5 rødbukpiraya som har kastet opp igjen kyllingfileten de fikk i går, og har fått veldig hovne underlepper.

Noen som vet hva dette kan skyldes?

De fikk kyllingfilet i går kveld, og da jeg våknet i morges, var alt gulpet opp igjen. Pirayaene har fått skikkelige monster-underlepper, og ser egentlig ikke ut som de har det bra. Vann skiftes regelmessig, og vannverdiene er normale.

Jeg ser for øvrig at det har dukket opp en haug nye skapninger i akvariet i det siste. Noen som beveger seg som igler gjør (en "fot" i hver ende), samt noen som utseendemessig kan minne om tynne flatorm og er ca 2 cm lange. I tillegg blir det bare flere og flere snegler. Noen med spist skall og noen små runde. Jeg tar dem ut så snart jeg får øye på dem, men klarer aldri å vinne krigen.

Har det gått at skogen dette her nå? Har hatt akvariet siden beg.av september, og prøver så godt jeg kan å rengjøre det så ofte som mulig.
Plussmedlem
Kyllingfilet er nok ikke det beste du kan gi fiskene dine.
Tryggere å holde seg til fiskekjøtt.
Det holder også vannkvaliteten din bedre.

Markene i karet ditt kommer gjerne av overforing. Det er sannsynligvis planarier og nematoder.
tro det eller ei, pirayaer er ikke designet til å spise kjøtt, selv om de gjør det av og til i naturen, er de spesialsert til å spise fisk..
det at pirayer spiser feks fugl og annet animalsk kjøtt er oftest mangel på annen føde i tranger tider under tørkeperioder, hvor elver og mindre insjler tørker inn,og alt annet av fisk er spist opp,. da tyr pirayene til andre mat kilder,.

at leppene hovner opp er ofte tegn på dårlig vann og dårlig med oksygen etter foringen.-
skift vann!! og de vil bli fine igjen etter noen timer..
gi fisken din annet for, feks pellets som er egnet til store fisk,feks ciklide sticks og frossen for, som feks reker ol,.
du kan også gi dem kattemat(tørrfor)og til, men i små mengder.

ellers skal de ha fisk som hovedfor

Som flere har svart, bytt vann og fôr.
IKKE bruk kylling, kjøtt, hunde eller kattemat.
Mat med reker eller rå fisk.
Tusen takk for svar :-).
De får en variert diett av frossen fisk, oksehjerte en sjelden gang og litt erter og grønnsaker (de digger paprika). Som oftest pleier jeg å kjøpe frosne ørreter på Meny som jeg fileterer, kutter opp og fryser i posjonsbiter. Dette er perfekt, da det blir veldig lite (relativt, selvfølgelig) gris når de klarer å spise hele biter hver.

Leppene ser bedre ut nå etter vannskift i går og i dag .
Tilfeldig bekjentskap
© Odd Meyer Løgevik
Reklame for plussmedlemskap