Ideèr for fisk i 6kant kar.

Hei, moderator må gjerne flytte tråden om jeg har lagt dette feil. Men vi vurdere for tiden å kjøpe 2 stk. 6-kants akvarier på 48L hver, for å ha i stuen. Og så kommer det store spørsmålet for hvilke fisker vi skal ha i dem. Det er jo ikke de største akvariene, men er mest ment for å "pynte" opp litt. Men det finnes jo en god del fisker man kan ha i så småe kar, og å bestemme seg for noe er jo heller ikke lett. Er vel sikkert noe flere her inne har opplevd ?

Vi har iallefall bestemt oss for at molly,guppy og tetra og slike fisk ønsker vi ikke ha i karene. Har tenkt litt på Cory i det ene, men hvilke ? Eller kanskje Gurami ?
Så håper det er noen her som kan komme med noen gode tips for hva vi eventuelt kunne hatt i karene ? Kunne godt ha tenkt oss noen litt "sjeldnere" fisker.

MvH Christoffer & Marte
Hei!

Hvis dere har plass til 2 48 liters kar så ville jeg heller satset på ett som er dobbelt så stort i stedet for...
Det er lettere å få stabile vannverdier og valget av fisk er mye større!

Hvis dere skulle komme over sjeldne fisker så er det ikke alltid disse liker små kar og da er det greit å ha litt større plass Og ett 48 liters kar blir også veldig fort fullt.

Akkurat fisketyper kan jeg ikke hjelpe så mye til med fordi jeg er veldig glad i Levendefødere og stort sett bare dette selv.
Men håper dere tar til dere tipset om ett større kar i stedet for to små
Dere kan jo legge inn størrelsen på karet i fiskebasen her og se hva som dukker opp
Ville også valgt fisk etter vannverdier for da slipper dere unødig fiskedød

Lykke til med valg av fisk!
Takk for svar Lene. Vi har et 240 L kar også som er oppe å går, de to 48 L skal bli mer som pynte/selskapskar. Og blir nok ikke mange fiskene i dem. Vi har selvfølgelig vurdert et stk større kar til , men vi har kar stående på bare 100l, 60l, 54l, 14l , så grunnen til at det blir to på 48l er nok mest pga plass og utformelse på stua og for "pynten" sin del. Vannskift går greit, vi er begge over middels innterese for dyr, er vel rene dyreparken her som kjentfolk og familie sier. Her er både kaniner og hunder, så ansvaret for å ta vare på dyrene er tilstede. Hunden er faktisk omplasseringshund fra Budapest.

Men nok om det, vi er jo selvfølgelig også ute etter fisker som skal trives i karene best mulig. Har sett litt inne i fiskebasen men av anbefalte fisk var det maaange, så er derfor vi spør her etter tips og da gjerne også noen som kan klare seg som 1-4 stk f.eks. og gjerne fisk som ikke "naboen" har.


Bilde: Gizmo som koser seg i vogna, han har nå tatt over køye senga som vi brukte til "mellomlagring" av klær.
I et 6 kantet akvarium så er bunnområdet veldig lite, så dette må tas i betrakning om du skal velge bunnfisker.

Bunnfisker:
Pygme panseremalle hadde passet i et slik akvarium. De er små, og ulikt andre pansermaller så svømmer de mye i vannmassene. De er ikke veldig fargerike, men en stim på rundt 15 stk hadde gjort seg. Evt. Dvergpansermalle eller Salt og pepper pansermalle.
Kuhlii ål eller Otto hadde også vært fine fisker.

I midtmassene:
Hadde vært fint med en microrasbora-art. De er utrolig små og fargesterke. Disse kunne vært "hovedfisken" i akvariet.

De øvre delene:
pygme øksefisk,dverg øksefisk, eller pygme gurami

Du kunne jo ha hatt ett sør-amerika kar, og ett asia kar.
Sør-Amerika:
Pygmepansermalle/Dvergpansermalle/Salt og pepper pansermalle
Pygme øksefisk/ Dvergøksefisk, Otto
I de midtre delene kommer jeg bare på tetra-arter...
Asia:
Kuhlii ål
Microrasbora-art
Pygmegurami

Du kunne jo også laget et akvarium med bare killi-fisker
En ide?
Du har fått nyttige innspill leser jeg. Jeg vil ikke anbefale Gurami, da tror jeg karet blir for lite. Men Kampfisk er jo dekorative, og den jeg har går fint med bla Kileflekkrasbora . Jeg har også sebrasnegle der og den er også lekker. Forsøkte med reke, men de ble ansett som for av kampfisken..... Du kan jo sette inn bilder når kareen er ferdig inngått, så får vi se resultatet. Lykke til da! Hilsen Gunn@
Pygmegurami er ikke det samme som dverggurami eller annen større gurami, så akvariet vil ikke bli for lite Annen gurami ville jeg ikke ha anbefalt siden de ofte er aggressive mot hverandre og andre fisker.
Hei, og takk for flotte svar. Mange gode og ikke minst høyst interesante sammensettinger her.

Likte godt den ideèn om et sør-amerika og et asia kar.
Må tenke litt på den.

Blir nok sandbunn i begge karene og relativt godt beplantet i begge, har masse hornblad avstikkere som jeg trur blir å plassere i disse karene, da jeg tror også at hornblad kan passe i et såpass høyt kar. Blir jo selvfølgelig andre planter i karene også, men vanskelig å bestemme seg for hva der også.

Noen som har erfaringer med Dario Dario ? Kunne gjerne tenkt meg å prøve meg på et par slike i alle fall ene karet. Men lurer jo selvfølgelig også om hvordan de eventuelt skulle gått med kuhlii ?

I følge "Back to Nature Guide til Nanoakvarier" skal det gå bra hvis man ikke har mer enn en han, damer kan man ha fler av. Flott bok :o)
Jeg har et 6-kantet kar selv, jeg vil ALDRI noen sinne putte vann i det igjen :p Det var umulig å holde det rent, forstyrrende vinkler, jeg fikk aldri interiøret rett, osv osv...
Aldri mer.
Inaktiv bruker
Sparesset
Jeg har et 6-kantet kar selv, jeg vil ALDRI noen sinne putte vann i det igjen :p Det var umulig å holde det rent, forstyrrende vinkler, jeg fikk aldri interiøret rett, osv osv... Aldri mer.


Samme her. . De er jo fine å SE på men, jeg føler liksom at selve formen ikke er ideell for fiskene. Og som regel er jo disse 6 kantede karrene høye med litt liten bunnflate og det blir automatisk liten plass å svømme på også. Ikke mye som kan trives i et slikt karr. Jeg hadde reker i et 6 kantet karr, og de trivdes ikke og formerte seg ikke i det karret.
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Storheim
Reklame for plussmedlemskap