(DIY) Enkel løsning for vannskifte for en billig penge :-)

Hei!

Det er sikkert andre der ute som er lite lei som meg av å bære bøtte etter bøtte for vannbytte. Jeg ville gjøre noe med dette uten at det kostet skjorta.

Løsningen vil fungere for alle som har mulighet for hevert prinsippet og alt er kjøpt på Clas Ohlson

1). 20 meter slange 79,- kroner.
2). Universalkobling 79,- kroner.
Du får vanlige til 29,- kroner, men de passet ikke min kran.
3). Slangekobling 29,- kroner

Har en slangeklemme fra vaskemaskinen liggende og denne er anbefalt å bruke .
Slangen kan ikke falle ut av karret og man kan gli til ønsket tappemengde.

Tapping/Fylling.

- Monter bare slangen med feste over karret til ønsket tappedybde.
- Sug i andre enden for å få vannet til å flyte med hevertprinsippet.
- Enden av slangenlegges i en vask, kum eller sluk som jeg gjør.
NB: Husk at jo lengre fallet er jo større trykk blir det. Man kan montere på
en "skruspreder" i endestykket for å redusere/kontrollere trykket.

- Når vannet slutter å renne har du tappet ned til ønsket dybde.
NB: her kan du de første gangene måle hvor langt det er ned til 50%, 30% og 20%
vannmengde. Det gjør det lettere senere å finne riktig "dybde"

- Nå skal nytt vann tilbake i karret. Det geniale her er at det er bare å klikke endestykket på kranen så flyter vannet andre veien.

Ikke noe søl og minimalt med arbeid. Nå kommer jeg i alle fall alltid til gidde å utføre ukentlige vannskifter.

NB: Husk å gå over grusen med slamsuger en gang i blandt. Dette bør gjøres med bøtte.

Legger ved noen bilder av hvordan det ser ut.

Fyller du temperert eller kaldt vann? Hvor mye synker i så fall temperaturen i karet (ved kaldtvannsskifte, hvis det er det du gjør)?
Skifte.
Kaldtvann. Det er det desidert reneste.
Ved ca. 25/30% bytte faller det vel ikke mer enn max 2 grader.

Vanskifte er gjort på null komma niks så og gjøre det en til to ganger i uka er ikke noe stress.

Hvis du er bekymret for temperaturfall kan du sikkert ta 15% to ganger i uka.
Da faller den sikkert ikke mer enn 1 grad, men kan ikke se at 2 grader skal ha noen innvirkning.

Har ikke tatt 50% kaldvannsbytte, men vil tippe at temperaturen faller med max 4 grader.
Lurt med den slangeholderen da! Så unngår man også å tømme karet for vann hvis man er litt glemsk

Et par kommentarer bare:
Bare pass på at det er sirkulasjon i karet mens du fyller, ellers kan kaldvannet bli liggende i ro på bunnen (kaldras). Rør rundt med hånden hvis du ikke kan bruke pumpe (jeg må skru av pga vannstanden når jeg skifter).

OG: Jeg liker ikke å suge på vannslangen. Setter den heller foran utblåset på et filter til vannet begynner å renne av seg selv.
Eller: Legger ca 50 cm av slangen nedi vannet, knekker slangen, drar den nesten opp av vannet, bøyer ned på utsiden og slipper opp knekken. Så begynner det å renne.
Her er en tråd til om hvordan man kan forenkle vannbytterutinene sine med slange

Alle tips kan gi andre akvarister en lys idè
He he, akkurat sånn gjør jeg det også. MED slangeholder fra en gammel vaskemaskin.Prøvde først den dyre varianten fra butikk men det gikk for seint. Nå tapper, skraper og fyller jeg 150-200 liter på en halvtime fra 540-literen. Legger også til at jeg har akvariet i 2.etasje og vasken i 1.etasje.
Grei og enkel måte å skifte vann raskt på Bruker en lignende patent selv, men har tredd en blåsvamp over "innsuget" for å unngå at nysgjerrige fisker tar turen rett i avløpet. Enden av slangen er perforert ca. 10cm opp fra enden med 5mm hull slik at vannet ikke skal bli bremset noe særlig på grunn av svampen.
Hans martin.
Du gav meg en ide der. Hadde jeg har vannføring kun en vei skulle jeg gått for svampløsningen din, men det er vel fare for at jeg blåser den av når vannet går andre veien....?

Hva med å sette på en kobling med vannstopp for så å perforere slangen?
Fyllingen av karret vil da også spre vannet bedre i karret.
Ikke noe problem at svampen fyker av når du fyller vann på igjen, bruk strips så henger den. Jeg har festet et 3000l/t powerhead på ene ended av slangen slik at jeg får tømt karene raskt og effektivt. Ikke noe problem når jeg fyller på vann igjen, svampen er stripset fast og vannet går i retur via powerheaden. Med en powerhead slipper man også å smatte på slangen også....

Bruker også en liten sirkulasjonspumpe mens det kalde vannet fylles for å unngå iskald bunn for mallene....
Fant ut at jeg ikke trengte å "smatte" på slangen.
Når jeg skal tømme karret kobler jeg bare slangen på kranene. Fyller slangen med vann og kobler fra. Da flyter det av seg selv
fantastisk informasjon at man kan starte vannstrømmen ved å holde slangen foran filterutløpet, er et herk å måtte suge på slangen, særlig når man har en kobling i den andre enden også.

La meg legge til min egen latmannsløsning for å hindre at diverse dyr blir med gjennom slangen og ned i avløpet: jeg tar rett å slett bare en gummistrikk og fester en fiskehov på enden av slangen.


Apropo å få vannet igang, noen som har noen lure løsninger på hvordan man lett får igang igjen utvendige filter etter man f.eks har skrudd de av og rengjort de? har slitt en del med dette, og forrige gang fant jeg ingen utvei enn å suge i slangen til jeg fikk kjeften full av vann, urk.
mine utvendige filtre har en kobling som regulerer vannstrømmen. og kan slåes helt av. fyll opp bøtta helt med vann når du er ferdig med å dille med den, og når du da kobler slangene tilbake bør filteret starte uten problemer når du setter i stikkontakten. bare pass på at du åpner innsuget først, ellers tømmer du bøtta ganske kjapt :p
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap