Forskjell på posthornsnegl og eplesnegl??

Sitter vurderer snegler i ett av karene mine, men klarer ikke å finne ut hvilken jeg vil ha...

Spørsmålet mitt er: hva er forskjellen på posthorn og eplesnegle?? Jeg har forstått det slik at eplesneglen legger egg over vannet, men gjør posthornsnglene også det?? ekkelt med klasene som henger der syns jeg

Håper masse på svar
Hei, den største forskjellen er jo utseende. Posthorn er jo en snegle som ser ut som et posthorn. Den blir ikke så stor , ca 2-3 cm i diameter. De legger egg under vann og kan plutselig bli mange. De er veldig avhengig av hardt vann for å holde skallet fint. De finns i mange farger, røde, rosa, blå, lilla og brune og om mulig enda flere.

Eplesnegler legger egg over vann og er da lettere å kontrollere så de ikke blir for mange. Det er bare å kaste eggklasene hvis man ikke vil ha flere. De blir 5-7 cm store og finns i mange farger. Gule, hvite, rosa, lilla, blå og grønne.....
Vet du hvordan de posthornene ser ut? Hvis ikke så finns det masse bilder av ulike snegler i sneglebasen her inne.
hei
ja vet hvordan de ser ut og har forelsket meg i posthornsneglen... liker at de ikke blir så store heller for er ikke kjempeglad i snegler...
men jeg har ikke så hardt vann så nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre...:/
Ja enig, jeg elsker posthornsneglene. Ja de er avhengig av Gh på minst 6, mine går i 12. De kan fort bli hvite i skallet hvis ikke vannet er hardt nok. De bør også ha en Ph på 7-7,5.
Hvilke vannverdier har du? Kan du evt justere det i forhold til hvilke fisker du har?
Jeg har ulike farger i alle mine kar og det er som små skinnende perler som henger i plantene.
Posthornsneglen kan fort ta overhånd da de formerer seg veldig i akvariet, og kan også begynne og spise opp plantene dine. Så hvis du ikke er overvettes begeistret for snegler, så velg eplesnegler. De blir riktignok større, men du kan lett kontrollere antallet ved å ganske enkelt fjerne den babymaisen de legger over vannflaten (der ser du den lett, den er tørr og bare å dra av). Snegler som formerer seg ved egg og gjemmer eggene under vann har en tendens til å formere seg litt ut av kontroll

Ellers har du jo masse fine andre snegler! Som sulawesi-snegler for eksempel. Heidi kaller dem bare kjærlig for "suller" De kan ha svart skall og knalloransje kropp. De føder en levende unge med halvannen måneds mellomrom eller så, hvis jeg ikke husker feil. Det er sakte, og lett å kontrollere Spiser grøntfôr og alger som eplesneglene gjør. Anbefaler deg egentlig den som startsnegle, hvis du ikke er fan av hurtigformerende snegler som blir for store.
Suller...:)
artig navn på snegl du kanskje jeg skulle sett litt på de i basen da? trenger liksom ikke overflod av snegler heller tusen takk for svar!!
Sulawesi
var inne å kikka i basen nå og der står det av "suller" trenger gH fra 10 og oppover...
pH-en min ligger ganske stabilt på 7,5 uten at jeg trenger gjøre noe med det...(deilig)!

har kun guppy, platy og molly i mine kar da dette er fisker bare jeg forguder!
har også ancistrus og disse spiser og koser seg...

gH ligger på 5.
kanskje litt lite for levendefødere siden de helst skal ha gH 9-19, men de klarer seg bra...
hva kan jeg gjøre for å få vannet hardere? enkelt og billig??

P.s. likte sullene
Jeg har aldri opplevd at posthorn spiser planter. Har de i alle kar og har ikke sett antydning heller. Men de kan fort bli mange og dødeligheten på de er høy.
Suller er veldig hardføre og blir ikke så fort mange. De er kjempekoselige snegler...så nusselige vettu at du får lyst til å susse på de.
Du kan jo fint ha Gh på 10 med de fiskene der. Jeg har også, guppy, molly pg platy sammen med mine snegler nettopp pga at de tåler høye verdier. For å få vannet hardere kan du tilsette GH/TH+ i vannet. Ikke GH salt for det inneholder klorider som ikke snegler er så veldig glad i. Dette får man kjøpt i dyrebutikk.
ok! da er det bare å få tak i GH/TH+... burde vel være en smal sak i grunn
regner med det står bruksanvisning på boksen/flaska spennende å se hvordan dette tar i vei!

tusen takk for tips og råd! så var det bare å få tak i "suller"
Lene Byholt
ok! da er det bare å få tak i GH/TH+...:) burde vel være en smal sak i grunn:)


Du kan få kjøpt gh tabletter og gh + pulver. Jeg har sistnevnte boks, og har hatt den i årevis.
ok tusen takk! da skal jeg kjøpe en sånn
mona o
[QUOTE=Lene Byholt]ok! da er det bare å få tak i GH/TH+...:) burde vel være en smal sak i grunn:)


Du kan få kjøpt gh tabletter og gh + pulver. Jeg har sistnevnte boks, og har hatt den i årevis.
Er den Gh+ ikke vanlig Gh salt? Se på den om det står at den inneholder klorider. Jeg fikk det tipset selv , fra hvem husker jeg ikke, at GH+ ikke burde brukes pga at det inneholder klorider. Mulig at GH+ og Gh salt er to forskjellige ting.
Gh tabletter har jeg ikke hørt om før. Hvor får man tak i det, Webzo? Det hørtes veldig lettvint ut. Anbefaler GH/TH+ for å være sikker.
Gh+
jeg var inne på linken til gh+ og gh tabletter ...(webzoo) og så ut som om gh+ = gh salt, men vet ikke...

må se litt hva som blir enklest i praksis
Skyter inn et lite spm her jeg, håper det er greit
Må suller ha sand eller klarer de seg på grus også?
Suller klarer seg fint på grus.
Graver suller seg ned eller er de mest over sanda? Lurer på om det kunne vært greit å hatt noen få sandsnegler for å få lufta bunnlaget... Går det om jeg har bunnlagsnæring?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap