- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Rekenybegynner
Rekenybegynner
Har lyst til å skaffe meg et lite "rekekar" og lurer dermed på litt forskjellige ting angående det.
Har lest at reker kan være så små som ned i 10 liter? Jeg har tenkt å ha noe større, men grovt sett: hvor mange reker kan jeg ha per liter? Sett at det finnes veldig mange forskjellige reker (i alle mulige farger og mønstre nesten! ), men hvordan er det å "blande" disse? Må jeg kjøpe én og én (evt. kun innenfor samme "rase") av gangen, eller kan jeg kjøpe flere forskjellig på samme dag? Hva med andre vesner, f.eks. en stor snegle?
Gjelder ellers "det vanlige" for oppstart av akvarium eller er det noe spesielt jeg må ta hensyn til ved anskaffelse av reker.. Planter (noe de liker bedre eller kan sitte fast i), sand (de foretrekker kanskje å gå på steiner?) eller andre ting?
Setter stor pris på alle svar!
Og ja...ps: det er ferskvann jeg tenker på da..
Har lest at reker kan være så små som ned i 10 liter? Jeg har tenkt å ha noe større, men grovt sett: hvor mange reker kan jeg ha per liter? Sett at det finnes veldig mange forskjellige reker (i alle mulige farger og mønstre nesten! ), men hvordan er det å "blande" disse? Må jeg kjøpe én og én (evt. kun innenfor samme "rase") av gangen, eller kan jeg kjøpe flere forskjellig på samme dag? Hva med andre vesner, f.eks. en stor snegle?
Gjelder ellers "det vanlige" for oppstart av akvarium eller er det noe spesielt jeg må ta hensyn til ved anskaffelse av reker.. Planter (noe de liker bedre eller kan sitte fast i), sand (de foretrekker kanskje å gå på steiner?) eller andre ting?
Setter stor pris på alle svar!
Og ja...ps: det er ferskvann jeg tenker på da..
Postet 03.01.11 kl 03:06
Endret: 04.01.11 kl 19:52
Spennende!!
Skal starte rekekar selv, skulle kjøpe ett 60 liters kar men endte opp med 96L istedenfor.
snegler og reker går fint sammen om dei skal ha noenlunde samme vannverdier.
(kloreke kan ta fisk og snegler om eg har forstått folk rett her inne)
Sand skal gå greit har selv biltema sand i karet mitt.
Mose er fint for rekene, javamose for eks.
Selv skal eg ha Blue pearl reke og amano, her fikk eg beskjed om og sette inn blue pearl rekene først da Amano reke var litt dominant av seg.
Lykke til med rekekaret ditt. håper det var noe hjelp i dette.
Skal starte rekekar selv, skulle kjøpe ett 60 liters kar men endte opp med 96L istedenfor.
snegler og reker går fint sammen om dei skal ha noenlunde samme vannverdier.
(kloreke kan ta fisk og snegler om eg har forstått folk rett her inne)
Sand skal gå greit har selv biltema sand i karet mitt.
Mose er fint for rekene, javamose for eks.
Selv skal eg ha Blue pearl reke og amano, her fikk eg beskjed om og sette inn blue pearl rekene først da Amano reke var litt dominant av seg.
Lykke til med rekekaret ditt. håper det var noe hjelp i dette.
Postet 03.01.11 kl 09:35
Så gøy!
Kanskje et veldig dumt spørsmål...men er "biltema sand", sand man kjøper på Biltema..eller en type sand? Ønsker gjerne sand det er lett at mose vokser i, da jeg ønsker sand og "gress" oppå alt sammen. Hvor fort vokser mose?
Jeg kunne tenkt meg å ha gule reker/sakurareker/blue pearl sammen i en 20L... Går det? Leste at man bør ha minst ti reker av hver art, men kan jeg f.eks. starte med fem av hver og..vel...vente? :P Disse kan jo visst også krysses, så da trives de vel under samme forhold? Syns jo det hadde vært veldig interessant, men vet ikke hvor "bra" det er?
Hvordan er det med reker/rekeutstyr på akvariemagasinet i forhold til på akvariereker.no, evt. andre steder?
Kanskje et veldig dumt spørsmål...men er "biltema sand", sand man kjøper på Biltema..eller en type sand? Ønsker gjerne sand det er lett at mose vokser i, da jeg ønsker sand og "gress" oppå alt sammen. Hvor fort vokser mose?
Jeg kunne tenkt meg å ha gule reker/sakurareker/blue pearl sammen i en 20L... Går det? Leste at man bør ha minst ti reker av hver art, men kan jeg f.eks. starte med fem av hver og..vel...vente? :P Disse kan jo visst også krysses, så da trives de vel under samme forhold? Syns jo det hadde vært veldig interessant, men vet ikke hvor "bra" det er?
Hvordan er det med reker/rekeutstyr på akvariemagasinet i forhold til på akvariereker.no, evt. andre steder?
Postet 03.01.11 kl 14:09
Endret: 03.01.11 kl 14:17
Jeg har circa 80 white pearl shrimp oppi 60l min, og har oppdaget at du har nesten slutten men å avle - kan være fordi det ikke er mere plass nå?
Blue pearl, white pearl, sakura, red cherry, yellow shrimp kan alle sammen pare seg - og da blir det son at ungene er ikke de fine farger lenger
Også kan tiger, blue tiger shrimp, crystal red & crystal black også pare seg.
Har også lest at det er best å ha en 'species' kar. Dette er fordi noen arter av reker kan utkonkurrere andre arter for mat - men jeg har ingen erfaring med dette selv.
Oppi rekekaret mitt nå er det white pearl shrimp, 5 assasin snails, mange sand snegler, og mange rød posthorn snegler, og 5 ottos
Lykke til!
Blue pearl, white pearl, sakura, red cherry, yellow shrimp kan alle sammen pare seg - og da blir det son at ungene er ikke de fine farger lenger
Også kan tiger, blue tiger shrimp, crystal red & crystal black også pare seg.
Har også lest at det er best å ha en 'species' kar. Dette er fordi noen arter av reker kan utkonkurrere andre arter for mat - men jeg har ingen erfaring med dette selv.
Oppi rekekaret mitt nå er det white pearl shrimp, 5 assasin snails, mange sand snegler, og mange rød posthorn snegler, og 5 ottos
Lykke til!
Postet 03.01.11 kl 15:30
Biltema sand er sand kjøpt på biltema.
Men det må vere den sanden som egner seg til akvarium.
Eg har biltema sand i begge kara mine.
Skal sjølv lage plen med mose i rekekaret mitt, der skal eg bruke plastnetting som eg fester flammemose på, denne blir bare lagt på bunnen men må nok bruke noe til å holde det nede med.
Det som skal vere i mitt kar er Blue pearl og Amano reke + afrikansk sandsnegle 1 ancistrus.
Hvordan det er med utstyr på akvariemagasinet i forhold til akvariereker veit eg ikkje men personlig bruker eg akvariereker.no
eg tar som regel en Tlf til akvariereker og forhører meg om varene eg skal bestille, passer det ikkje er han ærlig og foreslår noe som passer bedre.
Men det må vere den sanden som egner seg til akvarium.
Eg har biltema sand i begge kara mine.
Skal sjølv lage plen med mose i rekekaret mitt, der skal eg bruke plastnetting som eg fester flammemose på, denne blir bare lagt på bunnen men må nok bruke noe til å holde det nede med.
Det som skal vere i mitt kar er Blue pearl og Amano reke + afrikansk sandsnegle 1 ancistrus.
Hvordan det er med utstyr på akvariemagasinet i forhold til akvariereker veit eg ikkje men personlig bruker eg akvariereker.no
eg tar som regel en Tlf til akvariereker og forhører meg om varene eg skal bestille, passer det ikkje er han ærlig og foreslår noe som passer bedre.
Postet 03.01.11 kl 15:46
Tusen takk
Noen av dere som vet hvordan de blir av krysninger? Vil de bli "flekkete" (det var jo håpet), eller bare få en jevn farge som er en blanding av begge?
Vil hvertfall ha to typer, enten gule reker eller red bee og en annen type...for disse passer vel ikke sammen? Hvordan blir krysningen mellom f.eks. black og red bee? Brun? :/ eller begge farger på en?
Ellers noen andre "fargesterke" kombinasjoner som går sammen, behøver ikke krysses hvis det ikke blir fint, men at de går fint sammen.
Noen av dere som vet hvordan de blir av krysninger? Vil de bli "flekkete" (det var jo håpet), eller bare få en jevn farge som er en blanding av begge?
Vil hvertfall ha to typer, enten gule reker eller red bee og en annen type...for disse passer vel ikke sammen? Hvordan blir krysningen mellom f.eks. black og red bee? Brun? :/ eller begge farger på en?
Ellers noen andre "fargesterke" kombinasjoner som går sammen, behøver ikke krysses hvis det ikke blir fint, men at de går fint sammen.
Postet 03.01.11 kl 16:14
rosafroskTusen takk :) Noen av dere som vet hvordan de blir av krysninger? Vil de bli "flekkete" (det var jo håpet), eller bare få en jevn farge som er en blanding av begge? Vil hvertfall ha to typer, enten gule reker eller red bee og en annen type...for disse passer vel ikke sammen? Hvordan blir krysningen mellom f.eks. black og red bee? Brun? :/ eller begge farger på en? Ellers noen andre "fargesterke" kombinasjoner som går sammen, behøver ikke krysses hvis det ikke blir fint, men at de går fint sammen.
Gaaaah! Noenganger blir jeg så irritert at jeg kan ikke utåle meg så godt på norsk!, må bare ta på engelsk!
- I havent had any experience with mixes, but have read and heard that if you mix two color mutations like blue tiger and tiger for example, that their young will revert back to the natural coloring of the species.
Many of the aquarium shrimps are actually color mutations from often times a single species in the wild. Like black tigershrimp is actually a shrimp that was bred to have thicker and thicker stripes until the stripes eventually became so large and thick that the entire shrimp became black. So when you mix shrimp they revert back to their old colorings that they had in the wild.
Have you heard the term selective breeding? Its breeding for a specific trait. So if I want thick white in my Red Bee shrimp I would only allow the offspring with good white coloring to breed. By mixing shrimp you are in a way undoing this process!
Red bee and black bee can be in the same aquarium. They will interbreed, but the result will be fine. The red will remain red, and the black will remain black. The black gene is the dominant gene though so you will most likely have more black than red in the offspring.
Check out this link for more info on mixing. It should answer most of your questions
http://akvariereker.no/extra_info_pages.php/pages_id/17
Postet 03.01.11 kl 16:43
Det beste er sikkert og ha noen som ikkje krysser seg.
Om rekene har sterke farger og dei blir kryssa vil avkommet få svakare farger.
skal ikkje sei ditta sikkert men det var det eg vart fortalt.
Om du er usikker kan du ta en tlf til akvariereker.no så får du nok svar på det du måtte ønske.
Finn ut hvilken reke du har mest lyst på, så spør du hva som passer best sammen med den.
Om rekene har sterke farger og dei blir kryssa vil avkommet få svakare farger.
skal ikkje sei ditta sikkert men det var det eg vart fortalt.
Om du er usikker kan du ta en tlf til akvariereker.no så får du nok svar på det du måtte ønske.
Finn ut hvilken reke du har mest lyst på, så spør du hva som passer best sammen med den.
Postet 03.01.11 kl 16:43
Hei
Kjøp deg boken Nanoakvarier (Back to nature )ca 200kr der får du svar på det meste.
Jeg råder deg til å bare ha en type/farge i akvarie.Men Rød /svart Crystalreke/Beereke,går bra å ha i sammen.Har sakurareker/Babaultireker for salg
int?. Lette reker å starte med. Mvh Jan
Jeg råder deg til å bare ha en type/farge i akvarie.Men Rød /svart Crystalreke/Beereke,går bra å ha i sammen.Har sakurareker/Babaultireker for salg
int?. Lette reker å starte med. Mvh Jan
Postet 03.01.11 kl 17:12
Postet 03.01.11 kl 17:14
Postet 04.01.11 kl 00:03
Postet 04.01.11 kl 00:35
Postet 04.01.11 kl 15:46
Postet 04.01.11 kl 16:17
Postet 04.01.11 kl 17:49
Postet 04.01.11 kl 20:48
Endret: 04.01.11 kl 20:51
Reker
jeg har kirsebær reker i 60 literen min, å skal ha glassreker i 350 literen etter hvert. Glassrekene er noe større, å egner seg ikke i en 20 liter, men de er ufattelig morsomme å se på. Hadde noen tidligere, å det hendte seg at den tok ynglen min... klippte den rett i to... det er ikke gøy :P Men bortsett fra det er de geniale.
Kirsebær rekene mine yngler som bare rakkern, det er gøy. starta med 10, har flere hundre nå
http://bloggsishjorne.blogspot.com/
Kirsebær rekene mine yngler som bare rakkern, det er gøy. starta med 10, har flere hundre nå
http://bloggsishjorne.blogspot.com/
Postet 05.01.11 kl 10:53
rosafroskSå greit da! :) Hm....reker altså... er det egentlig noe som er vanskelig med dem i det hele tatt? :P Isåfall hva?
Reker er merkelige og morsomme skapninger. Fascinerende Det er utrolig morsomt når man lykkes med dem.
Men.... av og til så kan de plutselig bare stryke med, uten noen påviselig årsak. Fiskene merker det ikke, men rekene i samme kar stryker med. Det skal uhyggelig små mengder til av stoffer de ikke tåler, eller en skjevhet i balansen et sted. Noe stoffer som mangler f.eks.
En annen ting er at de er ømtålige for forgiftninger. Mye mer ømtålige enn fisk! Spor av vaskemidler på hendene dine for eksempel... har du vasket gulvet tidligere på dagen og stikker hendene i akvariet etterpå uten å ha skyllt hendene NØYE først, kan alle rekene daue. Det skal i blant så uhyggelig lite til for at hele rekekolonien plutselig en dag er borte.
Postet 05.01.11 kl 14:32
Når jeg leser at 10 stk kiresbærreker formerte seg til flere hundre tenker jeg naturlig på innavl. Er innavl noe som er forbundet med reker?
Plantenæring til planter i et rent rekekar er ikke å anbefale?
Jeg bruker ikke alltid Aquasafe for å kvitte meg med klor fra springen ved vannbytter i fiskekaret mitt, men i et rent rekekar så er det viktig?
Plantenæring til planter i et rent rekekar er ikke å anbefale?
Jeg bruker ikke alltid Aquasafe for å kvitte meg med klor fra springen ved vannbytter i fiskekaret mitt, men i et rent rekekar så er det viktig?
Postet 13.01.11 kl 22:46
Endret: 13.01.11 kl 22:47
Luftpumpe
Hei igjen dere! Da har jeg endelig fått rekene mine på plass. De tusler rundt i akvariet og ser ut til å kose seg. Men det er noe jeg lurer på... Har jo en luftpumpe i akvariet som gir litt "strøm" i vannet (man kan ikke se det, med mindre det f.eks. er en flyteplante foran)
Rekene driver å klatrer opp på siden av akvariet og deretter "slipper" seg og "blåser av gårde" med denne strømmen. Hva er dette? Er det en måte de "leker/har det gøy" på (ser litt sånn ut), eller er det rett og slett for sterk luft der for dem?
Rekene driver å klatrer opp på siden av akvariet og deretter "slipper" seg og "blåser av gårde" med denne strømmen. Hva er dette? Er det en måte de "leker/har det gøy" på (ser litt sånn ut), eller er det rett og slett for sterk luft der for dem?
Postet 10.03.11 kl 21:32