Kampfisk, betta som skifter farge

Hei har en Betta Splendes, blå og fin hann. Hadde han i et 180 L kar, men etter at noen nappa på finnene hans ble han satt i en bolle på ca 20 L. Halen var litt grå/svart, men under en mm. nå har han fått medesin og div vannbytter og ser ut til og trives. MEN det store spørsmålet er, halen ser forsovet ut som ble bedre og lysere, men i går så det ut som om det ble rødt ytters på finnene og i dag er ca 1 cm av halen blitt lys nesten gjennomsiktig og litt rødaktig. Er dette vanelig, eller er det noe galt? Setter pris på hjelp og svar
Dette skjedde med min kampfisk også. Finnene ble nappet vekk, og etter hvert som de vokste ut så var de røde på tuppen. Fisken har kommet seg helt nå og finnene er blå igjen.

Bilde av nappede finner....og bilde fra når de vokste ut, man kan se rødfargen på tuppene, men nå er han altså helt blå igjen. Begynte å lure et øyeblikk om han skiftet farge til rød

Takker for svar, ser på bildene dine at det ser likt ut, men min er ikke så ille. Sliter med og ta bilde for han er lite fotogen og jeg er vel kanske ikke så god fotograf, blir uskarpt og finner ikke rett innstilling på kameraet. Håper han blir like fin igjenn og at han fortsatt trives. Var bare så rart at det over natta ble større felt som ble lysere og da blir man jo engstelig.
Ja, min så riktig ille ut en stund, jeg var så dum å ha han sammen med en nigeriakilli som bare på noen timer klarte å ødelegge han sånn.
Det jeg gjorde de første ukene mens finnene begynte å vokse ut, var å bytte vann ofte. Tror det er viktig å holde vannet rent slik at det ikke setter seg sopp eller råte i finnene.
Jeg brukte også noe som heter Happylife i vannet, som visstnok skal forebygge infeksjoner og bedre vannkvaliteten sånn generelt.

Lykke til
Har vannbytte ca 3 ganger i uka og har hatt litt General Tonic i. Noe medesin som farger vanner grønt. Har også noe pulver som heter Ektozon, men har ikke brukt det. Tar et vannbytte nå, så blir det nok bra for det ser ut som han trives og spiser godt, titter du på han driver han og brisker seg og blåser seg opp, ellers glir han rundt eller bare henger der og det er mye skum på toppen. Kanskje han skulle fått besøk av en dame, som kanskje kunne bodd i 180 litern sammen med andre fisk etterpå?
Inaktiv bruker
om du har plass til det, o og ikke har noen andre fisker som skader dem, skulle du hatt en hanne og to tre hoer i 180 literen den bollen du snakker om er vel bare sånn i nøden mens den blir frisk?
Ja hadde jo håpet at han skulle tilbake, men noen mobba han. Har mollyer, plattyer regnbuefisk noen sugemaller og røde fantomeraer og noen nappa finnene hans. Har bra med planter røtter og div, men kanskje skulle dem hatt mere? Hadde vert stilig med en liten familie, men trodde det gikk litt dårlig, og at dem trivdes best alene.
Inaktiv bruker
har selv en hanne sammen med tre hoer, og de har det kjempe fint. med bare en hoe til hannen risikerer man at hannen stresser henne for mye, men nå er de tre damer som kan avlaste hverandre men de må ha plass en bolle er for lite uansett, om ikke det er en diiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiger bolle da lol

hvem som er synderen din ang napping er kanskje ikke lett å si. ofte kan man snike litt på karet og se hvem som kanskje napper. men nå er det vel ikek noe å nappe på i karet lenger

jeg har hatt kampfiskene sammen med neon tetra pansermaller panduro og endelss, og der har det ikke vært noe plaging. nå har kampfiskene et kar for seg selv.
Lurer på om det hadde funka i et 60L. Kan rigge opp det, men lurer på om jeg skal prøve i 180 literen når han blir frisk, nå har han bolle på ca 20L, men hadde håpet han skulle få komme i noe større ja. Takker for tips. Tror fantomeraene er misunnelige på finnene hans, men ikke helt sikker.
Inaktiv bruker
har en liten knapp på de tetraene jeg også. hadde noen cardinal tetra for lenge siden og de nappet som bare det. og du, en 60 liter er kjempe fint til noen kampfisker det det er helt sant mine bor i en 60 liter, og de har god plass og koser seg masse om du velger sand kan du jo ha noen cory arbeidere oppi der også

så har du en 60 liter du har lyst å ha gående kan du jo bare kickstarte det med gugge fra 180 literen din, og vips så har de fått en ny verden
Da skal jeg jaggu prøve 60L. Må bare planlegge plassering og kjøpe sand, planter og noen kjærester. Gleder meg
Inaktiv bruker
det blir superbra
Da var 60L innreda med to jenter og 4 pansermaller. Tror dette blir superbra Sjekk bilder. Blir nok ikke mye tv i dag)
Kjempefint! Er den kombinasjonen jeg selv skal ha i et kar jeg aldri synes blir ferdig innkjørt.. hihi!

Får jeg lov til å gi litt konstruktiv kritikk? For fiskene sin del? Bytt underlaget - skaff heller finkornet sand (Biltema selger store sekker med sand til 60 kr eller noe. Heter bare sand. IKKE den med olivin i, den andre. Står at den kan brukes til akvarie på sekken, veldig god sand som legger seg raskt og skyer lite ) - pansermallene trives nemlig best når de kan sile sand gjennom gjellene på jakt etter mat. Veldig pent er det også! Nå er ikke avrundet grus det verste å ha dem gående på, men de hadde helt sikkert trivdes ennå litt bedre med sand!

Krysser fingrene for at det kanskje blir litt bebiser å se fra din kant med tiden! Kampfisker er utrolig fascinerende og vakre fisk, det er noe eget over dem med de metalliske finnene deres. Pansermaller er min absolutte favoritt da de har supersøte uttrykk.. rett og slett den perfekte kombinasjon! Vakker hanne du har!
Takker for tipset, blir biltema til mandag. Tror du jeg kan helle biltemasand oppå, eller bør jeg fjæren gammel? Vil jo fiskene det beste og håper kanskje det blir bebiser
Bare et velment råd altså! Kjøp den som det står Grov på. Også skal det stå at den kan brukes i akvarie. Den andre typen er nemlig ikke noe du vil ha i akvariet. Går sikkert å ta den rett oppå, men blir nok litt herk. :p Da jeg skiftet bunn tok jeg rett og slett ut grus med en kopp over noen timer slik at det ikke ble så fryktelig grumsete. Deretter tok jeg ut fiskene, hadde i nytt bunnlag.. sette en liten tallerken i karet til å helle vann på (blir ikke så skyete da.. men regn ikke med krystallklart vann første dagen) og ha i fiskene igjen. Gikk plettfritt, synes det er greit å oppbevare fiskene i noe når man skal knote en stund.. mye lettere å jobbe effektivt og de slipper en stor skummel hånd som vimser rundt i hjemmet deres..

Coryer er supersøte når de putter hele hodet nedi sanda. Utrolig interessant og ikke minst skjønn oppførsel på dem Kampfiskene bryr seg ikke om dem nei?
Takker for alle tips, og dette var jo gode tips. Litt jobb, men fornuftig og lærerikt. Kanskje fornuftig og ta det i sammenheng med vannbytte? Ser hva jeg gjør når sanda er i hus, men BRA blir det. Blir flere bilder, komentarer og spørsmål så takker for all hjelp og håper på mere tips og komentarer
Sand er nydelig pent, kanskje du skal kjøpe et par sandsnegler som får regjere under overflaten også? Coryene mine er i alle fall veldig flittige oppå sanda, men kjekt med noen som graver nedi sanda og bedrer miljøet, også for plantenes skyld. Pleier å ta alle slike endringer i forbindelse med vannbytte, bytter uansett vann hver 3. til hver 4. dag i 28-literen da jeg for tiden har det litt overbefolket. Bare ikke ha et altfor tykt lag, da irriterer du deg over det helt til du tar ut en porsjon igjen.. og våt sand innomhus er ikke noe gøy, det er oooveralt inntil du hiver den ut i sinne. :p
Trenger vel ikke vannbytte så ofte? har pumpe med filter, som jeg har tatt en is boks og klippet til så halve akvariet har rolig vannoverflate, se bildet. Dette er på forsøksstadiet og må nok justeres litt
Lur løsning! Selv har jeg filter jeg har satt til å spre utblåset slik at det blir mildere.. samt at det går i retning ruta, så det blir ennå litt svakere. Fisk med slør+sterk strøm=ikke helt populært

Nei trenger ikke vannbytter så ofte hvis du har en fornuftig mengde fisk i karet - det har ikke jeg! (Midlertidig, ikke noe å anbefale hvis det ikke er for ei uke i slengen!) Jeg kommer uansett til å ta ukentlige vannbytter da jeg har overgrisete levendefødere, men man ser jo klart an behovet. Lett å se på sand om det er mye skit
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap