Hvilken fisk bør vi begynne med?

Ja her kommer nok et nybegynnerspørsmål fra meg..

Leser under akvarieskolen om oppstart av akvarium og der står det oppført 5 fisk typer som er hardføre og det anbefales å starte med.
Sverddrager, Platy, Guppy, Otto og Ancistrus. Mulig jeg har stavet de feil, men dere skjønner sikkert hvem jeg mener

Men det jeg ikke helt forstår er at 3 av disse er oppført som fisker som trives i grupper/stim, men samtidig anbefales det å begynne med 2-3 fisk. Hvor stor er egentlig en gruppe da? Og er kanskje disse ikke så lure å starte med allikevel?
Stimfisk vil si at de føler seg tryggere ved å "stime" svømme i grupper.
Ancistrus kan du trykt begynne med de trenger ikke være mange.
Av sverdrager, platy og guppy lønner det seg å begynne med en "trio". Som er en hann og to hunner. De har en tendens til å bli flere av seg selv :o)

Hvor stort akvarie har du ?
Takk for kjapt svar

Vi har et på 86 liter. Tenker å gjøre det enklet i starten med hardføre planter og fisker, så får vi heller bli mer avanserte etterhvert. Men ungene skal få være med å velge startfisk siden det i utgangspunktet er deres kar (men mor og far som foreløpig er ivrigst..he-he..), så da bør vi nok begynne med en trio av platy, sverddrager eller guppy. Antar de synes at disse er finest å se på.
Men er det slik at du heller ville begynt med et par Ancistrus?
Du kan godt ha en ancistrus eller to sammen med den andre fisken du begynner med. Disse spiser det av alger som skulle oppstå i akvariet :o)
Inaktiv bruker
Hei.
Jeg ville kjøpt 2-3 ancistrius og mikkemusplatier 2 hanner og 4 hunner, kunne også vært fint med en liten gruppe black molly.
Det jeg ser er at guppi ikke er så hardføre å startet med det selv, men vill ikke anbefale det for andre for jeg angret meg virkelig da de ikke blir gamlere enn omtrent et halvt til 1 år tåler ikke like mye som de andre, platy og molly blir omtrent 2-4 år å tåler mere. dette har jeg selv nå å ser at guppi ikke er noe hvis ikke du følger alt som det skal være presis.
Kaqn sikkert være andre meninger om dette, men sånn ville jeg sagt det å så får du lykke til videre med valg av fisk og akvarie hobbyen.

Med hilsen Kristian!
Ville tatt et par med Ancistrus, en gutt og en jente, 4 platy 1 hann og 3 hunner og en kampfisk eller 5 til 6 Neon/Kardinal tetra
Så dere mener at vi fint kan begynne med flere enn 2-3 fisk?

Hva er mikkemusplaty? Fant den ikke i fiskebasen.

Kampfisk skal vi helt klart ha etterhvert. Det var nemlig slik det hele begynte med at ungene fikk 3 kampfisk i en gullfiskbolle av tante og onkel til jul. Det gikk dessverre ikke så bra, og vi forstod fort at ikke en liten bolle var tingen. Derfor er vi igang med et større kar
Men pga. snuppas sorg over Alfred (kampfiskhannen), har vi lovt å kjøpe helt like på nytt, men da vil vi vite med sikkerhet at alt er bra og at fisken trives. Kan ikke miste en Alfred til med det første.
Mikkemus platy er helt det samme som vanlig Platy.
Husk at du aldri må ha mer en en kampfiskhann.
Man bør heller ikke ha en kampfisk hann og hun sammen med mindre man har et veldig stort kar
Hei Alfred, jeg skulle akkurat skrive at du bør velge en fisk du har lyst på.
Å begynne med en masse "rask-fisk" en egentlig ikke vil ha er etter min mening tull og bortkastet tid/plass og penger.

Det ser ut som det er kampfisk dere vil ha?
Google litt rundt og søk her inne på forum så tror jeg du får masse god informasjon om denne arten, som:
Hva slags vann og temperatur liker den best?
Hvordan ser det ut der den lever?
Hva slags dyr og planter lever den sammen med i naturen?
Hvilke fisk og andre dyr har andre erfarne akvarister sammen med denne arten og hvilke erfaringer har de?
Så står dere igjen med noen fisk og andre dyr den passer godt sammen med (kampfisk er kanskje ikke den enkleste naboen å forholde seg til).
Om dere skulle bestemme dere for at fisken ikke behøver å se ut akkurat som Alfred finnes det oppdrettere av andre betta arter i østlandsområdet som leverer fisk av en helt annen kvalitet enn de triste greiene en vanligvis ser i butikkene, meget mulig det er noen av disse som dretter betta splendens også.

Lykke til hilsen Ola





Sett inn gruppe hvis.

Ta en og en sort av gangen.

Jeg ville startet men algespisende fisk (Ancistrus sp oppdretsvariant) 2-3 stk
av disse for så og vente en ukes tid før du setter inn neste gruppe. Filterer blir fort overbelastet om det settes inn for mange fisker om gangen og dermed kan du få nitritt forgiftning i vannet.
Inaktiv bruker
Enig med foregående
Om du ikke har veldig mye kalk i springvannet er kampfisk et godt valg. Noen khuliåler på bunnen kan være greit selskap. etterhvert kan du utvide med noen flere mindre asiatiske fisker for eksempel kardinalfisk/venusfisk.
Ja her kommer det jo mengder av gode forslag! Tusen takk for hjelpsomheten til alle sammen
Palettciclide også en mulighet .-)
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap