Klovnepleco-l-104

Hei!

Snart skal jeg kjøpe et nytt 120 L. Men jeg lurer på om jeg trenger et akvarium med lys ettersom at klovneplecoen er nattaktiv?
Jeg så på et helglass akvarie, jeg lurer på om jeg trenger det med en armatur med lys eller ikke?
Takker for svar
Og hvor stor pumpe bør jeg ha? Klovnepleco skal ha ganske mye strøm.
Hva med 500, 750 eller 1000 L i timen?
Eller mindre eller større?

Du må skille mellom filtrering og vannbevegelse. Nå er ikke L104 de værste til å grise i karret så en greit utvendig filter holder godt. Deretter setter du inn en sirkulasjonspumpe for å lage vannbevegelse. Denne tilpasser du etter hvor stor karret er. En sirkulasjonspumpe mellom 600 og 800 liter timen holder i massevis. Du skal også tenke på at du skal fore disse så alt for mye vannbevegelse gjør at foret fyker rundt i karret uten at mallene får tak på det. Man kan altså ende opp med å kun fore filteret.

Lys er en fordel da de blir enklere for deg å bedømme karrets tilstand. Selv om fiskene er nattaktive så er det greit å benytte lys slik at de får skikkelig skille mellom dag og natt.
Røtter
Og du må huske på å sette inn røtter til disse da disse er trespisere!!!

Og da blir det en del små rusk som vil tette filtre ditt fortere enn om du ikke hadde hatt disse
Jeg kjører 2 stk Eheim Pro II 2028 i et 250 lt med ca 15 stk voksne VF L-104.

Og ja, dem trenger LYS. Det er jo ikke svarte natta hele døgnet der dem lever!!!!
Og her yngler det i hundre tall ))

Jeg forer også med squash å spinatblader og det går ned på høykant.
Takk or gode svar

Vet noen av dere hva disse vanligvis koster i butikken?
De selges hos Aquamanias for 75 kr pr stk
MVH Pål
Jeg har ikke mulighet til å få kjøpt på Aquamanias(Desverre)
Vet dere hva normal prisen er i vanlige dyrebutikker
Takk for svar
Har sett dem koste alt fra 70 - 150kr
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap