Palett vs nøkkelhull erfaringer?

Hepp!

Jeg har tidligere (kort periode) hatt palettciklider, men ved en tilfeldighet (auksjon) har jeg nu 4 nøkkelhullciklider. Jeg har unnlatt å kjøpe nytt par med paletter eftersom jeg har hørt at nøkkelhullciklider og palettciklider ofte er territorielle og vil sloss om de samme hulene. Når jeg hadde palettciklider var de veldig opptatt av den ene hulen i karet, mens nøkkelhullciklidene er helt uinteressert i både hule og andre gjemmesteder. Har jeg vært overforsiktig slik at jeg kan hente meg et nytt par med paletter? Eller er det like sannsynlig at nøkkehullciklidene bare ikke har utviklet territorielle trekk enda og at jeg derfor gjør klokt i å beholde min originale tanke om at det holder med 1 av disse 2 typene.

For ordens skyld (strengt tatt direkte viktig) er mitt akvarium 270 liter.

På forhånd takk!
Vent å se
Hvis noen av Nøkkelhull ciklidene danner par, vil de nok legge beslag på en del av karet ditt. Hvis de ikke kommer i lek, tror jeg det går fint å kjøpe noen palett ciklider.

Når Palett- eller andre ciklider yngler, vil de være aggressive for alle andre arter i karet. Jeg fikk i dag egg på Sommerfugciklidene mine, de er plutselig mye mer aggressive!
Aha
Takk for det. Med andre ord er det klart tryggest å vente til nøkkelhullciklidene kan avskrives som pardannere eftersom jeg får et problem om de skal ta hvert sitt revir. Cory'ene vil neppe sette pris på sinte ciklider som jager dem bort i begge ender av akvariet...
Nøkkelhullciklider bryr seg ikke om huler, de legger gjerne egg på en flat stein.

Palettciklidene er mye mer aggressive enn nøkkelhullene, og en palett på 6-7 cm kan nok fort ta livet av en nøkkelhullciklide på 10 cm.

Vil tro det går bra i en 270 liter, men du må nesten bare se det an. Ha en hule eller to i den ene enden av karet og lag et lite territorie til palettene der.
Takk
Er dog fortsatt litt redd for cory'ene selv om nøkkelhull og paletter går overens. Må tenke litt til tror jeg. Ønsker ikke utsette noen av fiskene for unødvendig fiskevold.
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap