Planter i tanganyika og malawikar

Inaktiv bruker
Hei
Jeg vurderer seriøst å bruke et stort akvarium til Tanganyika (eller Malawi). Det som bekymrer meg litt er at det er så mange akvarister fra dette området som sliter med alger. Eller så har de så lite belysning at en knapt nok kan se fisken der inne. Så nettopp et tysk Malawikar på nettet på 2000 liter med bare et 58 W til belysning.

Jeg kommer fra planteverden (ikke helt riktig hadde mellom-amerikanske ciklider rett før forrige pause i hobbyen). I den verden er det forenlig med sterk belysning og null uønsket algevekst. En lar rett og slett hurtigvoksende planter konkurrere ut algene.

Jeg har veldig bra erfaring med hornblad for å konkurrere ut alger. Bortsett fra at det er et lite stilbrudd, er det ingen i tangalawiverden som har prøvd ut denne planten (gjerne som flyteplante) ?
.

Den skiller ut algehemmende middel. Og når du luker ut den hurtigvoksende planten, så fjerner du samtidig skadelige stoffer som f.eks. fosfat. Behovet for voldsom biologisk filtrering avtar derved og en kan redusere noe på filtreringen (som forekommer meg å være svært stor i denne typen kar). Hadde tenkt å klare meg med en FX-5 i 1000 literen jeg
Hei Alvdal.

Jeg holder mange fisk fra Tanganyika og Malawi. Og jeg har mange tusen liter med dem. Jeg kan ikke si at jeg sliter med algeproblemet. Jeg kjenner også noen som har veldig sterkt lys til slike kar. De nøyer seg ikke en gang med vanlig lysrør. De har HQI belysning. Så lar oss ser litt på problemstilling.

Først må du vite hva som skaper et godt miljø for algevekst:
* Lys over lengre tid
* Mat som innholder algestoff (sprirulina)
* Overforing (reste mat går til alge).

Så kan du gjøre følgende tiltak for reduksjon av algevekst:
* Ha lys på 2-3 intervaller i løpet av et døgn. 4-6 timer hver gang.
* Gi mat i pellets form eller granulates som ikke smuler så lett opp i vannet
* For i riktig mengde (fiskene må spise alt opp i løpet av 2-3 minutter.

Ellers så vannskift og rensing av glass 1 gang i uka eller hver 2. uke. Alge på stein synes jeg er bare flott. Fiskene fra begge sjøene spiser faktisk også alge.
har du en link til dette tyske akvariet??
Inaktiv bruker
Heisann

de to tyske forumene jeg ser på (www.einrichtungsbeispiele.de) og (www.cichlidenwelt.de) er flere tusen akvarier. Det vil ta for mye tid å finne akkurat det akvariet jeg henviste til , men jeg kan godt legge ved lenke til et par kar med svak belysning. Et tanganyika på 840 L med 36 W og et 5000 Malawi med 400 W (er i grunn litt usikker på hvorfor du vil se disse, men men):

840 L tanganyika med 36 W belysning:
r_3823.html

5000 L malawi med 400 W belysning:
http://www.einrichtungsbeispiele.de/aquarium-von-jan-krueger_4449.html
Hei Alvdal,

Jeg har flere Tanganyika-kar der jeg har planter, og Hornblad er en gjenganger nettopp fordi denne planten tar opp/unna mye næring. Min erfaring er at den klarer seg veldig bra i hardt vann og at hornblad ikke MÅ ha mye lys. Hvis den mister nålene til å begynne med må den bare få litt tid til å tilpasse seg.
Så Kombinasjonen hardt vann og lite lys bør ikke bety at du ikke kan ha hornblad i karet, Den største utfordringen med planter i Tanganyika-kar er at mange av artene har en tendens til å rote til bunnlaget.
Hornblad er å anbefale!
Mine erfaringer var at hornblad var med på å forebygge mot cyanobakterier. Etter jeg oppdaget det har jeg brukt det konsekvent. De skal vel kunne tåle middels belysning, men de vokser jo raskere ved god belysning, og det er jo det som fører til opptaket av nitrat fra vannet. Det kan være vanskelig å få de til å feste seg der du vil, men dersom du skaffer deg noen ekstra sugekopper, og bruker litt fiskesnøre, så kan du fortøye hornbladet der hvor du vil ha de.

En annen sak er jo at Malawier ofte setter pris på ikke for sterk belysning, det er gjerne da de tør å by på de fineste fargene sine.....
Inaktiv bruker
Takk
Kommer ikke til å ha så sterk beslysning i mitt kar heller 160 w på 1000 liter, er ikke særlig mye, men kommer garantert til å ha hornblad og vallisneria. Kanskje også anubias. Da gjenstår det bare å få fraktet karet hjem på onsdag 02.02 uten skader og så sette inn moduler, dekorere .....
litt misfortåelse der ja jeg trodde du henviste til et helt nytt akvarium fra en forhandler men takk for bryet alikevell
Tilfeldig bekjentskap
© Mette F
Reklame for plussmedlemskap