- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Dag-Josteins Tanganyikaverden
Dag-Josteins Tanganyikaverden
Da er jeg godt i gang med å bygge om mine akvarier fra saltvann til ferskvann. Kommer til å kjøre 100% med Tanganyika fremover. Noe jeg har holdt på med i minst 10 år før jeg satte i gang med saltvann. Tilbake til røttene med andre ord. Gjør dette da jeg har en jobb som gjør at jeg er borte fra hjemmet lenge om gangen, og derfor bygger jeg helautomatiske vannbyttesystemer med akvarier hvor det eneste som trengs å følges opp er foring. Og her har jeg ei fantastisk kone og noen flinke unger til å hjelpe meg.
Tidligere har jeg drettet opp Cyphotilapia Gibberosa Kitumba Blue Zaire, en rekke Tropheuser, Enanthiopus Melanogenis, E. Kilesa, hesteneser, featherfins og selvsagt en rekke sneglehuslekere og Julidochromis-typer. Dette ønsker jeg å fortsette med. I mitt 2200 liter blir det hovedsaklig sandlekere og fjærfisk, mens i 3000 literen blir det et rent rovfiskakvariun fra Tanganyika.
Tidligere har jeg drettet opp Cyphotilapia Gibberosa Kitumba Blue Zaire, en rekke Tropheuser, Enanthiopus Melanogenis, E. Kilesa, hesteneser, featherfins og selvsagt en rekke sneglehuslekere og Julidochromis-typer. Dette ønsker jeg å fortsette med. I mitt 2200 liter blir det hovedsaklig sandlekere og fjærfisk, mens i 3000 literen blir det et rent rovfiskakvariun fra Tanganyika.
Postet 23.01.11 kl 01:17
Endret: 23.01.11 kl 01:26
Postet 23.01.11 kl 02:35
Postet 23.01.11 kl 04:43
Automatisk vannbytte er egentlig latterlig enkelt. Jeg har koblet en magnetventil til kaldtvannskran på bakrommet. Med en helt vanlig timer, som er innstilt på 15 min hver dag, dvs at magnetventilen står på i et kvarter hverdag og leverer friskt vann like lenge. Fra magnetventilen går det en hardplastslange som går direkte til akvariet. I akvariet vil det så renne over, og her har jeg boret to gjennomføringer (den ène er backup hvis den andre går tett), og disse har avløp helt i overflaten. Fra disse går det flexislanger rett i sluket, slik at det "gamle" vannet er en saga blott.
Kommer med bilder av dette ved høve
Kommer med bilder av dette ved høve
Postet 23.01.11 kl 13:36
Postet 23.01.11 kl 14:21
Postet 23.01.11 kl 21:27
Postet 23.01.11 kl 21:32
Inaktiv bruker
Heisann
Da har du en mulig kjøper av fisk i meg
Postet 23.01.11 kl 21:48
Postet 23.01.11 kl 23:02
Postet 24.01.11 kl 18:40
Postet 24.01.11 kl 21:08
Ja, da er lommeboka betydelig slankere!
Kom i går hjem med grupper av følgende:
Gnathochromis permaxillaris
Cyprichromis leptosoma jumbo sp Kitumba
Cyprichromis leptosoma jumbo sp kekese
Benthochromis tricoti Kambwimba
Cyathopharynx foae
Neolamprologus mustax
Greenwoodochromis bellcrossi
Reganochromis callirus
Triglachromis otostigma
Lamprichtys tanganicanus
Haplotaxodon microlepsis
Lamprologus melagris
Limnochromis staneri
Neolamprologus daffodil
Neolamprologus lelupi, ekstremt farget
Tropheus Bulu Point
Xenotilapia papilio
Fra før:
Boulengerochromis microlepsis
Enantiopus sp. Kilesa
Lepiiolamprologus kendalli
Kom i går hjem med grupper av følgende:
Gnathochromis permaxillaris
Cyprichromis leptosoma jumbo sp Kitumba
Cyprichromis leptosoma jumbo sp kekese
Benthochromis tricoti Kambwimba
Cyathopharynx foae
Neolamprologus mustax
Greenwoodochromis bellcrossi
Reganochromis callirus
Triglachromis otostigma
Lamprichtys tanganicanus
Haplotaxodon microlepsis
Lamprologus melagris
Limnochromis staneri
Neolamprologus daffodil
Neolamprologus lelupi, ekstremt farget
Tropheus Bulu Point
Xenotilapia papilio
Fra før:
Boulengerochromis microlepsis
Enantiopus sp. Kilesa
Lepiiolamprologus kendalli
Postet 19.02.11 kl 11:12
Postet 19.02.11 kl 11:19
Postet 19.02.11 kl 11:24
Postet 19.02.11 kl 16:34
Nils VollstadHadde ikke fått med meg at du hadde lagt ned saltvannskarret ditt. Må jo innrømme at det var meget vakkert, og litt trist at det er borte. Men på den andre siden er det jo gøy med Tanganyika også. Hvordan holder du oppe pH'en med automatisk vannbytte?
Hei Nils.Takk skal du ha
Vannet her i Tomter har en PH på over 8, så den saken er enkel. Heldig der. I tillegg bufrer jeg me en neve bicarbonat en gang eller to i uken.
Postet 19.02.11 kl 19:13
Spennende
hei. Dette her er veldig spennende å følge med på
hva er status på karet nå for tiden ?? er alltid gøy med litt bilder også :P gleder meg til å se karet ferdig.
hilsen Adrian
hva er status på karet nå for tiden ?? er alltid gøy med litt bilder også :P gleder meg til å se karet ferdig.
hilsen Adrian
Postet 21.02.11 kl 11:19
Postet 25.02.11 kl 21:08
Postet 25.02.11 kl 21:11
Endret: 25.02.11 kl 21:30
Postet 25.02.11 kl 21:13
Endret: 25.02.11 kl 21:29