Reol prosjekt i tre

Jeg tenkte å bygge meg en reol som skal romme 3 stk 85L el. lignende.Pga stramt budsjett har jeg tenkt å bygge denne i tre.Jeg lurer på om noen kan dele bilder/tegninger/linker/erfaringer av denne type reoler så jeg kan hente inspirasjon.På forhånd takk
Mulig du har sett denne men linker den uansett.
Plussmedlem
Antar du skal ha de i høyden?

Har du mål på kar...

Min i tre er laget for 3x105 + 2x325 + 3x105. Du vil da kunne lage din stort sett identisk med en av "endedelene" mine...
Har du bilder av din milo?kjøpte meg 3 kar i dag.112L målene er 80x35x40.Noen som har tips til hvor mye åpning jeg trenger fra toppen av karet opp til neste hylle?tenkte å sette meg ned å lage en skisse.Kjempe fint om noen har bilder og dele også
Plussmedlem
Skal prøve å få ut bilder her i løpet av kvelden jeg...

Mine kar er 75l x 35h x 40b
Jeg beregner da +1cm på lengde og bredde der de skal stå. Vil ikke ha for store glipper mellom kar og reol.

Avstand fra toppen av karet og opp til undersiden på avstiveren til neste hylle bør være ca 15cm for at det skal være lett å holde på i karet.

Jeg kan sikkert få til en kjapp tegning med mål etterhvert også.

Treverket jeg har brukt er 36x48 og 36x68. F.eks Coop Obs Bygg har disse rimelig... Jeg har ikke brukt vinkler på 105liter, kun forborret og skrudd med lange skruer.
Vil bare legge til et vennlig tips.
Bruk så høy avstand mellom hyllene som du kan med tanke på reolens totale høyde.
Ble gang på gang overrasket over hvor kronglete det er å komme til i en reol
om avstanden mellom karene er for lav!
Plantetang kan du omtrent glemme,
å fylle i sand må skje med små bokser av noe slag og ikke rett fra bøtta/sekken,
å fange fisk kan bli komplisert om høyden er for lav,
røtter kan til og med skape problemer om de er litt brede og sprikende...

Så jeg synes personlig at 15cm er for lite, ville gått for 30cm
selv om det kanskje ødelegger litt av estetikken i reolen.

Dette er altså ikke ment som noen form for kritikk,
det er bare noe man bør tenke over før man bygge reolen.

Har selv en reol hvor de to nederste karene har alt for lav klaring etter min mening.
Pga dette står de faktisk tomme,
tror ihvertfall et av dem ender opp som sump for reolen.
Tusen takk for gode råd begge toDet med klaring i forbindelse med røtter og sand osv hadde jeg ikke tenkt på må eg innrømme.Tror fint eg kan gå for en klaring på 25cm uten problemer med total høyde.

Ja bilder og skisser mottas med takk

Jeg lurer også på hvilke type lys dere bruker i reolene deres?Kan man kjøpe vanlige armaturer fra f.eks biltema/clasohlson osv?Tenker på en grei men økonomisk løsning.Blir vel hovedsaklig maller i disse karene så lyset er vel ikke det eg kommer til å legge mest i.

Kjenner at det klør litt nå så det blir nok en handle tur på Obs bygg i helgen ja
Er enig med Odd. Bruk så stor avstand mellom karene som mulig i forhold til takhøyde. Holder selv på med et prosjekt i kjelleren og har bygget det slik at jeg skal ha 2x160L i midten og 2x128L på hver sin side. Ytterst i endene vil jeg få plass til noen yngel kar... Jeg har satt min åpning til 20cm. Takhøyden er skarve 180cm

Legger ved noen bilder fra i dag
Steike så lekkert, LOFFA
Sånn en god murkjeller hadde jeg der jeg bodde før, svær og uinnredet.
Oi, oi, oi om jeg hadde bodd der idag!
Da skulle jeg bygd reoler, da

Hva slags dimensjoner har du brukt på reolen, og hvordan fester du
de liggende stokkene inn på de stående for at det skal bli solid nok?

Den der reolen med kar i variert størrelse frista bare så sinnsykt!
Odd Meyer Løgevik
Steike så lekkert, LOFFA :D Sånn en god murkjeller hadde jeg der jeg bodde før, svær og uinnredet. Oi, oi, oi om jeg hadde bodd der idag! Da skulle jeg bygd reoler, da ;-) Hva slags dimensjoner har du brukt på reolen, og hvordan fester du de liggende stokkene inn på de stående for at det skal bli solid nok? Den der reolen med kar i variert størrelse frista bare så sinnsykt!

Takk takk Odd.
Jeg har som reisverk/rammeverk kun brukt 2x2. Siden det er leka er det ikke alltid så lett å feste ting, men har nå fått det til sånn rimlig greit. Hovedstøtta blir stendrane fra gulv til tak, samt god/ekstra støtte på bjelkene som skal holde karene. Også en del støtter inn til veggen i bakkant for å få det stivere.

Om du vil kan du følle prosjektet mitt i min tråd: Leifs verden del 2.

Når jeg tenker på det så bygget jeg tidligere en reol for 3x85L, men har ikke tegninger eller mål på denne. (tidligere bosted) Det var der også lavere takhøyde enn normalt.

Legger ved noen bilder som jeg hentet fra tråden mins første del, Leifs verden.
Til inspirasjon.... om ønskelig
Dette var jo bare utrolig lekkert LeifGleder meg til å følge tråden din videre.Takker for masse inspirasjon.

Har tenkt litt og kommer til å bruke 48x98 til støtter og felle inn tverrgående 48x48 i denne om det var forståelig.Da vil vel all vekten komme i støttene og ned i bakken.

Plussmedlem
Tatt noen bilder her nå...

Bunnramme er i 36x48mm
Toppramme er i 36x48mm

Vertikalstendere er i 36x68mm, unntatt de 2 bakerste i "hjørnet" bak som er i 36x48mm

Front og bak i rammen som karene hviler på er 36x68mm, sidene er 36x48mm

Er det noe jeg har glemt, så bare spør....
Plussmedlem
Eneste stedene jeg har brukt vinkler er for å feste vertikalstendere til bunnramme, resten er forborret og skrudd med lange treskruer fra Biltema...

Målene på tegningen er til 105litere, 75l x 40b x 35h
Jeg beregner åpningen til 1 cm mer i lengde og bredde ca.

20cm fra bunnramme og opp til bunn av første ramme. 15cm fra toppen av karet og opp til bunnen av neste ramme. 20cm fra toppen av øverste kar og opp til underkant av toppramme. Totalhøyde blir da ca 202cm, hvis jeg ikke husker feil.

Altså - Bunnramme, ramme til kar, ramme til kar, ramme til kar, toppramme.

Man må ikke ha toppramme over øverste kar, jeg har det for å feste lys og kunne legge ting oppå...
Vil man ikke ha toppramme over øverste kar, fjerner man bare en høyde..

Altså - Bunnramme, ramme til kar, ramme til kar, toppramme.

Takker for tips og bilder milo

Fikk handlet meg materialer i går og det begynner å ligne noe nå.Gikk for 36x98 og 36x68 for å være på den sikre siden.

Legger ved noen bilder av framgangen.

Etter middag tenkte eg å pynte litt og finne fram malekosten.Skal også lage noen dører i kryssfiner etterhvert.
Plussmedlem
Se der se... Blir bra det der....

Skal se litt på neste prosjekt hva jeg gjør der. Hadde vært morro å gjort ting litt småfancy med skyvedører og sånn...
hmmm..der sa du noeHadde tenkt på topphengslede dører men skyvedører hørtes ikke dumt ut nei...dette må vi se nærmere på.

Må hive inn en bestilling hos webzoo etterhvert og.Tenkte eg skulla ha arcadia lysarmatur og lage meg hjørnefiltre av blåfilter.

Blir bra dette
Hvilken tykkelse bør eg bruke på isoporplatene under karene forresten??
milo
Se der se... Blir bra det der.... Skal se litt på neste prosjekt hva jeg gjør der. Hadde vært morro å gjort ting litt småfancy med skyvedører og sånn...

Noen av dere som vet hvor en får tak i slike lister og hva de koster pr meter/lengde?
Ser du bor i Vestfold.Mener jeg så slike hos Bauhaus på Liertoppen da jeg var der i sommer.Tror ikke det er mye de ikke har i den butikken.Prisen aner jeg ikke
Plussmedlem
Blåhjørner blir bra... Bruker selv 3cm matte i kar av den str der....

Jeg har 10mm isopor under, men tror kanskje jeg burde valgt 20mm...

Når det gjelder skyvedører så lurte jeg på å frese spor i treverket jeg. Og evnt legge plasslisse nedi sporet for å skjule den.
Tenkt på samme hvis jeg skal bygge inn sidene. Frese ut spor slik at jeg bare kan tre en tynn plate nedi før topprammen settes på...

Topphengslede dører kan være utrolig fint det, og du kommer til hele karet samtidig. Sett et par løsninger hvor de har brukt slike gassfjærer eller hva det heter, samme som på bakluker til biler, for at luken skal stå oppe...
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap