Discusen min ligger bare på bakken er de normalt trenger svar fort!
Postet 22.01.11 kl 12:04
Postet 22.01.11 kl 12:09
Postet 22.01.11 kl 13:00
Endret: 23.01.11 kl 16:43
Postet 22.01.11 kl 13:33
Ser du har laget enda en diskus tråd. Har du mange diskus nå og hvor stort er karet?Forstsatt snakk om 110l? Hvor mange diskus har du mistet? Vet ikke hva som er galt, men om du har diskus som dør eller bare er helt slappe, da er det noe galt. Har du målt vannet ditt? Kan det være noe i pumpa som gjør at vannverdiene ikke er helt bra? Vanskelig å si, men hadde jeg vært deg ville jeg vurdert å sluttet med diskus. Om de bare dør ifra deg så blir det etterhvert en dyr hobby.
Postet 22.01.11 kl 13:40
Postet 22.01.11 kl 13:51
Postet 22.01.11 kl 13:54
Postet 22.01.11 kl 15:00
Du hadde noe av de samme problemene forrige tråd du satte i gang også.
Det er ikke helt enkelt å følge hva du gjør men det synes tydlig å ha noe å gjøre med aklimatiseringen av discus'n.
Oppførselen på discus'n er tydlig fisk som ikke trives. Du sier du har sjekket vannkvalitet, nitrit, nitrat - hva men Ph og temperatur. Dersom den slippes rask opp i et akvarie fra en nedkjølt pose til en temp. på +/- 29 grader vil du kunne få denne reaksjonen. Du må bruke veldig god tid på å la posen ligge i akvariet min 30-60 minutter etter transport (avhengig av hvor lenge og mye vannet er blitt nedkjølt). Deretter tar du litt vann fra akvariet over i posen - dette gjentas flere ganger før de slippes fri.
Vannskift som foreslås av Discusheaven er bra men unngå å skift så mye vann at du får et stort temperatur fall dersom du benytter kun kaldvann fra springen, maks temperatur fall 3-4 grader. Eller for mye lunket vann av gammel varmtvannsbereder da den kan avgi endel avfallstoffer som fisken ikke trives med.
Lykke til - starten kan ofte være tøff men det blir fort bedre med enkle grep...
Det er ikke helt enkelt å følge hva du gjør men det synes tydlig å ha noe å gjøre med aklimatiseringen av discus'n.
Oppførselen på discus'n er tydlig fisk som ikke trives. Du sier du har sjekket vannkvalitet, nitrit, nitrat - hva men Ph og temperatur. Dersom den slippes rask opp i et akvarie fra en nedkjølt pose til en temp. på +/- 29 grader vil du kunne få denne reaksjonen. Du må bruke veldig god tid på å la posen ligge i akvariet min 30-60 minutter etter transport (avhengig av hvor lenge og mye vannet er blitt nedkjølt). Deretter tar du litt vann fra akvariet over i posen - dette gjentas flere ganger før de slippes fri.
Vannskift som foreslås av Discusheaven er bra men unngå å skift så mye vann at du får et stort temperatur fall dersom du benytter kun kaldvann fra springen, maks temperatur fall 3-4 grader. Eller for mye lunket vann av gammel varmtvannsbereder da den kan avgi endel avfallstoffer som fisken ikke trives med.
Lykke til - starten kan ofte være tøff men det blir fort bedre med enkle grep...
Postet 22.01.11 kl 15:08
Endret: 22.01.11 kl 15:14
Nitritt skal være på NULL komma NULL, NULL, NULL,NULL.
Har du ikke måleutstyr så skaff deg det fort. Det burde være pålagt før alle akvarister å ha slikt utstyr.
Skal jeg være helt ærlig så syns jeg du skal kutte ut discusene. Det ser jo ikke ut som du har rett vannverdi, eller helt vet hva du gjør.!!
Dette er andre tråden på ca 1uke der du har problemer med discus.
Hva med å hører på di som er erfarne i faget.
Jeg syns det rett å slett er helt trasig å høre om discusene som bare dør med en gang.
Ja jeg vet jeg er krass nå. Men noe må si det.
Få et mere stabilt å fungerende kar. Med rette verdier før discus.
takk før meg!
Har du ikke måleutstyr så skaff deg det fort. Det burde være pålagt før alle akvarister å ha slikt utstyr.
Skal jeg være helt ærlig så syns jeg du skal kutte ut discusene. Det ser jo ikke ut som du har rett vannverdi, eller helt vet hva du gjør.!!
Dette er andre tråden på ca 1uke der du har problemer med discus.
Hva med å hører på di som er erfarne i faget.
Jeg syns det rett å slett er helt trasig å høre om discusene som bare dør med en gang.
Ja jeg vet jeg er krass nå. Men noe må si det.
Få et mere stabilt å fungerende kar. Med rette verdier før discus.
takk før meg!
Postet 22.01.11 kl 15:18
Redd for at jeg nesten må si meg enig. Les MYE mer om diskus og hva som kreves, det er nesten sånn at du da kan bli skremt. Så leser du litt mer, og litt til SÅ kan du vurdere det på nytt. Ser du har holdt en del levende fødere opp igjen tiden, det er IKKE det samme som diskus altså! Du går fra ene enden av skalaen til den stikk motsatte.
Postet 22.01.11 kl 17:42
Endret: 23.01.11 kl 16:41
Dette ventet jeg faktisk bare på. Du gikk i mot alle råd du fikk fra folk som kan mye om diskus, og skaffet deg ny likevel, til tross for at de forrige døde med en gang.
Hvor mange diskus skal daue før du har skjønt at det kreves litt mer enn å kjøpe dem og hive dem oppi et hvilket som helst akvarium?
Hvor mange diskus skal daue før du har skjønt at det kreves litt mer enn å kjøpe dem og hive dem oppi et hvilket som helst akvarium?
Postet 22.01.11 kl 17:50
Postet 22.01.11 kl 18:00
Hva slags filter har du i akvariet ditt?
Er det mye annen fisk der?
Som ny med discus ville jeg enten hatt et helt tomt kar (uten andre fisk og innredning - da kan du forsøke et kar på str med ditt - dog med overfiltrering og særdeles gode rutiner) eller et større kar med store, gode utvendige filtere - da er det absolutt enklest å lykkes. Ingenting magisk ved å holde discus, men noen forutsetninger må være tilstede.
Se også etter discus fra private, ikke kjøp discus i den lokale zoobutikken, det blir det sjeldent greie på.
Er det mye annen fisk der?
Som ny med discus ville jeg enten hatt et helt tomt kar (uten andre fisk og innredning - da kan du forsøke et kar på str med ditt - dog med overfiltrering og særdeles gode rutiner) eller et større kar med store, gode utvendige filtere - da er det absolutt enklest å lykkes. Ingenting magisk ved å holde discus, men noen forutsetninger må være tilstede.
Se også etter discus fra private, ikke kjøp discus i den lokale zoobutikken, det blir det sjeldent greie på.
Postet 22.01.11 kl 18:09
Per Kristian; du sier at du kjøpte deg en ny discus i dag. Men kan du ikke bare innse det; du kan ikke kjøpe discus til å ha i et 110 liters akvarium! Det går ikke! De trenger mye bedre plass enn det. Forstår du ikke det? Hvis du vil ha hjelp, må du tåle å få ordentlige svar fra de mer erfarne! Det er ganske sikkert noe feil med vannverdiene dine også.
Hvis du hører på oss nå, og vil gjøre det riktige; ikke hold discus i ditt lille akvarium! De vil ikke trives der, for de blir store, nemlig. Ikke kjøp flere, og prøv å kvitte deg med de du har fra før for å gjøre saken grei. Tenk på det som skal leve i akvariet ditt også!
Hvis du hører på oss nå, og vil gjøre det riktige; ikke hold discus i ditt lille akvarium! De vil ikke trives der, for de blir store, nemlig. Ikke kjøp flere, og prøv å kvitte deg med de du har fra før for å gjøre saken grei. Tenk på det som skal leve i akvariet ditt også!
Postet 22.01.11 kl 18:15
du fikk den discusen som erstatning for di to som døde ikkesant? Enten den discusen eller ingenting? Forståelig at du da tok imot fisken men vil si meg enig at karret er litt lite. Men får prøve å gjøre det beste ut av det. Du kan jo se dg om etter et brukt karr som er litt større? Vel uansett ville jg tatt et vannbytte. Kan ikke skade men ikke så stor temperatur forskjell fra karet. Lykke til.
Postet 22.01.11 kl 20:41
Skjønner jo at du vil prøve, i din forrige tråd fikk du jo beskjed om at "joda, de går fint i 110liter". Ja, for erfarne Diskusholdere kan det nok gå, disse opererer med kraftige filtre, gode rutiner på vannbytter, og kan ofte avgjøre om vannverdiene er rette bare ved å se på oppførselen til fisken.
For å vri svaret litt annerledes; JA, du KAN ha Diskus i en 110liter. Det er ingenting fysisk som hindrer deg å putte en Diskus oppi karet. Men det kommer ikke til å bli lett å holde de i live der. Det er mye lettere å holde de i live og i fysisk god form i større kar.
For å vri svaret litt annerledes; JA, du KAN ha Diskus i en 110liter. Det er ingenting fysisk som hindrer deg å putte en Diskus oppi karet. Men det kommer ikke til å bli lett å holde de i live der. Det er mye lettere å holde de i live og i fysisk god form i større kar.
Postet 22.01.11 kl 22:56
Postet 23.01.11 kl 00:25
Postet 23.01.11 kl 00:43
Endret: 23.01.11 kl 16:42
per kristian lundstadSom sagt alle sammen så sa butikkmannen at enten så fikk jeg den fisken ellers fikk jeg ingen ting så jeg kunne ikke bare ta pengene i stedet for fiskenog siden den andre discusen hadde klart seg i over en uke nå så tenkte jeg at jeg vertfall kunne prøve
Du har krav på enten pengene tilbake eller en tilgodelapp..
Det står i kjøpsloven...å den lik enten det er snakk om fisk eller kjøleskap.
Så det er bare å gå inn på lovdata å hente ut info å slenge på disken til han.
Postet 23.01.11 kl 01:01