La vannverdiene styre valg av fisk

Inaktiv bruker
Hei
Mitt vannverk i Oppegård oppgir at vannet har en ph på 8,0 og en dh på 3. Hvis jeg skal velge fisk ut fra dette, hvilke fisk bør jeg velge da ? (Har ikke så lyst til filtrere over torv eller kalk for endre vannverdier). Ønsker å kunne skifte vann og ha fisk som er fornøyd med vannverdiene slik de fremstår her.
Hvor stort akvarium?

Du plotte inn overnevnte vannverdier og antall liter i fiskebasen og få frem fisker som passer til dine vannverdier
Inaktiv bruker
Stort
Hvis jeg fyller karet rommer det ca 1000 liter. Hvis jeg tar en kjapp titt i fiskebasen ser det ut til at både Tanganyika/Malawi, regnbuefisk og fisk fra mellom-amerika kan passe sånn nogenlunde. En del fisk fra sør-amerika tolererer også relativt høy ph, ser at både flaggciklide og diskus kan ha opp til 8,0 i ph , spørsmålet er om de bare kan overleve med en slik ph, eller om de faktisk kan trives?
Jeg ville holdt meg til vestafrikanere hvis jeg var deg. pH kan variere i kranvannet gjennom året, og vestafrikanere har generelt små problemer med at pH øker til f.eks. 8,5. Tviler på at diskus tåler det like godt.

Veldig fornuftig tilnærming, forresten, å måle vannet først og bestemme seg for fisk etterpå. Skulle ønske jeg hadde vært like smart da jeg skulle "befolke" akvariene mine.
Inaktiv bruker
Hei lars
Vurderer å følge akkurat det rådet, selv om det virker som om det gir mest "prestisje" å drive med discus eller tropheus, så har jeg faktisk lyst til å lage et vest-afrika kar (kanskje en algespiser utenfra). Er svak for både kongotetra, paletter, pukkelhodeciklider, ryggsvømmermaller med flere
Tropheus ville vel stortrives med den ph'en, selv om du bør oppjustere gh er det langt enklere enn å styre med ph. Det er ikke like "livsviktig" å ha gh verdien identisk på desimalen som det er med ph.

Tropheus er fantastisk flotte fisk...*sukk* Jeg kunne ønske jeg hadde plass til et akvarium i en størrelse passende for Troffer. Da skulle jeg hatt en stim av "mine første afrikanere"! Hehe!

Lykke til med fiskevalget!
Inaktiv bruker
Heisann
Neida jeg har ikke utelukket Tropheus. Får se om jeg er tør å satse på en så sart fisk, fiin er den iallefall. Det eneste som er synd med øst-afrika er at jeg må vinke farvel til plantekar, men det ville uansett ha blitt for mye jobb med avansert beplantning i en 1000 l, har prøvd i en 250 l, nok jobb der. Men jeg tilhører de som liker å holde på med vannplanter
Inaktiv bruker
Vannverdier ski
heisann Mona O
ser av denne lenka at Ski (som får vann fra Oslo) har nesten identisk vannkvalitet med Oppegård og du dretter Corydoras. Får du fiskene i lek uten å gjøre noe med vannet ? Eller gjør røttene karene dine at din ph er lavere enn 7,6-8,0 som oppgis fra Oslo vannverk?



Ps er interessert fordi det gjør at kombinasjoner fra Amazonas-området også er aktuelle for meg
Å la vannverdiene i kranen styre valg av fisk er utrolig smart nybegynner triks.
Det gjør starten mye enklere.

Merkelig at noen typer er Inn og noen lite poppulære.
For vi som har drevet en stund ser at dette svinger hele tiden.
Hot siste par år har vel vært L og C maller + discus og tropheus.
Malawi og amrikanske ciklider har interessen hvert lav om siste årene.
Dette svinger hele tiden.

Hva med å gjøre som på børsen. Kjøp billig, selg dyrt om en stund
Invister i masse flotte fisk du får kastet etter deg til småpenger.

Jeg spår Jordspisere og skjelden malawi som det neste hotte


Jeg holder kun sør-amerikanske fisk, og bruker Amtra eikebark-ekstrakt for å senke ph til under 7. Har fungert strålende i flere år
Eikebarkekstraktet blandes i kranvannet i en tønne, før det så pumpes over i akvariene ved hjelp av en powerhead-pumpe m/slange på.

alvdal
heisann Mona O ser av denne lenka at Ski (som får vann fra Oslo) har nesten identisk vannkvalitet med Oppegård og du dretter Corydoras. Får du fiskene i lek uten å gjøre noe med vannet ? Eller gjør røttene karene dine at din ph er lavere enn 7,6-8,0 som oppgis fra Oslo vannverk? [URLBLOCK2] Ps er interessert fordi det gjør at kombinasjoner fra Amazonas-området også er aktuelle for meg
Inaktiv bruker
Takk
Flott . Da har jeg (og andre som leser tråden) en oppskrift som er vel utprøvd
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap