Hjelp!!

Jeg har et akvarium på 400 liter. Plantene vokser og fiskene trives også ser det ut til. Men jeg har et stort problem med at vannet blir uklart.... Grønnaktig... På det værste kan jeg ikke se gjennom akvariet mellom langsidene. Har prøvd alt som er med hyppige vannbytter osv. Verdiene på vannet er fine. Som siste desperate forsøk prøvde jeg i etter enighet med en fiskeforetning å tømme karet helt, renska pumpene, kokte stein o.s.v Bytta til og med ut all grusen. Nå holdt det seg kjempefint i ca ei uke, men nå begynner det på igjen.... What to doo???
hvis vi skal finne ut hvorfro algene overgror akvariet ditt må vi få vite hva du forer med? hvor mye du forer? hva vannverdiene dine er? amoniak, no2, no3? hvilke fisker du har? antall fisk? har du lyste på i 12 timer og av i 12 timer? =)

alger er jo mikroorganismer som lever på basj i tilleg til det så trenger de lys for å formere seg
Karet står ikke så det får inn noe form for dagslys. Lyset er vanlig daglys-rør og ett plante-rør, disse er helt nye og lyset står på fra 10 om dagen til 11 om kvelden. Har ca 50 småfisk av lett blanding, men alt av dem er kjøpt hos samme zoo-foretning og skal gå fint sammen. 5 av dem er algespisere. Ph er på 7,5 og Nitraten blir gul ved verditaging. Forer fiskene kun annenhver dag og gir så sakte og lite så ikke noe rekker å synke til bunnen. Forer med Tetra min- flakfor, Tetra PRO colour og whels-chips.
hvor ofte og hvor mye bytter du vann?
Som jeg skriver over her så rengjorde jeg hele karet for en ukes tid siden, og begynner få symptomene igjen nå alt. Ellers har jeg rengjort det med slamsuger ca en gang pr. 14 dag og har da tappet av et sted mellom 130 og 200 liter.
hm da høres det ut som om du har et amoniak\no2\no3 problem =)

hvilken pumpe har du til karet?
Har en utvendig Eheim Profesonial 2 og en innvendig Eheim som jeg ikke er helt sikker på typebetegnelsen på.
hm det burde være godt nok filtrering.

har du hatt akvariet lenge?
Har hatt det i snart to år. Men kun den siste tiden jeg har hatt dette problemet. dvs ca 2-3 mnd....
Plussmedlem
Det er stor forskjell om du har Eheim 2026 eller 2028. Begge er Pro II.
2026 er for lite til 400 liter.
Det er også forskjell på eksempelvis Powerline og Pick-up når det gjelder innvendige Eheim.

Du bør gå ned på lystiden.
13 timer er lang tid. Spesielt når du sliter med grønt vann og algeproblemer.
8 - 10 timer bør du forsøke.

Har du artsnavn på fiskene dine?
Det er en 2026 jeg har, og den innvendige er en Powerline i følge linken din. Har 8 praktbarber, 10 neon tetra, 2perlegurami, 2 blå gurami, 4 zebrafisk,2 scalarer, 4 nyanskaffede sølvhaier, 5 black tetra, 4 sverddragere, de få resterende husker jeg desverre ikke navnene på på stående fot......
Plussmedlem
Karet ditt har kanskje ligget på grensen når det gjelder filterbelastning.
Kanskje du kjøpte noen flere fisk rett før problemene begynte?

Du skriver at du "renska pumpene" for en drøy uke siden (slik jeg tolker det).
Hva gjorde du med filtrene da? Ble de grundig vasket og renset?
Hvis de ble det så er jeg redd for at du snart får problemer med nitritt og eventuelt fiskedød.
Ja, etter mye prat med en Zoo-foretning vaska jeg dem grundig og bytta ut vatten i den utvendige pumpa og rengjorde alt godt i varmt reint vann. Er klar over at det kan gå med en del fisk, men da karet blir så stygt som det blir så er det bedre å miste noe fisk enn å ha ett stygt urent akvarium....
Med totalrengjøring for en uke siden, er du trolig snart inne i en ammoniakkforgiftning etterfulgt av en tilsvarende med nitritt. Med alt rengjort er det ingen bakterier igjen til å bryte ned avfallstoffene fra fiskene.
Du bør måle ammoniakk og nitritt daglig og starte daglige vannbytter så snart du ser disse stoffene. Bruk helst dråpetest, JBLs test for nitritt er den mest findelte.

Ellers enig med Loomis, 13 timer lystid er for mye når du er plaget med alger.
Plussmedlem
Da anbefaler jeg deg å måle nitritt hver dag framover.
Du skriver at nitrat blir gul når du måler. Er du sikker på at det ikke er nitritt du mener? Tetra NO2.
Skulle verdiene stige så bør du foreta vannbytter for å få nitrittverdien ned på det akseptable. (Med Tetra er det vanskelig å måle 0 (null).)
Du bør også fôre minimalt fremover.
I tillegg, for algene sin del, sette ned lystiden.
Nei, er nitrat. NO3. Okay, får bare fortsette prøve å se fremover hvordan det blir... Takk for svarene
Tore Robert Baukhol
Er klar over at det kan gå med en del fisk, men da karet blir så stygt som det blir så er det bedre å miste noe fisk enn å ha ett stygt urent akvarium....




Litt av en dyrevenn......
Kick-start filtrene
I tillegg til hyppige vannbytter, mindre lystid og testing bør du prøve
å kickstarte filtrene med filterguffe fra et innkjørt kar. Kanskje du
kjenner noen i nærheten som har akvarie ?
Du skriver hvilke fisker du har, men hva har du av planter i karet ?
Lite ? mye ? Noen hurtigvoksende planter vil kunne utkonkurrere
algene, husk at nitrat og fosfat er næring for dem begge.
Tilfeldig bekjentskap
© Roy Olsen
Reklame for plussmedlemskap