Nybegynners 240 l

Hei, vi har et relativt ny oppstartet Juwel Rio 240 l. Etter å ha hatt et akvastabil 105 l en stund. Og har pr i dag, 2 stk sebra cik. 3 stk Ancistrus, 2 stk småe Golden, 1 stk Jack Dempsey ciklide, og 2 stk. Malawi av ukjent rase (Bilder kommer)
Kommer nok en sebra hunn og en golde hunn til..

Spørsmålet mitt er vel om hvor mange flere fisk dere anbefaler oss å sett i karet, og om noen har noen tips til hvilke ciklider/malawi kan passe ?
Spørs nok hvilken type akvarie du vil ha..
Disse fiskene kommer jo fra forskjellige verdensdeler og stiller forskjellige krav til vannkvalitet. Det anbefales at dersom man holder Malawi, så er det beste å sørge for at disse får hardt vann - med tilstrekkelig kalkstein og liknende.

Mellomamerikanske ciklider kan også ha litt hardt vann (sjekk i fiskebasen), men ikke like hardt vann som Malawi.

Jeg synes det høres ut som om du har nok fisker i akvariet, men at du bør overveie om du skal blande Malawi med andre ciklider, elller om du skal satse på rent Malawi. Hvis du går for Malawi kan det være et poeng å ha nok fisk, men helst flere fra samme art osv. Selv ville jeg nok holdt på Malawi. Synes det er fascinerende med munnrugere.

Sebraciklider er det noen som har negative erfaringer med - selv har jeg ikke prøvd disse. Ellers er de jo tøffe de du har, så for en stund kan de matche temperamentmessig. Men det er noe med hvor store de blir. I fiskebasen finner du anbefalinger for hvor store akvarier de trenger...
Takker for infoen, har lest godt gjennom fiskebasen og søkt mye på internett og pratet med andre fiske eiere, samt butikk selvfølgelig før vi skaffet de fiskene vi har idag. Og Ph og hardhet i vannet er lagt i mellomsjiktet kan man si, ingen av fiskene som misstrives pr dags dato alle er veldig aktive, spiser godt og generelt sett virker som de trives veldig godt. Og vi er ikke på jakt etter noen ekstremt "vanskelige" fisker, men et par stk til som passer godt med den comboen vi har i dag..
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap