Vil man alltid ha lyst på mer og større???

Har sakte men sikkert klatret oppover nybegynnerstigen og fått HELT dilla...=) begynte med gullfiskebolle- så 110 l- så 300 l og nå tar min kjære mann nesten til tårene når jeg sier at jeg fant et på 700 l som bare var fantastisk fint!!!! Foreslo at vi kan ha 300 nede igangen, men da må 110 flytte på loftstuen (tror han har lyst å rive håret av seg he he)!
Må nok godsnakke en stund, for vi skulle egentlig vente med å få større enn 110 pga husbygging- meeeen...... akk har så lyst på!!! Vil man alltid ha lyst på mer og større liksom?
Tror nok det er slik det fungerer ja!

Helt til du har 700 liter vann på gulvet. Da kan det nok tippe begge veier
I alle fall når ein leser om alle dei fiskane og plantane som er mulig å ha.

Vi er jo heldig å kan sjå etter brukte akvarie her inne da.. Spare jo ein del på det
Hehe ja, men nei

Jeg ønsker meg større siden det ofte er hindringen for å holde den og den arten. Men når jeg driver med vannbytter og bærer bøtter fram og tilbake forbanner jeg 160-literen og sverger at jeg aldri skal kjøpe noe annet enn 60litere og mindre...

Men om jeg noen gang får eget hus OG klarer å lure gubben til å la meg ha eget akvarierom med sluk og kort vei til vannkranen så blir det nok bare større og større akvarier.
Har hørt at etter en stund går det over i flere små..
Først vil man ha større og større akvarier, noe som medfører flere akvarier. Deretter er det litt avhengig av hvilke fisker man ender opp med å like best. Dersom man får oppdrettsdilla, så er det flere kar - men i reol. Så du kan trøste din kjære med at det nødvendigvis ikke blir flere store akvarier, men kanskje mange små.. Om han synes det er bedre.

Trikset er vel å la seg begeistre av små fisk. Om man ikke har veldig god plass.

Argumentet mot små artsakvarier er jo at i større selskapskar får "naturen gå sin gang". Har nettopp overført ancistrusyngel til trygge omgivelser igjen. Under vannbytte i 430 så oppdaget jeg at dvergacarahannen var inne i hula og tygde. Da ble jeg så bløt at jeg fjernet hele hula til et akvarium med små fisk. Bløthjertet... Dette medfører selvfølgelig flere fisk - og potensielt flere akvarier.

Hadde jeg holdt meg knallhard så hadde jeg ikke trengt flere akvarier....
Ser absolutt den med vannskifte da! blir jo mye mer enn med 300 l, men d løste med en slange gjennom stuen og inn til kjøkkenvasken- eneste minuset med det er at man må være to stykker for å få jobben gjort.

Og ja, det er utrolig mye fantastisk flotte fisk og planter man kan slå seg løs med. Akkurat det må jeg komme litt tilbake til hvis (les når) jeg får overtalt nestsjefen.=)

Vet ikke hvor mye fisk man kan ha i et så stort kar, har lyst å prøve å få opp str på elefantfiskene jeg har, og tilpasse kommende fisketyper etter de.
Har veldig lyst og å begi meg inn i den fantastiske L malle verdenen- men må lese og lære meg mer om den type fisk, har som kanskje sagt en malle som jeg må få tatt bilde av og identifisert her inne!

Jeg må si jeg er kjempeglad jeg fant denne siden- har lært utrolig masse!!!!=))



Ja og nei?
Jeg er nesten der. Men samtidig er det veldig viktig for meg at akvarie(ne) er en pen del av interiøret i leiligheta. Derfor begrenser det seg selv. For mye blir ikke pent. Nå har jeg bare et 180 liters, men venter på å få en liten fluval edge også. Og kanskje jeg på lang sikt får meg et (med stillegående pumpe) på soverommet. For meg er ikke store reoler med masse småkar noe ønske. Jeg er ikke interessert i å ha et eget rom med akvarier, men jeg vil ha akvarier som en (veldig spennende) del av pynten i leiligheta. Men hadde jeg hatt en større leilighet/hus ville jeg nok hatt et større akvarie ja! Litersyken er en like farlig og snikende sykdom som to-fot-syken er for båteiere :P Jeg syns innredning av akvariet er utrolig moro! Og et stort kar ville helt klart ha gitt flere muligheter her.
Spørsmålet ditt kan vel deles med flere nye spørsmål.
T.ek hva er hensikten/formålet med fisk og akvarie for deg? Er hensikten at det skal være en pryd/pyntegjenstand? Ja da ville jeg gått for en 500L eller en 720L fra akvastabil. Jeg har vært der.... også.

Tenker du på å drette fisk, som meg, er et stort kar med mange typer fisk, etter min mening lite egnet til det. Jeg har gått hovedsaklig over til mindre kar, dvs 160Litere og 128Litere. Oppdrett av mellomstore fisk går greit i denne str, men om en ønsker mindre fisk, kan en dele av en 160L til to deler.

Vannbøtter? Hvorfor ikke bruke hageslange? Skulle jeg brukt bøtter til vannbytter her, ville hele lørdagen forsvunnet, hehe.

Hadde jeg hatt råd og plass i stua hadde det stått en 500/720L her også igjen

Legger ved et par bilder som begynner å bli gamle, samt et at av reolprosjektet jeg nå holder på med i kjellern min her. "akvariekjellern"

Reolen på bilde 2 er egenlaget, det samme er prosjektet i kjelleren
Med flere kar blir det mer arbeid og da kan man lettere gå lei. Sikkert noen som opplever dette.
Henrik Antoine
Med flere kar blir det mer arbeid og da kan man lettere gå lei. Sikkert noen som opplever dette.



Om en tenker på vannbytter og alt rundt denne hobbyen som "arbeid", og synes det er et "slit"ja da har en etter min mening funnet feil hobby. Å bytte vann skal være en glede en har, for at en vet fiskene har det bra. At fiskene får en så god tilværelse som overhode mulig. Den dagen du slamsuger med et ork i hodet, for at fiskene ikke skal "tråkke i sin egen skit", er det på tide å slutte. Den dagen du plutselig er tom for for, å må gå til butikken, ved 25 grader minus, føler dette også som et ork, da er det også på tide å gi seg.

Å ha dyr innebærer en del ansvar, samme hva type dyr en måtte ha. Det gjelder for alle dyreeiere å legge forholdene til rette slik at disse dyrene trives. Om en innerst inne vet en ikke vil klare dette, bør en finne seg en annen hobby.

Selv har jeg de siste årene hatt oppe mellom 10 og 20 kar på fast basis. Vannbytter, slamsuging, foring og alt som hører med til denne hobbyen er for meg ikke arbeid, men pur glede.

Dette var ikke ment ovenfor deg, Henrik Antoine. Men en tankevekker for de som ser på hobbyen som "arbeid".
Jeg er uenig i at man alltid skal slamsuge med et smil om munnen. Det trenger ikke å bety at det er på tide å skrote akvariet. Folk kan se på det som et ork, men tenke at de positive sidene ved hobbyen overgår de små negative sider som måtte finnes. Derfor velger man å fortsette.

Dette har ingenting med ansvar og det å legge ting til rette for at fiskene trives å gjøre. Det burde man selvfølgelig være forpliktet til å sørge for så lenge man ønsker å beskjeftige seg med hobbyen. Det å på forhånd kunne forutse om man kan mestre å ha akvarium i 5 år frem i tid eller ikke er intet krav for å kunne starte. Etter flere år på et tidspunkt i livet ditt er kanskje ikke hobbyen en kilde til glede lenger. De fleste kommer til å gå trett og tømme karene en eller annen gang. Det betyr ikke at man spyler fisken ned i toalettet.
mer,mer,mer:p blir man bitt av litersyken så kan man ende opp med null møbler og masse karr. Jeg begynte i det små, en 100 liter. Så fant jeg akvarforum.... Å litersyken var et faktum. Nå sitter jeg her med 10 karr fra 60 til 450 liter i stua. Eneste møbla som står igjen er sofa, stuebord, en liten vidio hylle og tvn. Di 3 andre veggene er opptatt til vanntanker. For me er det ikke et inventar som må passe inn. Jeg bare elsker fisk:p så stua mi vinner aldri no intreør konkuranse:p men det blåser jeg i. Bare jeg kan ha fisk rundt meg på alle kanter.
Litersyken blir etterhvert en diagnose..
Her har litersyken tatt helt av ... fra 40 til 80 til 112 til 180 til 200 til 540......
Det er tryggest å gå sakte men sikkert oppover .. hehehheheh.

Nå er jeg på det stadiet at selv om jeg syns det ser veldig flott ut med 700liter eller 1500 liter eller mer. Så b.l.a en med 5000 liter som dykket med dykkedrakt i akvariet med fisk ... Hvem trenger å reise på ferie da? ;oP Men jeg har verken plass eller tid med noe så stort.


Kunne tenke meg 2 akvarier på rundt 350 liter. Med bord.
Og heller selge noen av de minste . Borsett fra 40 literen som har blitt snegle kar. :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Silje
Reklame for plussmedlemskap