Sykdom i gullfiskkar
Nå har jeg hatt sykdom i gullfiskkaret en stund, men har enda ikke klart å finne ut hva det er. Det begynte med at den ene gullfisken fikk svulstlignende klumper på hodet og på høyre side av kroppen, men den ble bare slappere og slappere, så jeg avlivet den for noen dager siden. Før jeg avlivet gullfisken så jeg at koiene i karet fikk en melkeaktig trekk på kroppen, og antok at det var fløyelssyke, så jeg begynte å medisinere med Esha 2000 i 4-5 dager, og det så ut som om det ga seg. Etter medisineringen døde en av mallene, men trodde det bare var fordi den ikke tålte all medisinen (går det egentlig?) og tenkte ikke noe mer over det. Noen dager etter døde den største koien, den bare fløyt i karet på morgenen, uten å ha vist noen tegn dagen før. Denne koien hadde også litt melkeaktig trekk på kroppen, og så ut til å ha blodutredelser, men det ga seg litt når jeg begynte med medisineringa. Noen dager etter det igjen måtte jeg ta livet av den andre koien, da den bare lå på bunnen og ikke rørte seg i det hele tatt. I dag døde enda en malle.
Nå går det tre gullfisker i karet og de ser ut til å ha en blanding av hvitprikk og finnråte. De har hvite prikker, og det ser ut som huden har løst seg opp litt akkurat på dette området. De har også hvite dotter (ikke sopp, mer som hvitprikk-dotter) rundt øynene og halefinnene har en hvit kant på seg. De finnene som sitter lengst foran under magen er røde og slitte på en måte, det ser ut som om det er blitt sår der, men ikke utenpå hvis dere skjønner hva jeg mener. De er også røde og har hvite prikker ved gjellene. De klemmer finnene litt sammen. De spiser litt, men spytter ut mesteparten av maten, og er ikke veldig opplagt.
Karet er på 240 l og det går nå tre gullfisker oppi der. PH-en er på 5, hvorfor den er så lav aner jeg ikke, men kan det ha noe med medisineringa å gjøre? Det er ikke nitrit, men nitraten ligger mellom 10 og 15 mg/l, men tror ikke det er grunner til at de er syke.
Det blei litt mye, men håper det er godt nok forklart, for jeg klarer ikke å ta bra bilder av fiskene. Vet noen hva det kan være, eller har noen hatt samme sykdom i karet?
Takk for svar på forhånd
Nå går det tre gullfisker i karet og de ser ut til å ha en blanding av hvitprikk og finnråte. De har hvite prikker, og det ser ut som huden har løst seg opp litt akkurat på dette området. De har også hvite dotter (ikke sopp, mer som hvitprikk-dotter) rundt øynene og halefinnene har en hvit kant på seg. De finnene som sitter lengst foran under magen er røde og slitte på en måte, det ser ut som om det er blitt sår der, men ikke utenpå hvis dere skjønner hva jeg mener. De er også røde og har hvite prikker ved gjellene. De klemmer finnene litt sammen. De spiser litt, men spytter ut mesteparten av maten, og er ikke veldig opplagt.
Karet er på 240 l og det går nå tre gullfisker oppi der. PH-en er på 5, hvorfor den er så lav aner jeg ikke, men kan det ha noe med medisineringa å gjøre? Det er ikke nitrit, men nitraten ligger mellom 10 og 15 mg/l, men tror ikke det er grunner til at de er syke.
Det blei litt mye, men håper det er godt nok forklart, for jeg klarer ikke å ta bra bilder av fiskene. Vet noen hva det kan være, eller har noen hatt samme sykdom i karet?
Takk for svar på forhånd
Postet 09.12.10 kl 16:50
Akkuratt samme probleme sliter jeg med mine guppyer. Starta noen dager etter at den ene guppyen fikk yngel.
Prøvde masse forskjellig men syntes ikke at noe hjalp.
Har bare 1 voksen hann fisk igjen og 3 yngel. Prøvde Esah 2000 nå til slutt og dobla dagene med medisenering som jeg leste man kunne i lappen som fulgte med pakka og det ser ut som at det er borte nå. er bare ene yngelet som har litt hvitt på munnen som snart er borte. Men alle hadde akkurat sånn på kroppen som du beskrev. Så tenkte kansje det kunne hjelpe for deg også å forlenge medesinerings dagene.
Er ingen ekspert, men det hjalp vertfall på mine fisker
Prøvde masse forskjellig men syntes ikke at noe hjalp.
Har bare 1 voksen hann fisk igjen og 3 yngel. Prøvde Esah 2000 nå til slutt og dobla dagene med medisenering som jeg leste man kunne i lappen som fulgte med pakka og det ser ut som at det er borte nå. er bare ene yngelet som har litt hvitt på munnen som snart er borte. Men alle hadde akkurat sånn på kroppen som du beskrev. Så tenkte kansje det kunne hjelpe for deg også å forlenge medesinerings dagene.
Er ingen ekspert, men det hjalp vertfall på mine fisker
Postet 09.12.10 kl 17:55
Først av alt, så har du for mye fisk, med både koi og gullfisk + mer i et så lite kar.
Du må finne ut av ph verdiene snarest, og gjøre noe med dette. Koi tåler ikke så lav ph over tid. Gullfisk vil også slite her.
For mer spesifikk info om koi og gullfisk bør du sjekke ut
Sykdom
Koi og gullfisk er en dårlig kombinasjon sammen med tropiske fisker som maller o.l.
Du må finne ut av ph verdiene snarest, og gjøre noe med dette. Koi tåler ikke så lav ph over tid. Gullfisk vil også slite her.
For mer spesifikk info om koi og gullfisk bør du sjekke ut
Sykdom
Koi og gullfisk er en dårlig kombinasjon sammen med tropiske fisker som maller o.l.
Postet 09.12.10 kl 19:27
Fiskene var der bare midlertidig, siden de går i dam om sommeren, men nå er det bare tre gullfisker som går der. PH-en ligger på 5, som sagt over her, og jeg aner ikke hvorfor den er så lav.
For meg så kan det virke som om fiskene har en slags parasitt. Har nå bytta halvparten av vannet og vurderer å starte medisinering med esha exit og/eller ehsa 2000.
Edit: Testa vannet igjen etter å ha bytta vann, men det er fortsatt lik PH. Men testa med to forskjellige tester, og den ene blei nærmest rød, men den andre var lys gul.
For meg så kan det virke som om fiskene har en slags parasitt. Har nå bytta halvparten av vannet og vurderer å starte medisinering med esha exit og/eller ehsa 2000.
Edit: Testa vannet igjen etter å ha bytta vann, men det er fortsatt lik PH. Men testa med to forskjellige tester, og den ene blei nærmest rød, men den andre var lys gul.
Postet 09.12.10 kl 19:35
Endret: 09.12.10 kl 19:46
Postet 09.12.10 kl 19:59
Vanskelig å si, men ph kan ha ødelagt slimlaget til fiskene slik at de har blitt angrepet av andre ting.
Tror ikke du skal bruke medisin, før du har fikset vannverdiene dine.
Ph på 5 er veldig surt, da nærmer det seg syre....
Hva er ph i springen hos deg?
Hva har du i karet, røtter e.l.?
Hvordan er det med vannbytter?
Plutselig økt belastning på karet etter at fiskene ble tatt inn fra dammen, kan ha påvirket vannverdiene kraftig og forårsaket ph drop.
Så det første du må gjøre er å finne ut av ph.
Hvor mye vann bytter du?
Tror ikke du skal bruke medisin, før du har fikset vannverdiene dine.
Ph på 5 er veldig surt, da nærmer det seg syre....
Hva er ph i springen hos deg?
Hva har du i karet, røtter e.l.?
Hvordan er det med vannbytter?
Plutselig økt belastning på karet etter at fiskene ble tatt inn fra dammen, kan ha påvirket vannverdiene kraftig og forårsaket ph drop.
Så det første du må gjøre er å finne ut av ph.
Hvor mye vann bytter du?
Postet 09.12.10 kl 20:47
Endret: 09.12.10 kl 20:48
PH-en i springen pleier å ligge på 7, men den kan da ikke gjøre det nå når det er så lav verdi i akvariet? Har ingen røtter, bare to-tre lavasteiner.
Nå er det ikke jeg som driver så mye med det akvariet, men foreldrene mine, og de mener at dem ikke trenger å bytte vann så ofte som en gang i uka. Men har bytta nesten halvparten av vannet nå to ganger, i løpet av en uke, og verdiene har ikke endra seg noe særlig. Hva kan jeg gjøre for å øke PH-en?
Edit: Sjekka PH-en i springen nå, og den ligger på 5 den og.
Nå er det ikke jeg som driver så mye med det akvariet, men foreldrene mine, og de mener at dem ikke trenger å bytte vann så ofte som en gang i uka. Men har bytta nesten halvparten av vannet nå to ganger, i løpet av en uke, og verdiene har ikke endra seg noe særlig. Hva kan jeg gjøre for å øke PH-en?
Edit: Sjekka PH-en i springen nå, og den ligger på 5 den og.
Postet 09.12.10 kl 20:58
Endret: 09.12.10 kl 21:15
Hvordan er det med filter?
Vil tro at det er belastningen på karet her, som påvirker ph.
Det må byttes vann uansett hva foreldrene dine mener, og spesiellt mye mer vann etter at du satte koi og gullfisk oppi der.
Først må finne årsaken til ph vardien, så kan du gjøre noe med det, hvis det er nødvendig.
Når folk har syke fisk, så virker det som alle tyr til medisin.
Første bud ved slike symptomer er vannbytter.
Bytt 40% vann ca annenhver dag i en ukes tid, og se om ph er bra da.
En annen ting.
Hva måler du ph med?
Strips o.l. kan ofte vise feil. Anbefaler dråpetest, som er det eneste du kan stole skikkelig på.
Ph på 5 i springen???????
Hvor får du vannet fra? Brønn eller kommunalt?
Tror du må ha deg ny ph tester.
Vil tro at det er belastningen på karet her, som påvirker ph.
Det må byttes vann uansett hva foreldrene dine mener, og spesiellt mye mer vann etter at du satte koi og gullfisk oppi der.
Først må finne årsaken til ph vardien, så kan du gjøre noe med det, hvis det er nødvendig.
Når folk har syke fisk, så virker det som alle tyr til medisin.
Første bud ved slike symptomer er vannbytter.
Bytt 40% vann ca annenhver dag i en ukes tid, og se om ph er bra da.
En annen ting.
Hva måler du ph med?
Strips o.l. kan ofte vise feil. Anbefaler dråpetest, som er det eneste du kan stole skikkelig på.
Ph på 5 i springen???????
Hvor får du vannet fra? Brønn eller kommunalt?
Tror du må ha deg ny ph tester.
Postet 09.12.10 kl 21:16
Endret: 09.12.10 kl 21:17
Har Eheim professional utvendig filter, akkurat åssen type det er veit jeg ikke. Måler PH med en gammel dråpetest, så kan godt hende den er ekstremt feil ja. Vannet er fra brønnen, men det har aldri vært så lavt før, pleier vanligvis å ligge på 7-7.5.
Er det noe jeg kan gjøre fram til i morgen, for å unngå at noen fisker dør?
Er det noe jeg kan gjøre fram til i morgen, for å unngå at noen fisker dør?
Postet 09.12.10 kl 21:25
Endret: 09.12.10 kl 21:33
Ikke noe bedring
Nå kjøpte jeg ny PH-måler på fredag, men den viste det samme den og, sånn ca. 5, både i karet og vannet i springen. Har ikke tørt noe annet enn å bytte vann i karet, men jeg burde vel gjøre noe for å forhøye PH-en?
Prikkene på fiskene er blitt borte, men de sliter ganske greit nå. De ligger på bunn uten å spise eller gjøre noen ting, så veit ikke helt hva jeg skal gjøre med de..
Hjelp, anyone?
Prikkene på fiskene er blitt borte, men de sliter ganske greit nå. De ligger på bunn uten å spise eller gjøre noen ting, så veit ikke helt hva jeg skal gjøre med de..
Hjelp, anyone?
Postet 12.12.10 kl 14:51
Postet 12.12.10 kl 19:36