Gyllenbrunt vann. og ukjent l-??? fisk.

heisan. har startet opp igjen med akvarie etter 6 års fravær. merker det at jeg husker litt mindre om how the things work. så lurer på hvorfor vannet mitt er gyllenbrunt. har vasket sanden mange ganger før jeg hadde den oppi karet . lurer på om det kan være noe med røttene jeg har hatt oppi. 2 stk vanlig brune røtter fra dyrebutikken. vil dette forsvinne med tid eller må jeg begynne å skifte vann allerede i dag? :S

kjøpte og en fisk jeg er litt i tvil på hva heter vet det er en av de L-??? fiskene men hvilken vet jeg ikke den har hvit og svarte striper fra hodet til halespiss over hele kroppen. anyone know?

På forhånd takk for alle innslag
Det er sikkert røttene som gir fargen på vannet, ja. Det er ikke farlig for fisken, men det kan lønne seg å la røttene avfarge seg i en balje vann før du har dem i karet hvis du ikke synes det er pent.

For å identifisere mallen trenger vi bilder. Er mange svart/hvit-stripede maller der ute.
ok takk for svar. men vil det brune forsvinne eller får jeg bare begynne å skifte vann? er ikke særlig klar for det da jeg løp frem og tilbake med en 10 liters bøtte i hele går for å fylle mitt nye juwel rio 240L akvarie hehe. hadde samme problem for 6 år med røtter men da i ett 540L akvarie. tømte ut ca 50% av vannet for så å etterfylle det brunfargen forsvant da men er ikke særlig sugen på å begynne med det igjen. så er det eneste løsningen? eller går det over ved tid?
oleste
den har hvit og svarte striper fra hodet til halespiss over hele kroppen.



Stripet sjokolademalle Platydoras costatus?
Hei

Velkommen tilbake i hobbyen

Dette med at rota di farger av er ikke noe uvanlig nei.

Jeg har selv ei rot på rundt 3kg som ble kjøpt inn til det største akvariet mitt som jeg fikk i hus i fjor sommer.

jeg lot rota ligge en uke i varmt vann sånn at den verste fargen skulle trekke ut.

Satt så rota på plass i akvaret og det gikk fint en kort stund.
Så etter ca 3 uker i akvariet startet den og gi fra seg farge igjen og det gjør den enda etter et halvt år.

Vannet i akvaret blir ikke klart av seg selv etter at rota har sluppet farge.
Takk for svar
hei og takk for svar. ordna det med det brune vannet bra. bytta ut vannet ca 60L og flytta røttene mer kompakt. merka dette hjalp mye. og til den L-fisken så var det en L-027 jeg hadde fått grise billig ca 13cm og ga 140 kroner for den i butikken hva prisen normalt er vet jeg ikke.
Hei
Jeg slet med det samme for en stund tilbake plutselig ble vannet lysebrunt gulaktig,

Jeg hadde kun 1 rot oppi og 2 pynte gjenstander, bytte vann ganske ofte en stund uten att det hjalp så mye. Og jeg har hatt de gjenstander i karet før uten att det var noen problem, men det begynte etter en god stund.

Da fjernet jeg den innvendige pumpen og gikk til nyinnkjøp av en utvendig pumpe.

Nå har jeg en utvendig filter i min Juwel 180L som er til 6-700L og som tar 1200L i timen :P Og etter det har jeg ikke hatt det problemet lenger


MvH Afrim
Jeg er jo langt ifra noen ekspert, men jeg har skrubba rota mi godt med en neglebørste under rennende vann. Da forsvant mye skitt og farge. Etterpå la jeg den i en stor balje med vann i på badet. Skiftet vann med jevne mellomrom når jeg så vannet ble brunt. På 2-3 uker nå har jeg vel skrubba rota sikkert 4-5 ganger (og det kommer fortsatt farge ut), men vannet i baljen den ligger i begynner å bli mye klarere! En ting er sikkert: Det hjelper å skrubbe den og la den ligge en stund i balje der en skifter vann
Røtter...
Mitt tips er å koke rota! da for svinner mye av fargen!

jeg kokte min først en gang også lot jeg den ligge til den var knusktørr tvers igjennom også kokte jeg den enda en gang...

det løste hvertfall problemet for meg
Ville kjøpt inn en Fluval 4 eller 5 til akvariet ditt. Filtrering og vannkvaliteten blir mye bedre hvis du kjører begge pumpene sammen. Funger utmerket i mitt juwel 180L.
Det du trenger er en Peckoltia som spiser røtter det gjør også l-027(Panacue), de gnager mye på de og vannet blir klarere. Jeg har selv et Juwel rio 240l og slet med samme problem. Jeg har nå to stk. L-204, og mener det er de som gjør jobben med det brunevannet som jeg hadde i karet. Men må skrive at jeg har fire filtere. 2stk. innvendig og 2stk. utvendig alle på 1200 l/t hver, men disse kom etter. Når L-204 kom, ble vannet gradevis klarere. så kom filterene og Discus deretter

ps. De fleste Peckolita er nydelig fisk som kommer frem om dagen hvis de føler seg trygge, l-027 spiser røtter og dette er også en veldig finn fisk, men blir stor
prisen på en L-027 varierer fra størelse og sted, i mindere varianter kan di bli solgt som L-190 og andre Panaque. 13cm til 140 kr er utrolig billig og det var ikke et dårlig kjøp av deg

Didrik
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap