Lus? 1-2mm lange, kryper rundt på scalarene.

Vet noen hva dette er for skapninger?

De er 1-2mm lange. Hvite/lyse. De kryper rundt på huden til fiskene. Ser fiskene plages litt med dette, og det må jo være irreterende.

Hvordan blir man kvitt dette? Har prøvd "esa2000" og "esa exit" For små til å plukke med pinsett.
Jeg tror du må ta noen skarpe bilder av fiskene og laste opp hit.
Her er bilder av krypa. Likner på Nakensnegler. Skulle hatt noen pusserfisk eller reker som i saltvann Kan se de kyper omtrent som "kålom"
Wow, det der var sært. Kan det være planarier eller en annen type flatormer kanskje?

Har du småfisk i karet? De ser jo ut til å være så store at f.eks. neontetra kanskje ville satt dem til livs?
Ja jeg har en stim kardinaltetra. De spiser dem ikke. Scalarene plukker litt på hverandre, men tylig ikk nokk. Har også "kryp" på ildhalen og andre fisk. Noen tanker om hvordan en kan bli kvitt "bugsa"? Savner pusserekene i saltvannet, men trur ikke de trives hvis jeg flytter dem over.hehe
Bare en løs ide: Du kan gi en av skalarene et saltbad og se om det hjelper. Hvis det hjelper, kan du salte hele akvariet med så sterk dose som fiskene tåler (1-4 promille? alt etter hvilke fisk du har) og se om det tar knekken på dem?

Men det kan hende at det finnes mye bedre måter å gjøre det på. Jeg må innrømme at jeg ikke har peiling på disse krypa dine, så dette er bare brainstorming fra min side. :P
Takker for hjelpen.
Hadde håpet å slippe salt, men må det til så Jeg er mest inn i saltvann, så dette er litt nytt for meg. 15 år siden ferskvann sist.
Noen ideer om hva dette er?
Dette er tatt fra artikelen om sykdom , kan det være dette ?

Karpelus:
Karpelus (argulus foliaceus) er relativt uvanlig i akvarier, men finnes fra tid til annen.
Parasitten er 3-9mm stor, og kan henge på hele fiskens kropp. Men ett yndet område er nær ryggfinnen. Farge på parasitten er enten gråaktig eller glassklar. Angrepne fisk klør voldsomt, samtidig som dem får en voldsom rykkvis svømming.

Parasitten kan fjernes med pinsett. Legg da fisken på et vått håndklede, og fjern parasittene en etter en. La fisken gå i rent vann etter dette, for å hindre sekundære infeksjoner. Les gjerne om sopp også, dette infiserer lett sårene etter lusa.

Uff , det er kjedelig med syk fisk . i hvertfall om man føler ingenting hjelper.
Du får ha lykke til og håper fisken klarer seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap