Midasciklide eller Amphilophus labiatus??

Kan noen hjelpe meg å identifisere denne fisken?
Er det en midasciklide eller en amphilophus labiatus?
De ser så like ut.
ligner mer på midasciklide enn red devil.
Midasciklide eller amphilophus labiatus??
Ja det synes jeg også, men i butikken sa de at det var en djevelciklide.
Skal ikke stole så veldig på dem.
ne, og stole på de som jobber på butikkene har jeg sluttet med for lenge siden, leser og spørr meg rundt på AkvaForum heller. nei ditte er garantert ikke en red devil.
Takk for svaret, da går jeg ut fra at det er en >Midasciklide
Veldig forvirrende med disse "populærnavnene". Ikke alle butikker som har kontroll på det.
A.Labiatum har større lepper, derav navnet.
A.Citrinellum har mindre lepper.
Fargene kan variere så voldsomt at det er ingen måte å skille disse to artene på.
Men for noen år tilbake da jeg hadde disse i mine kar, sjekket jeg litt rundt dette, og det viser seg at de fleste som er drettet her i landet ofte er hybrider. Det finnes nok desverre svært få, om noen ekte rene A.citrinellum eller A.labiatum i norge.

Jeg solgte mengder med yngel og til slutt 4 avls par av disse, til forskjellige steder i sør-norge.
På den tiden (ca 4 år siden) var det få av disse chiclidene i landet. Så mulighetene er store for at det kan være avkom etter noen av de som gikk her. Så sant fisken ikke kommer fra utlandet.

Så vil tippe at dette er en "utvannet" A.citrinellum hann. (hybrid) Han vil antakelig bli noe mørkere med alderen, og utvikle større pannepukkel.
Hadde selv en svær hann som likte å bli klødd på hodet. Men pass fingrene om den er gretten.
Takk for informasjonen, skal høre med dem hvor den er fra
Han har i hvertfall en nydelig farge med et veldig søtt ansikt
Tilfeldig bekjentskap
© Engdal
Reklame for plussmedlemskap