Avlive/Døde Fisk..?

Ikke ett hyggelig tema,men det er nå bedre og vite hva man skal gjøre,hvis man blir sittendes med en Fisk som må avlives p.g.a sykdom eller andre plager og hva man gjør etterpå...
Har lest meg litt rundt og kommet og lurte på en av disse 2 metodene nedenfor,hvis jeg er så uheldig og må avlive en fisk:

1.-Koke vann og slippe fisken oppi.

2.-Uutte fisken i en pose med vann og legge den i fryseren.

Noen som har noen erfaringer med disse 2 metodene/andre tips til hvordan man skal avlive fisk?
Har lest at noen anbefaler bruk av en kniv eller og slå de mot noe hardt,men ingen av disse metodene er aktuelle for meg.
Kommer antageligvis til ikke og ha så altfor store fisk heller,så antageligvis blir det mest små/medium fisk her oss meg.

Også,hvordan blir du kvitt døde fisk?Jeg bodde på landet da jeg var mindre og døde dyr ble da begravd,men da jeg nå bor i leilighet nærme byen,så er ikke det noe jeg kan gjøre.Så,noen forslag til hva man gjør?
Har hørt om flere som bruker metoden med kokene vann for da dør de med engang. Og syns selv at det er en rask å smertefri måte å alive fisken på så lenge de ikke er for store.

Den med å putte de i en pose med vann å legge i fryseren har jeg lest at en del er imot for fisken dør ikke med en gang og lider før den dør :S

Men har ikke selv brukt noen av disse metodene selv. Men eg hadde valgt kokende vann og ikke den med fryseren.

Hadde en sebrafisk jeg måtte alive for litt sia og da brukte jeg kniv, gikk fort.
Leste at kniv ikke var tema, men er en fort måte å alive fisken på da syns jeg.

Veronica Karlsen
Har hørt om flere som bruker metoden med kokene vann for da dør de med engang. Og syns selv at det er en rask å smertefri måte å alive fisken på så lenge de ikke er for store. Den med å putte de i en pose med vann å legge i fryseren har jeg lest at en del er imot for fisken dør ikke med en gang og lider før den dør :S Men har ikke selv brukt noen av disse metodene selv. Men eg hadde valgt kokende vann og ikke den med fryseren. Hadde en sebrafisk jeg måtte alive for litt sia og da brukte jeg kniv, gikk fort. Leste at kniv ikke var tema, men er en fort måte å alive fisken på da syns jeg.

Er visst veldig stor uenighet mellom folk hva som er beste måten og avlive fisk på ja,selv heller jeg mest mot kokendes vann men har lest at folk mener at de da pines rett før de dør...
Kniv er ikke aktuelt for meg nei,har som sagt tenkt og ha små fisk og da er vel heller sjansen større for at jeg klarer og kutte meg enn fisken.
Har heller aldri vært noe glad i Kniver sånn generelt,bortsett fra som kjøkkenutstyr.
Vet ikke hvorfor,men jeg liker det bare rett og slett ikke. :/
Ja liker det ikke selv :/ men var den som virka kjappest av kokende vann og fryser. men alle har sine meninger ja

Ja om det er små fisk så er jo ikke kniv noe tema. Var så vidt jeg tørte ta kniven selv. sto mellom kokende vann og kniv men var redd fisken skulle leve litt i det kokende vannet så da ble det kniv, men liker ikke noen av metodene egentlig så da blir det å ta den som jeg syns virker fortest for fisken.
Liten fisk - mose hodet mellom fingrene
Stor fisk - knekke nakken
Kenbb
Liten fisk - mose hodet mellom fingrene


Hahaha..joa, sikkert effektivt, men det spørs om alle er hardcore at de fikser det

Men fint tema; jeg lurer egentlig på det samme. Har prøvd å helle kokende vann over og det var egentlig litt guffent, for fisken raste rundt i et sekund eller to før den døde (var en guppy, så den var ikke spes. stor heller..). Bløthjertede meg syntes egentlig det var litt fælt se. Meen, nå er det jo sånn at muskler og slikt har litt bevegelse igjen i seg sånn umiddelbart post mortem, så det kan godt være at stakkaren egentlig var død og dermed ikke led.

Ellers har jeg forsøkt å kakke dem i hodet med en saks (også da relativt små fisk) og det er jo veldig effektivt, men litt ekkelt for sarte sjeler det også. (Skjønner det egentlig ikke, for jeg klarer jo å slå ihjel 100X større fisk over båtripa! Henger ikke akkurat på greip..)

Så ja.. selv har jeg vel egentlig kommet til følgende metode: ha kokende vann i en beholder og slippe fisken oppi mens jeg ser en annen vei i et par sekunder..

Til slutt får fisken en våt begravelse i do, er jeg redd. (Dette må vel være greit så lenge fisken ikke er for stor?!)





Det er ikke lov å gjøre noen av de tingene trådstarter spør om, så da er det egentlig ikke noe å diskutere.
Kjøp nellik-olje på apotek eller helsekostbutikk. Denne bedøver fisken i små doser og avliver den i store. Enkelt og smertefritt siden den sovner inn. Jeg bruker nellikolje først og så kapper av hode for å være sikker. Mye enklere å avlive en fisk når den ikke spreller for livet.
Kine Kristine
Det er ikke lov å gjøre noen av de tingene trådstarter spør om, så da er det egentlig ikke noe å diskutere.


Jeg antar at du sikter til dyrevelferdsloven paragraf 12, der det heter at;

"Dyr som eies eller på annen måte holdes i menneskelig varetekt, skal bedøves før avliving. Bedøvingsmetoden skal gi bevissthetstap, og dyret skal være bevisstløst fra før avlivingen påbegynnes og til døden inntrer."

Greit nok. Men det står videre;

"Krav om bedøving før avliving gjelder ikke hvis dyret avlives med en metode som gir umiddelbart bevissthetstap. "

Så dermed blir det et spørsmål om hva selv man tror; mister fisken bevisstheten når den slippes i kokende vann (jeg tror det), eller gjør den ikke? Om det siste er tilfelle, ja, da må man bedøve.

Men å bruke nellikolje er vel å være på den sikre siden, og det er jo ikke alltid så dumt..



Husk å pakk med nellikolje når du skal på fisketur da
klarer så vidt å ta livet av en edderkopp uten å få dårlig samvittighet.Hehe
Tør ikke prøve kokene vann jeg så tar bare kniven å kapper av hodet også spyler jeg den også ned i do.
For det er vel lov å spyle den ned?
Har selv lest at å putte fisken i kokende vann gir den 7-8 SVÆRT pinefulle siste sekunder.. Det sies jo at om du putter en frosk i kokende vann vil den hoppe ut, men hvis du holder den i en kjele og øker temperaturen sakte vil den dø.. (Nå sier jeg ikke at du skal gjøre det med fisken, men poenget er at den vil nok ikke dø momentant i kokende vann..)

Selv bruker vi å avlive ved å skjære av fiskens hode, det gir den noen millisekunders smerte - men uansett bedre enn en eventuell smertefull sykdom.

Nellikolje er også en fin metode som ikke skal innebære noen smerte såvidt jeg vet, siden det brukes til å bedøve fisken, så kan du evt. tilsette mer nellikolje for å ta livet av den mens den sover.. Vil tro det er den mest humane måten både for fisken og deg
Har dessverre selv prøvd ut kokemetoden, men en liten microrasbora, og den sprellet i 2sek før den døde. Og gassen i fisken utvidet seg slik at fisken sprakk åpen. Hørtes ut som ei kaffekanne som hylte før den sprakk. Nå en microrasbora en veldig liten fisk, og det vil nok ta mer tid før en større fisk dør med kokemetoden.

Så nå har jeg nellikolje tilgjengelig slik at jeg kan bedøve/avlive fisken før jeg kapper av den hode. ikke bare for å bedøve den sin del, men også fordi det er lettere å holde rundt en bedøvd fisk, enne en sprellende en.
(Da jeg gikk biologi så brukte vi nellikolje for å bedøve fisk som skulle merkes og måles, slik at det ble lettere å håntere fisken.)

Det er forskjellige regler for avliving av dyr i naturen(jakt og fiske) kontra det å avlive husdyr som skal brukes til mat eller kjæledyr. Men minst mulig plager burde vi kunne ordne for alle disse typer dyr.



Har kun prøvd kokemetoden, den funket fint på fisk på størrelse med en guppy.

Kokte opp halvannen liter vann, hadde det oppi ei bøtte jeg bruker til akvariene, slapp fisken oppi fra en håv. Den så ut som om de døde med en gang.
Småfisk kan eg likegodt trampe på. Dør momentant
Herregud gi fisken til katta å ferdig med det................
Jeg mener å ha hørt et sted at man ikke skal kaste fisken i do, men i matsøppla.
Det har med at fisken, som evt var syk, til slutt havner i havet og kan bære med seg smitte til dyrelivet der...
Rutta89
Jeg mener å ha hørt et sted at man ikke skal kaste fisken i do, men i matsøppla. Det har med at fisken, som evt var syk, til slutt havner i havet og kan bære med seg smitte til dyrelivet der... :)

Ja,er skeptisk til og kaste døde fiks i doen selv så hvis de kunne taes sammen med Matsøpla så hadde det vært veldig greit.Noen andre som har erfaringer med det?
Plussmedlem
Døde fisk smitter ikke mere enn det akvarievannet vi skyller ned i sluket ved vannbytte. Vannet blir stort sett renset uansett.
Men jeg har aldri skjønt dette med fisk i do. Det er jo søppel. Jeg hiver aldri søppel og matrester i do. (Og med matrester mener jeg ikke det som går via
kroppen først )
Om man ikke har kompost er det bedre å kaste maten i dass, da blir det biogass.
Plussmedlem
Problemet med å kaste matrester i søpla er at det gjerne havner et annet sted før det kommer til renseanlegget.
Det er derfor kommunene sier: Ikke kast matrester i toalettet - kast i avfallet og Tøm ikke fett og matrester i vask og toalett.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D. Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap