Hei :)

Har nettopp meldt meg inn her igjen etter ett par års fravær grunnet uegnet gulv. Har ett akvarie på 300 l som fort veier ettt halvt tonn

Hadde igrunn tenkt å ha saltvann i karet men fant ut at det blei i overkant dyrt..
Derfor har jeg nå bestemt meg for å prøve meg på discus, noe jeg er helt blank på da jeg har hatt "godt og blandet" kar tidligere :p

Jeg lurer igrunn på det meste rundt discus og hva den krever. Hadde tenkt å bruke salmiakk metoden til innkjøring men lurer på om det er like greit å høre med butikken om å få filtergrums?? Eller er det noen ulemper med at det kommer fra butikken? (sykdom osv.)

Hvis det er noen snille sjeler der ute som gjerne vil dele sin kunnskap om discushold og oppdrett med meg hadde jeg blitt evig takknemlig!
Hei.

Ser ut til at du har samme kar som meg.
Jeg har også 300l med 6 discus + mange andre venner.

En ting som jeg kan nevne som bekymret meg i begynnelsen av mitt discus hold er at mine discuser sloss en del i starten. Spesielt når det var foring. Noen av dem fikk merker på kroppen o.l. Men etter et par mnd. har det roet seg nå og harmonien hersker. Jeg tror at noe av grunnen kan være ikke alle discusene kom fra samme kar i butikken. Sikkert noen som andre meninger om det....:P

Jeg ønsker deg lykke til med ditt discus hold..

Mvh
Erik
Hei Camilla,
Jeg ville ikke tatt i mot filtergørre fra en butikk eller en annen akvarist for den slags skyld.
Men butikker selger noe som jeg kaller kloakk på boks. Dette er med på å kjøre i gang filterene litt raskere en om man gjør dette uten.
Prøv om mulig å få tak på fisk som er friske og raske, vil også anbefale deg å gå til anskaffelse av fisk som er så stor som mulig, 4 stk 10 cm+++. Da ser du hva du får og du har ikke den enorme jobben som det er å fore opp småfisk på 5 - 6 cm og hvor du kansje taper halvparten innen de blir store.
Jeg kjenner til noen som har fisk til salgs som er fri for gjellemark, noe som har vert det største problemet de siste årene.
Hvis du er interesert så kan jeg sette deg i kontakt med et par stykker, men da må du sende meg en mail da jeg ikke vil drive med markedføring her inne.
:)
Takk for svar, setter pris på det
Discus planene er satt på vent for øyeblikket men absolutt ikke forkastet.
Har rett og slett ikke økonomi akkurat nå til å holde discus
Kjørte igang akvariet med bakterier på "boks" fra dyrebutikken og det ser ut til å ha funket fint for fiskene som er der nå
Kan ta kontakt jeg når jeg har fått karet klart til discus.
Tilfeldig bekjentskap
© Fredrik Andersen
Reklame for plussmedlemskap