Rar oppførsel på ancistrus sp. "oppdrettsvariant"

I det siste har to av ancistrusene begynt og bevege seg svært lite, hunnen er i hulen og hannen suger på ei rot, og begge er der konstant og ser ikke ut til og bevege seg mye, HAnnen har vert på samme sted i nesten 2 dager og den har nesten ikke beveget seg. Hunnen er bare inni hulen og kommer ikke ut, ikke engang når jeg mater. Er de syke?, Den tredje ancistrusen er framme og svømmer rundt som alltid.
Kan dette ha noe med lek og gjøre? :P
Ingen som vet? unnskyld hvis jeg maser
Prøv å lys inn i hula og se om det henger egg i "taket" De er ganske store og lette å få øye på.
Nei det er ikke egg der, og er det ikke hannen som skal passe dem?
Kan nok hende at det er noe yngel på gang...
Det er hannen som passer på eggene, hvilken temperatur har du i akvariet? (fiskene blir mindre aktive viss temp. blir lavere enn de ønsker) Er ikke uvanlig at maller finner seg en yndlingsplass, sjekk evt. om natta om fiskene er fremme å spiser da.
Nå er det 27 grader der SKal sjekke ikveld
Bare vent å se, dersom du ikke har indikasjoner på at noe annet er galt.
Min gamle Ancistrus oppdretts sp var en aktiv krabat som gikk i et 90 liters akvarium og viste seg mye framme. Så endret atferden seg. Bortsett fra intenst forsvar av malletabletten mot sultne Mollyer, så holdt den seg i skjul. Det kunne gå dager mellom jeg så den, og jeg trodde den var alvorlig syk og visnet hen.

Det jeg tror skjer er at etterhvert som de blir større, så blir instinktet for å ha favorittplasser der de gjemmer seg sterkere. Og kanskje også behovet for å være mest aktiv om natta, i stedenfor om dagen da de er lettest å oppdage av andre som er sultne.

Jeg var gjennom flere runder med min Ancistrus, både når den var alene og etter at den fikk selskap. Nå danner den et lekspar med ei hue som jeg kjøpte i fjor høst, og hannen selv er nok 4 1/2 år nå. Så jeg ville ikke blitt altfor redd. Ser de hele og fine ut de gangene du ser de, så har de det nok fint.

Mine voksne ancistrus på ca to år er blitt mere sky og gjemmer seg mer i det siste. Ingenting galt med dem så jeg støtter teorien til Thankthefishtank.
Ja det er nok det da, Takk for alle svar!
Tilfeldig bekjentskap
© Cecilie Isaksen
Reklame for plussmedlemskap