Et filter til - noen anbefalinger?

Jeg tror jeg trenger et filter i tillegg til det jeg har. Akvariet er et Rio 400, filteret jeg har er et Jebao 915 utvendig filter (1200 l/t så vidt jeg vet)
Ikke det at jeg har så mye fisk i akkurat nå at det gjør noe, men det kommer etter hvert. Karet har vært oppe og kjøre en ca 2 mnds tid og jeg synes det virker som det er mindre fart i vannstrålen inn til akvariet nå allerede, så jeg må nok til å skylle litt filtermedie. Så jeg tror at et filter til vil være smart for at ikke belastningen skal bli så stort på kun ett filter.
Kan noen anbefale meg et filter som kan kjøre i tillegg til det jeg har?
Når karet er ferdig "befisket" vil det inneholde noe sånt som:
2 ancistrus
4 otto
21 kardinaltetra
20 diamanttetra
En gruppe halvstore jordspiser-ciklider
eller to par litt større jordspiser-ciklider

Det er ikke skrevet i stein dette her, så lista kan endre seg. Foreløpig har jeg bare ancistrusene og kardinalene.

ps. når jeg skal skylle filtermediet (i akvarievann, forsiktig - jeg vet...) er det greit å ta disse kjeramikkrørene som ligger nederst å fare over de også?
Filter
Det er nok bare kjøpe deg det beste med en gang, anbefaler Eheim 2080.
Da har du kapasitet på filteret i all fremtid, trenger ikke bruke det du har nå.

Koster jo noen kroner, men her er det driftsikkerhet
Jeg ser jo at Eheim 2080 er et bra filter (og kostbart), men jeg er ikke ute etter å bytte ut det jeg har helt og holdent. Jeg ønsker noe i tillegg. Både fordi det jeg har jo fungerer og fordi at jeg ser på det som en ekstra sikkerhet i tilfelle filtersvikt. Jeg ønsker meg et som er så stillegående som mulig sien karet står i stua.
Gå for Eheim som er annekjent merke. De andre merke oppgir en pumpekapasitet som ofte ikke stemmer med virkelighet. Men det gjør Eheim.

Du trenger ikke en 2080 men en 2026 eller 2028. Sammen med den du har nå har du bra nok sirkulasjon og filtrering.
badat
De andre merke oppgir en pumpekapasitet som ofte ikke stemmer med virkelighet. Men det gjør Eheim.


I hvert fall nesten. Jeg "overdimensjonerer" også Eheim-filtrene mine også for å få nok kapasitet, og vet om mange andre som gjør det. Men det avhenger selvsagt av hvilken belastning man har (hvor mange fisk/andre dyr) i akvariet, og hvor opphengt man er i at filtreringen til enhver tid skal være mer enn tilstrekkelig.

Men med Eheim trenger man kanskje ikke overdimensjonere like mye som med mange andre merker, siden Eheim sine oppgitte tall nok er mer realistiske enn gjennomsnittet.
Eheim er bra, men det finnes mange andre alternativer som er vell så bra.
Jeg har selv eheim 2028, fluval 405 og am top 3338.
Ikke noe negativt å si om noen av de...
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap