøve og få det til?


Hehe, jeg ville kanskje vurdert det om Anna og jeg var naboer, men det er lite praktiskt gjennomførbart føler jeg når vi ikke bor i umiddelbar nærhet.
Da ville jo den som hadde hele gruppen hatt hele jobben med fiskene, mens den andre satt igjen med tomt kar.. :/

Ellers så ville jo gruppen være så blandet at når "eksprimentet" var over, så ville det jo bli mer eller mindre umulig og dele gruppen tilbake til de to orginale gruppene.

Tror vi får fortsette med forsøkene på hver vår kant i fremtiden også.


Edit: kanskje ideen ikke var så dum likevel..
Men ser da at det heller blir slik at vi låner hverandre gruppen med coryer, og kan evt ta hver sin tur på dette.
Blir jo fortsatt vanskelig og dele gruppene etterpå, men bare man passer på og fordele kjønnene i begge gruppene, så er jo ikke det så nøye..
I dag har jeg flyttet trillene inn sammen med adolfoiene i påvente av en evt sammenslåing av de to gruppene våre. Siden jeg alt var i gang med å gjøre om hele karet de var i fanget jeg dem inn for å forsøke å flytte dem til et kar med mye strøm i vannet.

Hadde de over i ei bøtte for å kunne se de skikkelig ovenfra og forhåpentligvis bestemme kjønn på dem. ynes det var vanskelig å se forskjell da jeg ikke synes det var så stor forskjell. Kan en av dere cory-ekspertene se på bildet om dere kan bestemme kjønnsfordelingen? De to minste som kom til i ettertid er jeg klar over at ikke går an å se enda. Jeg har en liten formening om at det er to hunner og tre hanner..

Hva synes dere?
Jeg er litt intressert i å vite vilken temperatur dere har deres triller i?

Jeg fikk aldri egg på mine før, men jeg senket temperaturen til 24-25 C ( før var den på 27 ) Nå skal det bare litt god fôring og et vannskifte til før de leker her
Har temp på 24 grader nå på vinteren.

Noen som vil uttale seg om kjønnsfordelingen?
Det må da være noen av dere cory-eksperter her som kan uttale seg om kjønn på disse? Er det sannsynlig at jeg har to hunner og tre hanner her? Er redd for at alle er samme kjønn... Ser dere lett forskjell på kjønn dere andre som har triller?
Hei
det ser ut til at du har tippet riktig der...
Trym81
Jeg er litt intressert i å vite vilken temperatur dere har deres triller i?


Har mine på konstant 24 grader her også. (med unntak av ved vannbyttene da)
Tusen takk for svar Jørn Henning!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap