Høhøhøhø eller? scalare

Halloen, Idag når jeg kom hjem fra jobben, Kikket jeg inn i det våte element og Scalarene mine er noe agressive, For så og se at sverdplanten min er full av egg, Eller det ene bladet jaffal. Tanken som først slo meg var wow,kult. Så begynnte jeg og lure, er dette noe og ta vare på og drette opp? Er litt usikkier på om det er Pterophyllum altum eller Pterophyllum scalare, Eneste jeg kan si er at jeg har aldri sett så store scalarer før,Den største er nok mellom 15-20cm høy, Fra finnetupp til Finnetupp. Det hører og med til historien at jeg har ikke sett mange scalarer før, men aldri større i noen butikker... Er det noen som kan hjelpe meg?
Det er vist litt jobb å få disse til å overleve , men er insatsen på plass er det ingen umulig oppgave.

Les artikelen om oppdrett av scalare her inne , der får du all info du trenger.
Flott den artikkelen
Ja vi prøver, har satt opp et lite lys så det ikke blir helt mørkt i natt så de klarer og holde vakt, Vil vente til i morgen med flytte de, Har satt opp yngelkar idag og vil ha tempen opp til 28-29 grader, Med brusestein. Blir spennende og se Kan legge ved et bilde av enten far eller mor,er ikke sikker på hvem som er hvem. Bilde kvaliteten er ikke veldig bra men det kommer etterhvert kanskje.
Pterophyllum scalare var. "silver".

Et stort, fint eksemplar du har der.
Hmm
Jo takk for det, syntes selv de er pene,legger ved en bilde oppdatering. Som jeg skjønner er de hvite eggene ødelagt/soppangrep? Men ordner de dette selv er det vel ikke noe problem, De holder vakt på tur og vifter stort sett hele tiden.
Neeeei
Væknet idag og det var ikke et eneste egg igjen, Kun min egen skyld da, Burde kanskje ha tatt de ut men ville se om det fungerte i karet.Det gjorde det ikke.. Eneste var en Blågurami som stod og slikket bladene, Så det er vel kanskje ikke noen tvil om hvem synderene er Jaja, Det kommer kanskje flere snart.
Hvite egg er døde, og foreldrene fjerner dem selv ja.

Det kan ha vært foreldrene som åt opp alle eggene selv. De gjør det hvis de blir stresset. Da tenker de at eggene er tapt uansett, og da er det bedre å resirkulere proteinet, enn å la andre få det.

Skalarer trenger uansett øvelse med pleie av egg og yngel. De må gjerne prøve 4-5-6 ganger før de begynner å få det til.

Og de bør ha et svakt lys også om natta. Ellers mister de oversikten, og så kan det komme andre fisk og ete eggene. Eller skalarene blir stresset og eter dem selv, fordi de skjønner at de ikke klarer å holde oversikten.
Ok,,
Ja de fjernet litt hvite og viftet hele tiden, De hadde lys om natta også, Men vi får bare la det gå sin gnag så skjer det kanskje noe siden igjen... Men det jeg også ser er at bladet de lå på er blitt "Tynnslitt", Er det lurt og fjerne dette bladet eller kommer det seg igjen?
Scalareegg igjen
Hei, Da har scalarene lagt egg igjen, Jeg har tatt ut bladet og satt det i eget kar.. Men det jeg lurer på er om bruse steinen må stå helt oppå bladet eller holder det om det står inntil.. Det er nok strøm i karet til at bladet rører seg litt men er det nok? Eller må boblene fysisk treffe eggene?
Det holder nok at boblene passerer rett foran eggene. Poenget er jo å simulere viftingen til foreldrene, ikke å utsette eggene for atmosfærisk luft.

Jeg har ikke hørt noe om at eggene tar skade av å få bobler direkte på seg, men jeg ser altså heller ikke helt poenget med det.
Ok
Takk for svar.. Så får vi se hva det blir til...
Hei
hehe kan ikkje så masse om scalare mn har 3stk og en som har passet på akvariet i mange år så fikk ej to nye da var den gamle GANSKE agrisiv mot den eine andre og OSV..........
Mn dissa egga he ej ikkje peiling på mn har ett spørsmål til dej viss du kan nokke om de for ej har hatt mange sverddrager mn de er bare to som he overlevd på 2uker !
Mat etter egglegging??
Hei.

Ikke for å ta over tråden her, men har noen spørsmål ang scalare oppdrett jeg også...

Har et par som går alene i et 270 L BB kar m/ 2 innvendige filterpumper som jeg har tredd fruens nylonstrømper rundt...
De har lagt masse egg på et sverdplante blad som står i potte med rådasand.
Mener å ha hørt at man ikke skal fore fisk som passer egg/wigglers, da de kan miste fokus og spise eggene også, men jeg har noe flytende for som er til eggleggere. Der står det at jeg kan begynne å gi dette når leken begynner...
Hva mener dere som kan dette, bør jeg fore eller sulte???

Takker på forhånd for forhåpentligvis raskt svar...

Toralv
Fôr ivei, skalarene smaker forskjell på yngel og fôr.

men jeg har noe flytende for som er til eggleggere

Dette er vel til yngelen og ikke til foreldrene? Hvis det er LiquiFry du har, så skal man fôre før yngelen begynner å ete fordi det skal fremme veksten av infusorier (aka flimmerdyr/ciliater) som yngelen i sin tur kan ete.

Du kan uansett dyrke infusorier i et norgesglass, og dryppe dem oppi til yngelen med en dråpeteller når yngelen har fortært plommesekken. Det er kanskje mer effektivt og renslig enn å dyrke dem oppi selve akvariet.
Fillern
Det gikk ikke bra.. De døde som døgnfluer på 3 dagen Fikk et tips på at det ville fungere og mate med avskallet artemia, Men det ser ikke ut som om det har fungert her i allefall, Neste gang jeg prøver er det levende artemia som gjelder, Ser de har lagt egg igjen nå men det lar jeg gå sin gang..
Wigglers
Sørger mor og far for at de ikke sulter, Eller er det HELT nødvendig med spesialfor til Scalare yngel?
Foreldrene fanger ikke mat til yngelen, nei. Til forskjell fra diskus, skiller de heller ikke ut noe sekret gjennom huden som yngelen kan ete.

Om det er nødvendig med spesialfor eller ikke, avhenger av hvor mange yngel du ønsker skal leve opp, hvor fort du vil de skal vokse, hvor stort og tett beplantet akvariet er, og følgelig hvor mye mat som finnes der i utgangspunktet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap