Deformerte gyppier

Hei

Jeg har fått endel gyppi babyer. Har de i alle størrelser nå, og de som har blitt store ser ut til å ha fått en knekk på seg. Hunnene er værst. Noen av de er nesten bølgete.
Er det en sykdom de har fått? eller mangler de vitaminer eller noe?
Det ser ut til at de spiser greit.
Det høres ut som dine guppyer lider av innavl. Dette er vanlig blant særlig Guppyer, da de formerer seg utrolig fort. Dette er ikke så mye å få gjort noe med dessverre.
hunnene får ofte knekk på seg etter fødsel.
Guppy
Det er ikke inneavl som er grunnen,dem har vokst for fort. Det er det som gjør at det får den knekken.

Inneavl på guppy er bare en myte.
Plussmedlem
Rasmus Poulsen
Inneavl på guppy er bare en myte.

Javel?
Hvorfor er det ikke viktig med genetisk variasjon hos guppy, en fisk som gjerne driver med incest og andre variasjoner av reproduksjon?
Avkom av nært beslektede individer får gjerne uønskede avvik.
Rasmus Poulsen
Inneavl på guppy er bare en myte.


Hvor finner jeg dokumentasjon som underbygger den påstanden?
Var på foredrag om guppy i Moss akvaklubb,det ble sakt der. Han som hadde foredraget har en stamme med guppy ifra 50 tallet som ikke hadde blitt tilført noe nytt blod.
For det første; æsj?

For det andre, dette høres grovt tvilsomt ut... Ikke at jeg betviler deg, men er nå ikke sikker på hvorvidt jeg vil tro på dette.
Jeg var på det samme foredraget hvor denne misdannelsen tydelig ble forklart hadde sammenheng med for hurtig vekst ( kraftig foring os oppdrettere som raskest mulig vil ha salgsklar fisk) og ikke innavl. Vedkommende hadde selv erfaring fra dette.
Når det er sagt, vil de som dretter seriøst kvitte seg med mindreverdige individer slik at dårlige gener ikke bringes videre.

Foredragsholderen er en av dem som kan mest om guppy i Norge og som dretter utstillingsguppy, dvs. fisk som skal være feilfrie i henhold til oppsatte kriterier.

Hvor finnes det dokumentasjon som beviser at innavl gir den type skade på guppy, dvs. knekk i ryggen? Kanskje det går an å tro på dem som har mest egen erfaring istedenfor dem som viderebringer antagelser og ting de "har hørt".
Litt feil sted å ta det opp kanskje, men jeg tenker litt mer at når det vises at alle andre arter, også mennesker, øker faren for å bli født med misdannelser/sykdommer osv ved innavl, hvorfor skal da ikke dette gjelde Guppy?
Hester som blir utsatt for innavl risikerer å bli født kalvbeint, med lungesykdommer, hjerneskader, dårlig rygg, nedsatt vekst, misdannelser og lever også kortere.

Jeg undrer da på hvordan man kan virkelig stemple Guppyer som "immun" mot misdannelser som knekk i ryggen og kort levetid, ved innavl?
Fisker som blir født med for store misdannelser dør jo før de rekker å vokse opp uansett, så blir vel litt vanskelig å konkludere med dette? Tenker nå jeg, men jeg er ingen mega-erfaren akvarist med 10 års utdannelse i biologi.
Inaktiv bruker
guppier blir ikke stort mere enn et halv år og de får derfor fort unger... så etter de har fått unger så får de en knekk på ryggen grunnet innavl og dør like etter på så derfor er de også lette å få unger på,fordi de ikke blir gamle å får en knekk på ryggen...
Plussmedlem
Hmm, de kan hvertfall bli eldre enn et halvt år i akvariet. 2-3 år kan man regne med ved godt stell

Men jeg tror ikke akkurat at de får en knekk på ryggen rett etter at de har fått unger, det kan da hvertfall ikke være normalt? Jeg tror den knekken på ryggen betyr at de har fått for lite næringsrikt for, f.eksempel bare flakfor av et slag. Jeg tror ikke det er vanlig at hoene får knekk på ryggen etter at de har fødet, altså.
Inaktiv bruker
det kan godthenne det Anders,men det er noen guppi oppdrettere her i nabo laget å de sier akuratt det samme alle sammen att de ikke blir gamlere enn et halvt til et år da å ingen av mine har blitt gamlere enn et halvt år, det kan jo også hende at det var derfor dde du hadde døde også Anders,for jeg trodde de var mere hardføre,men det er så mange som sier at alle dør etter de blir maks et år,så da stoler jeg på flertallet å ha opplevd akuratt det samme selv at etter fødsel så får de sånn rygg å blir lissom ''gamlere'' å dør etterpå...
men men ikke hvet jeg... det kan godt hende jeg og alle naboer som har også god erfaring opptil 15 år, sier det samme som det jeg skriver her... tar feil. Kanskje derfor de kalles 1000 fisk...???

så er det bare å si imot hvis noen har andre erfaringer!...

God jul alle sammen!... Og godt nytt år!!
Plussmedlem
530
Når det er sagt, vil de som dretter seriøst kvitte seg med mindreverdige individer slik at dårlige gener ikke bringes videre.


Det er det ingen som betviler, men mesteparten av guppyer som sirkulerer i markedet er ikke fra slike oppdrettere. Det er guppy fra private som ikke er så nøye på dette.

530
Kanskje det går an å tro på dem som har mest egen erfaring istedenfor dem som viderebringer antagelser og ting de "har hørt".

Tja, du viderebringer "ting du har hørt" selv nå. Skal vi ikke tro på deg?

Her er en grei artikkel om avl på guppy.
Der står det at det går greit å drive innavl hvis man veit hva man driver med, men det er også nevnt faren for deformiteter hvis man ikke er selektiv nok når det gjelder valg av foreldre.
je har guppy fra to forskjellige. Hoa fra privatkjøp og hannen fra butikk. En av yngla fikk knekk på seg. Nesten som en u.
[QUOTE=LoomisTja, du viderebringer "ting du har hørt" selv nå. Skal vi ikke tro på deg? QUOTE]

Jeg ser selvsagt at det kan utlegges slik, om man vil. Her er det imidlertid slik at jeg har hørt et foredrag om dette og foredragsholderen er selv eksperten. Det er altså ikke noe jeg har hørt av noen som har hørt det av noen som er sikker på at .....

Tilfeldig bekjentskap
© vår glede - Høst glede
Reklame for plussmedlemskap