Hvor lenge kan yngelen være i fødekaret?

Hei!

Guppyene mine har fått yngel; dvs. den ene hunnen holder på nå. Det jeg lurer på er hvor lenge guppy-yngelen kan være i fødekaret?
Jeg har ikke noe eget akvarium til yngel, så planen var å la yngelen være i fødekaret så lenge som mulig, så jeg kan få en størst mulig overlevelsesprosent.. Men hvor lenge går dette før de må ha noe annet; om de må det da?

Takker så mye for svar!
Er det ingen som kan gi meg en liten pekepinn?

Når det kommer til guppy, hvor gammel tror dere yngelen må uære for å unngå å bli spist av de store guppyene?

jeg hadde mine der ca 1 mnd og slapp de ut igår de har det helt fintog koser seg' når du ser at etter 1 mnd at de har fått ennn guppy form så er de store
Tusen takk for svar!

Da ser jeg det litt ann, men holder 1 måned som rettesnor. Et fødekar er jo i grunn ikke store greiene, så tenker de har lyst til å komme ut etter 4 uker inni der

Igjen, takk for svar!
Om du har plass og penger så hadde en 20l vært tingen og ha yngelen i. Der kan dem være helt til dem fåt farge og en mulig kan klare og se forskjell på kjønnet på dem.

Men og la dem gå i fødeboksen i noen få uker gjør ikke noe. bare du løfter på den morgen og kveld sånn at du er sikker på at det er friskt vann inni den.
Friskt vann skal jeg ordne til de, og i tillegg skal jeg skjemme de bort med infusorier som jeg har stående Håper på så stor overlevelsesprosent som mulig denne gangen, tideligere har de bare blitt født i vannet, og sakte men sikkert endt opp som levendefôr til de større fiskene..
Heij..
Jeg har åsså yngel av guppi.. Ca 22 stk, der 20 er 1 mnd og to er 1 dag. Jeg har de i eget kar, men før jeg skaffet det så var yngelet i fødekasser. Jeg vil råde deg til å kjøpe ett yngelkar til, om du har mange yngel

Masse lykke til videre
Vi har snakket om å skaffe oss et kar til, for det er så klart best for yngelen å ha beset mulig plass å svømme rundt på. Men vi har rett og slett ikke plass! Vi har utnyttet hver eneste vkadratcentimeter i leiligheten, så skal vi ha et kar til, så ryker sofaen!

Vi har en bolle, men jeg vil ingen fisk så vondt at jeg setter de i den... =/
Hvor mange liter et den bollen på. tenker da på at den mulig kunne ha blitt brukt til yngelen dersom den er 10l+.
Jeg bruker hjørnet på kjøkkenbenken til yngel karet når den plassen er ledig. Eller sånn som nå rundt jul/nyttår står det på komoden i gangen.
Litt om hva jeg prioriterer.
Jeg rydder unna andre som f.eks vaser og pyntegjenstander (bryllupsgaver) til fordel for akvariene mine. Har vært gift i 1år+.
Det er bare en liten bolle på 3 liter (huff) som jeg bruker til oppbevaring av fisk i max 1 time..

Vi bor i en liten (!) leilighet, og selv om det lille av pyntegjenstander ryddes vekk, vil det ikke være plass til noe annet kar her. Vi har virkelig lett etter plass, for vi er veldig glad i akvarium, begge to. Vinduskarmene er for smale, og spisebordet har en noe ujevn flate, som ikke et akvarium gjør seg på. Kjøkkenbenk - hvilken kjøkkenbenk? :p

'Kvariet står permanent på en komode i gangen. En rolig gang uten stor trafikk vel og merke
Ja da er det ikke lett og finne plass forstår jeg.

Dere er i allefall intresert i og få tips og råd.
Godt og se at dere gjør så godt dere kan.

Får håpe neste leilighet blir bedre med tanke på størrelse detsom akvarie hobbyen vedvarer.

Lykketil videre.
Det neste blir forhåpentligvis et hus, så da er mulighetene der for kraftig ekspansjon
Jeg bruker aldri fødekar. Vanligvis pleier jeg å fange yngelen rett etter fødsel, så setter jeg de over i et eget akvarium. Hvis yngelkaret er fult, lar jeg bare yngelen være i hovedkaret. Så lenge det er godt beplantet med mange gjemmeplasser, vil aller fleste overleve. Du bør ha noen flyteplanter, eller noe planter som går helt opp til overflaten. Det er viktig å fore godt, da så interessant for de andre fiskene å jakte på yngel. Det kan være veldig store individuelle forskjeller fisker, noe kan dessverre bli veldig ivrige etter å jakte på yngel.

Fødekar stresser den gravide fisken, du bør aldri putte en fisk oppi uten at du er helt sikker på at fødselen er i gang. Så lenge den gravide fisken ikke blir plaget av andre fisker, synes jeg det er best å la den være i fred.
jeg har godt med andemat og diverse planter spm flyter i overflaten, men til tross for dette blir alle yngel til slutt spist opp. Jeg tror jeg går for forslaget om å ha de i fødekaret i noen uker, til de har større sjanse for å kare seg.

Tusen takk for alle innspill!
Tilfeldig bekjentskap
© Egil Opstad
Reklame for plussmedlemskap