Hjelp!

Har hatt 60l akvarium i noen måneder, og har bare platy og algespiser der. Alt gikk greit i de første ukene, fiskene formerte seg og alt var bare velstand. Det ble etter hvert temmelig overbefolka i akvariet, så jeg begynte å skifte vann to ganger i uka for å ikke få nitritt. Så døde tre fisker, og jeg tok med vannprøve til butikken for å få den analysert. Det viste seg da at jeg ikke hadde utslag på kh i det hele tatt. Nå var det sikkert jeg som var dum, men jeg stolte på de i butikken (en annen butikk) som sa jeg ikke trengte å ha noe annet enn akvariesalt og aquasafe i vannet. Sakte men sikkert har vi fått opp kh, men fiskene fortsetter å dø. Plantene har for det meste også tatt kvelden, det ser ut som om fiskene spiser en del på dem. Jeg har spurt i butikken om ikke fiskene skal ha annet for enn flakfor, men det sier de at de ikke trenger. Jeg har testa for nitritt flere ganger, og det ser greit ut. Kh er også ganske stabil nå. Hva skal jeg gjøre? Har lest en del på sykdommer, men kan ikke se noen klare kjennetegn fra de mest vanlige sykdommene ihvertfall. Hva skal jeg gjøre? Kan fiskene dø nå fordi det var dårlig kh for ukevis siden?
Hvor mye fisk har du? Antall? Er vannet klart eller tåkete? Vokser det mye dritt på planter og glass? Den fisken som du finner død - er finnene spist på?
Svar
Har ca 15 fisker igjen, av de er tre voksne av de opprinnelig ni jeg hadde. Det vokser littegrann grønne alger på glasset og på noen av plantene. Vannet er ikke grumsete bortsett fra når jeg akkurat har gjort rent, men har en svak grønn farge. Det lukter ikke vondt av vannet. Hvis jeg ikke har oppdaget at fisken var død før det har gått litt tid ser det ut til at de andre fiskene spiser på dem, men de jeg har plukket ut av akvariet har i grunmnen vært ganske hele.
Hvilke fisk er det du har?
Jeg gjetter vilt på at du har innvendig pumpe i akvariet? I så fall er det på tide til å oppgradere til et utvendig filter.

Du har sikkert prøvd vannbytter, men vannbytter på 40% hver dag er å anbefale hvis fiskene er slappe/ døende. Hva slags bunnsubstrat har du?
Det trenger nødvendigvis ikke være så mye galt med vannet for at platyer og andre levendefødere tar kvelden. Mange av de dør etter fødsel pga for stor påkjenning og frafall på yngel må du nok bare regne med...Lever algespiseren?
rago
Vannet er ikke grumsete bortsett fra når jeg akkurat har gjort rent, men har en svak grønn farge. Det lukter ikke vondt av vannet.


Kan du beskrive litt mer detaljert rutinene dine rundt dette? "Gjort rent" høres skummelt ut når det er snakk om akvarier. Hva gjør du med filteret f.eks.?
Hjelp forts
Har en ancistrus igjen (hadde opprinnelig tre), ellers bare platy.
Har innvendig pumpe ja...
Når jeg "gjør rent" bruker jeg en hevert og suger opp matrester og shait som ligger nede i grusen, og plukker opp rester av planter. Jeg har tatt ut 10-15 liter i slengen. Filteret har jeg bare plukket rent av og til for planterester og sånt, har aldri skylt svampene under springen.
Har en syk hunn nå, hun har fått mange unger (flere kull)
Tilfeldig bekjentskap
© Pål A. Hegland
Reklame for plussmedlemskap