Hvor mye utgjør 3 x 60 l juwel på strømregningen?

Inaktiv bruker
har ikke fått en unormal strømregning ENDA lol men
begynte plutselig å lure på hva det egentlig koster å ha en slik hobby. det kommer selvfølgelig an på hvor mange og eller hvor store kar man har, men det må da trekke litt strøm.

siden det trekker strøm vil det jo gjerne vise seg på strømregningen.

selv om det er vanskelig å regne ut nøyaktig siden det finnes forskjellige pumper varmekolber lysamaturer og ellers annet, men hva tror du det koster å ha

3 x 60 liters akvarier gående 1 mnd ? varmekolbe x 3 10 timer lys x 3 og pumpe x 3

orginalt utstyr fra juwel.

[External Image]
Det er ingen vits i å regne på strømforbruket i karene om vinteren. Du ville brukt akkurat like mye strøm på å varme opp huset uten akvarier.

Det tallet du først må finne, er antall liter vann du heller i kloakken. Tall nummer to er temperaturforskjellen på dette vannet og vannet i krana. Da har du et utgangspunkt for å regne ut hvor mye energi som går i vasken pga. akvariene.
3x60 liter er vel ikke den mengden som gir det største strømsjokket
Trodde en kunne regne ut hvor mye ting koster,når watt styrken på både varmekolbe og pumpe og lys er gitt.
Inaktiv bruker
det er fullt mulig, bare man finner ut styrke og formel første svaret var nok en som også ville ta med hva man sparer eller trekker fra, men jeg er enda ute etter hva de bruker
Jeg syntes det virket rimelig å tolke spørsmålet ditt som hvor mye det koster å ha akvarier når man ser på energiforbruk.

Men hvis du bare vil ha et tall på hvor mye energi som går gjennom strømledningene til akvariet, så er det et mye enklere spørsmål. Svaret finner du her.
Inaktiv bruker
Kampfisk
Jeg syntes det virket rimelig å tolke spørsmålet ditt som hvor mye det koster å ha akvarier når man ser på energiforbruk. Men hvis du bare vil ha et tall på hvor mye energi som går gjennom strømledningene til akvariet, så er det et mye enklere spørsmål. Svaret finner du [URLBLOCK1].

ser tankegangen din, og likte svaret ditt for som du sikkert skjønner så lurer jeg jo på dette fordi jeg begynner å tenke på om det kanskje utgjør en god del ekstra på strømregninger så om man kan plusse på for akvarier og så trekke fra for det samme så er det jo nesten som noe som gjevner seg ut da
Filtrene bruker bare noen få watt, hvor mange watt lyset og varmekoblen tar står på dem. Det går med mer vann enn strøm
Solosuper
så om man kan plusse på for akvarier og så trekke fra for det samme så er det jo nesten som noe som gjevner seg ut da:)

Du kan dele den strømmen som brukes, opp i fire kategorier:

1) Strøm til å holde akvariet i normal drift om sommeren.
2) Strøm til å holde akvariet i normal drift om vinteren.
3) Strøm til å varme opp nytt vann om sommeren.
4) Strøm til å varme opp nytt vann om vinteren.

Punkt nr. 2 regner jeg som "gratis". Punkt 1, 3 og 4 er ikke gratis.

Grunnen til det, er at strømmen som holder akvariet i gang, også gjør en dobbel nytte med å varme opp huset. Det har man bruk for om vinteren, men det er bortkastet om sommeren.

Strømmen som brukes til å varme opp nytt vann, går tapt uansett årstid, fordi man skyller varmt vann ned i kloakken. Men tapet er størst om vinteren, fordi vannet i krana er kaldest da, og dermed går det mer strøm til å varme det opp.

Jeg har en sterk mistanke om at oppvarming av nytt vann utgjør den største delen av energiforbruket forbundet med å ha akvarium, når man ser året under ett (om man bare ser på vinteren, så "vet" jeg at det er sånn).

Den eneste måten å begrense dette tapet på, er å få seg en varmeveksler for avløpsvann. Og det er ganske sjeldne saker i private boliger i Norge, såvidt jeg vet.
Sitat:

"Jeg har en sterk mistanke om at oppvarming av nytt vann utgjør den største delen av energiforbruket forbundet med å ha akvarium, når man ser året under ett (om man bare ser på vinteren, så "vet" jeg at det er sånn)."

Hørt om mellomlagring av vann? Det er gratis...

Inaktiv bruker
interessant lesing, og meninger. en grunn til at jeg plutselig begynte å gruble på dette var når jeg såg bort på
tre forskjellige stikk kontakter
som alle tre hadde en forgreining
som igjen hadde tre kontakter

og med ni kontakter kun til akvariene koblet til strømnettet ... joda da følte jeg kanskje strømregningen ville svi neste gang.
Høres velkjent ut ja,med sånne forgreininger...
frosken
Sitat: "Jeg har en sterk mistanke om at oppvarming av nytt vann utgjør den største delen av energiforbruket forbundet med å ha akvarium, når man ser året under ett (om man bare ser på vinteren, så "vet" jeg at det er sånn)." Hørt om mellomlagring av vann? Det er gratis...

Det er ikke riktig sånn uten videre..... Det kreves en viss mengde energi for å varme opp en satt mengde vann... I den kalde årstiden, kommer dette via panelovner, eller hva du enn varmer oopp huset med. Under oppvarmingen, vil jo det kalde vannet, ha en kjøle-effekt på lufta i rommet, som igjen varmekilden din igjen må kompensere for... da er det virkningsgraden på varmemediet ditt, som avgjør om det er billigst å la feks panelovner, gulvvarme og varmepumpe, gjøre jobben, eller kolben i karet.

I den varme årstiden, ja, så er oppvarmingen gratis..... men om du sparer så mye at du ser det på strømregningen, vel, det er jeg ikke så sikker på
Dette er vel et spørsmål som dukker opp hos en del akvarister i ny og ne. Min svigerfar sa første gangen han var hjemme hos oss i det nye huset at her gikk det nok en del strøm. Hadde vel ved det besøket 10-12 kar, noen mindre enn hva jeg nå har

Etter besøket tok jeg for meg et kar og regnet litt på det. Ikke mye å grine av. Fant ut at en kveld på byen ville dekke mer enn strømforbruket av en våt kveld.

Hvilken hobby koster ikke penger, og hva koster det i forhold til gleden en har av hobbyen?

Tidligere var jeg ute på byen annen hver helg.... nå aldri. En innsparing som går til akvarie hobbyen. Når en så i tillegg tar salg av yngler en får solgt, blir regnestykket en glede å ta Solosuper. Takke meg til denne hobbyen i stedenfor en bytur som ofte koster skjorta. Kan vel si det slik at en kveld på byen tar ofte en seddel med tre nuller i kostnad.

Mine kar går lenge på den summen der.....

Må smile når du nevner forgreninger.... I kjelleren begynner karene å komme på plass, og ikke en gang halvparten er på plass. Likevel tusser det av skjøte ledninger.

Om en tar 15 kar og alle har minimum 3 kontakter... Lys, pumpe og kolbe, samt noen med luftestein og annet div, ser jeg for meg ca 50 ledninger i forbindelse med reolen min i kjelleren. Snakk om FORGRENINGER......

Vi akvarister er litt våtere...... hm
Å varme opp 1 liter vann 1 grad på ett sekund krever 4.2kw

Hvis vi antar at du bytter 20% vann i uka 36L, at vannet inn holder 6 grader og at du vil ha 25 graders vann inn til akvariet blir det:

4.2kw * 36L * 25grader = 2872.8kw/sek
omregnet til kilowatttimer blir det 2872.8/3600 = 0.798kwh

Så vannbyttet koster så ca en kr i uka
strømregninga min gikk ned 600,- etter jeg bytta fra 35L til 160L så regner med at det er sikkert ikke mere enn 100,- max 200,- som går til akvariet i måneden.
slapp fisken
strømregninga min gikk ned 600,- etter jeg bytta fra 35L til 160L så regner med at det er sikkert ikke mere enn 100,- max 200,- som går til akvariet i måneden.

Opp??
Dette nytter det uansett ikke å bruke strømregninga som referanse på.... Her må man ganske enkelt hive en måler på karet, og se hv det trekker, men da må alle kontaktene via denne.... kansje jeg skulle hive en måler på 280-literen her, målere har jeg på lur, og det er jo fort å hive igang dette....
Hei
Her er en grei kalkulator til og regne ut forbruket på våre kjære fisker.
en kalkulator vil jo på ingen måte gi noe annet enn en teoretisk beregning, etter gitte forutsetninger.... trekk, temp, og mange faktorer virker jo inn på kjøle-effekten av karet.... uansett, en hobby koster alltid noen kroner, og rimligere hobby og drifte enn dette, tror jeg neppe man finner.... en jogger forbruker jo sko og treningstøy...
Joda det er bare teori men det er en grei kalkulator om ikke annet til og tilfredstille menneskets tilenvær tid iboende nysgjerrighet. I dette tilfellet om hvor mye strøm et eller fler akvarier trekker
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap