Hvordan oppmuntre til fødsel?

Har en Molly dame som er gravid for første gang. Hun vil ikke føde; har gått med yngel i magen nå i litt over 2 mnd. Man ser yngelen i magen hennes.
De andre mollyene har født der uten problem. Men denne er som sagt førstegangsfødene...

Lurer på hva jeg kan gjøre for å oppmuntre henne til å føde?
Har en 40 liter med snegler og reker , lurer på om det lønner seg å flytte henne dit så hun får gå alene.
Bilde
Bilde av hunnen , bilde er tatt for ca 2 uker siden.
prøver igjen...[External Image]
Det er var ikke det enkleste spørsmålet i verden. Det kan jo være mange grunner til at hun ikke slipper yngelen. Hun kan ha holdt igjen for lenge, så yngelen er for stor. Hun kan være stresset, så hun ikke får sluppet dem. For kraftig kost kan også gi for stor yngel. Noen tror jeg bare er veldig dårlige fødersker, og her i huset var gul molly mye mer plaget enn de sorte uten at det behøver å bety det minste. Kjøpefisk kan ha gått på kraftig mat og vokst for fort, det blir det tull av. Og sikkert hundre grunner til...

Har mistet en del frøkner i førstegangsfødsel, og har etterhvert bare godtatt at den sorgen følger med å være opptatt av levendefødere. Som oftest har de etterlatt seg noen små som har klart brasene bedre. Har også et par-tre arter som ikke er så vanlige, de virker smartere, og starter med færre barn.

Men så til hva du gjør med frøkna. Flytting kan slå begge veier, enten finner hun roen og føder, eller så blir hun så stressa at det går galt. Er hun født i karet ditt, takler hun det sikkert bra. Tror jeg ville gått for flytting, for uansett er det lettere å finne henne i et lite kar enn i et selskapskar, og det er alltid godt å kunne følge med! Det blir jo noe annet enn å plage henne med fødekasse eller noe annet smått, det har jeg absolutt ingen tro på, det blir nok yngel uten å plage mor :o)

Er hun tam, kan du jo prøve å lure henne inn i et stort plastkrus, det har jeg gjort med stort hell. Da blir overgangen mindre brå, og hun er klar til litt tilvenning uten å bli plasket rundt for mye. Lykke til!
Nå kan det se ut som hun har slept noen yngel... Har sett 6 gule yngel som gjemmer seg i en tett javabregne. Men så fikk hunn en lang _rød_ bærsj... som en annen fisk spiste opp. Det er fremdeles flere yngel inni henne. Hva er dette ? Har fisken noe som ligner på morkake ???
Nei, så moro, da slapp du å ta dette litt umulige valget! Noen av de små klarer seg bra i bregnen skal du se, regner med at den er som bregner flest, og full av noe bittesmått de kan spise uten å foreta farefulle ferder ut til "ulvene". Javamose er også fin yngelbeskyttelse, de smetter inn steder de store ikke kan nå, jeghenger den på et slangefeste med sugekopp litt høyt i karet, ser at de liker å holde seg i nærheten av overflaten til å begynne med.

Og neida, hun er ikke en ekte levendeføder, så det røde du så var nok akkurat det du skrev. Luringen som tok en jafs ble sikkert litt skuffet over at den endte opp med halvfordøyd flakfor i stedet for en deilig yngelmiddag...

Nå satser vi på at damen får unnagjort resten også og blir like fin igjen. Neste gang får hun enda flere. Derfor synes jeg det er greit å la naturen gå sin gang, de som ikke blir middag får kanskje enda raskere, heldigere og smartere barn :o)
Nå lurer jeg på om hun kan føde i flere omganger ??
Hun har sluppet mellom 6 -10 yngel , men fremdeles like gravid.
Dette er nå tre dager siden ... Hun begynner å bli grå på bakdelen. (se bildet) [External Image]
Ser at det er noen dager siden bilde ble tatt. Har det skjedd noe mer??
Hun føder litt nå og da. Hun er fremdeles gravid, men blitt mye mindre.
Hun virker pigg og i fin form og matlysten er på plass. :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap