Hvilke ciklider i 230 liters kar

Jeg har veldig lyst til å selge all fisken i karet mitt ( unntat palettene ) og putte inne noen små og litt større rolige, men spennende ciklider. Jeg har allerede 2 palettciklider ( en jente og en gutt ) ca 5 cm lange og 2 sommerfuglciklider ( tror det er jente og gutt ).

Av andre fisker ønsker jeg:

1. Løvehodeciklide

2. delfinciklide (cyrtocara ) den blå

3. delfinciklide ( krobia )

4. gul dvergciklide

5. scalare

6. Noe gurami

7. thomasiciklide

8. sommerfuglciklide

9. palettciklide

Noen som vet om noen av disse kan gå sammen ( den blå delfinen er jo egentlig litt for stor ).

Håper noen svarer!

( PS: karet er et cayman og filteret er også det og hvis noen vet om noen fine guramier jeg kan ha med dem blir jeg glad! )
Det høres ut som en veldig dårlig ide å putte flere lekspar med ciklider sammen med paletter. Men skal ikke si at det ikke går an, selvfølgelig. Regner med at du smeller på med gjemmesteder og tett beplantning så de ikke river hverandre i fillebiter.
Jeg kan jo goså selge palettene, de erikke så viktige for meg.
Bilder...

Jeg har ganske mange gjemmesteder,men noen er ikke med på bildet her. blir også flere i fremtiden og planlegger å kjøpe vasspest og noen andreflyteplanter og andre planter/mose
Den skalaren så ut som den har vært i en liten kamp med ett eller annet, finnene var ikke helt fine. Men uansett. Hva med ildbuk? Jeg har en liten forkjærlighet for dem. Fraråder deg sebraciklide hvertfall, de leker som bare juling og dermed har du maaaange av dem. Slik er vel palettene også, men de har jeg ikke personlig erfaring med.

Enbefales vel ikke med flere lekspar i en 230l. Det er ikke et så stort kar, men klart. Det kan gå bra. Bare litt dumt om fisk dør pga leking. Har hørt om flere skrekkeksempler, bl.a at hannen i paret ble drept av hunnen.
Tror du at jeg kan ha løvehodeciklide med ildbuk?

Scalaren ble litt banka da papegøyene la egg.
Tror du at blåøyd ciklide gå med Ildbuk?
Hei!
Jeg tror jeg ville nøyd meg med et ciklidepar, og satset på å ha noen andre typer fisk som eventuelt kan begrense tilveksten i akvariet. Får du et lekspar, så vil det jo bli mye yngel. Og med andre typer fisk, vil det kanskje bli mindre alvorlige krangler i akvariet ditt. Fisk som jager andre fisk til de dør kan være et trist syn...

Min erfaring er at når jeg begynner å få yngel, så begynner jeg å ønske at flest mulig skal vokse opp. Du kan mao gå fra å ha kun et par ciklider til å plutselig ha veldig mange, dog av samme art. Men det er artig det også.

I alle fall kan du godt bruke litt tid på å spekulere. Du kan godt starte med å redusere til palettciklider og sommerfuglciklider, og planlegge et evt reservekar/karantenekar. Kjekt med flere akvarier..
Ja, jeg synes jo at Ildbuk er veldig fine, men det er også Blåøyd ciklide. Jeg får sjekke hva moren min synes er finest.

( PS: dommerfuglciklidene er bare 2 cm lange )
Carl Jørgensen
Ja, jeg synes jo at Ildbuk er veldig fine, men det er også Blåøyd ciklide. Jeg får sjekke hva moren min synes er finest. ( PS: dommerfuglciklidene er bare 2 cm lange )

Jeg mente sommerfuglciklidene
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap